خودروصنعت، معدن، تجارت

عملکرد دستوری در زنجیره تامین خودروسازان محکوم به شکست است

رئیس کمیسیون واردات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: هرگونه عملکرد دستوری در زنجیره تامین خودروسازان از مواد اولیه گرفته تا توزیع و فروش، محکوم به شکست است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از ایرنا، «فرهاد احتشام زاد» افزود: فشار بر قطعه‌سازان، شرکت‌های لجستیک، توزیع و فروش در هر بخش، فساد به دنبال دارد و هر چقدر این بخش‌ها ضعیف‌تر باشند، توانایی پرداخت مالیات کمتری خواهند داشت.
وی تاکید کرد: اگر برنامه‌های پیش‌ فروش خودروسازان فاقد پشتوانه و پیش‌بینی‌های لازم باشد که به نظر می‌رسد پیش فروش‌های اخیر همین گونه بوده است و خودروسازان بخواهند فقط از انحصاری که در بازار وجود دارد استفاده کنند، با مشکل مواجه می‌شوند.
از آغاز امسال تاکنون شرکت سایپا ۲۷۰ هزار دستگاه خودرو و شرکت ایران خودرو در ۲ برنامه اخیر خود ۷۷ هزار و ۱۰۰ دستگاه خودرو پیش فروش کرد.

** خودروهای وارداتی، الگویی برای خودروسازان داخلی
رئیس سابق انجمن واردکنندگان خودرو در ادامه اظهار داشت: واردات و صادرات، دو بال تجارت هستند و نمی‌توان درهای کشور را به روی واردات کالا بست.
وی به بخشی از فرمایشات رهبر معظم انقلاب در آغاز سال ۹۶ مبنی بر اینکه «کالایی که وارداتش می‌تواند به عنوان الگوی ساخت داخل قرار گیرد، باید وارد شود» اشاره کرد و یادآور شد: سهم خودروهای وارداتی از بازار هیچگاه بیشتر از چهار تا پنج درصد نبوده، بنابراین می‌تواند بهترین الگو برای تولیدکنندگان داخلی خودرو باشد.
 پس از خروج آمریکا از برجام، دولت با هدف صیانت از منابع ارزی کشور در شرایط تحریم، واردات کالاهای لوکس و غیرضرور و نیز کالاهایی که تولید مشابه داخلی دارند را ممنوع کرد؛ خودرو از جمله اقلامی است که واردات آن به کشور ممنوع شده است.

** لزوم خصوصی‌سازی خودروسازان
احتشام زاد ادامه داد: به دلیل تصدی‌گری دولت و دخالت وزارت صنعت، معدن و تجارت در امور خودروسازان بزرگ که کرسی‌های ریاستی، مدیریتی و هیات مدیره آنها را در اختیار دارد، اجازه تصمیم‌گیری آزادانه و عمل در فضای رقابتی به خودروسازان داده نمی‌شود.
وی تاکید کرد: تا زمانی که خودروسازان داخلی به ویژه ۲ خودروساز بزرگ که بیش از ۹۰ درصد سهم بازار را در اختیار دارند خصوصی نشوند، نمی‌توان انتظار وقوع معجزه را در این بخش داشت.
رئیس کمیسیون واردات اتاق ایران بیان داشت: خودروسازان داخلی به دلیل وابستگی خود به دولت، توانایی و انعطاف‌پذیری بالایی ندارند و عمده محصولاتی که تولید می‌کنند نیز کیفیت لازم را ندارد.
احتشام زاد اضافه کرد: اکنون با شرایط بازار انحصاری برای خودروسازان داخلی مواجه هستیم به شکلی که مردم انتخاب دیگری جز خرید خودروهای داخلی ندارند.
 بازار خودرو ایران در انحصار خودروسازان داخلی است به طوریکه سایپا و ایران خودرو حدود ۸۷ درصد بازار را در اختیار دارند و سهم خودروسازان بخش خصوصی که اغلب به مونتاژ برندهای خارجی می‌پردازند، حدود هشت درصد برآورد می‌شود؛ پنج درصد باقیمانده سهم خودروهای وارداتی است.

** توقف طرح اسقاط خودروهای فرسوده
وی در خصوص ممنوعیت واردات خودروهای خارجی نیز گفت: در داستان واردات خودرو هم وزارت صنعت تصمیم‌های نادرستی گرفت و هم برخی واردکنندگان تخلف کردند و در نتیجه این داستان به ضرر مصرف‌کنندگان تمام شد و واردکنندگان واقعی خودرو نیز سردرگم شدند.
رئیس کمیسیون واردات اتاق ایران ادامه داد: اشتغال بیش از ۲۰ هزار نفر از کسانی به طور مستقیم یا غیرمستقیم در حوزه واردات خودرو مشغول فعالیت بودند، تحت تاثیر این تصمیم‌ها قرار گرفته است.
وی گفت: از آنجا که وظیفه اسقاط خودروها نیز برعهده واردکنندگان بود، با متوقف شدن واردات در عمل خروج خودروهای فرسوده نیز متوقف شد زیرا واردکنندگان با اسقاط خودروها مجوز و تخفیف‌هایی در امر واردات دریافت می‌کردند.
احتشام زاد یادآور شد: هیچگاه نگرش سیستمی و یکپارچه در این بخش وجود نداشته و در نتیجه نمی‌توان انتظار معجزه داشت.

منبع

اقتصاد.آنلاین

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا