بورسبورس اوراق

تالار شیشه ای در ترافیک خبرهای اقتصادی

اولین هفته آبان ماه بورس تهران در حالی به پایان رسید که در صدر خبرهای بازار سهام، انتشار عملکرد ۶ماهه شرکت ها قرار دارد. بورس تهران در حالی مهرماه را به پایان رساند که در این بازه زمانی بازدهی بیش از ۱۷ درصدی را به ثبت رساند. رشد این ماه بورس (مهرماه)  از آن جهت نسبت به ماه های دیگر جذاب تر است که دو بازار رقیب، یعنی ارز و سکه طی این مدت با افت بازدهی همراه شدند. این موضوع باعث شد بازار سرمایه به عنوان ارجح ترین بازار برای سرمایه گذاری در کشور معرفی شود.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، بورس تهران که در مهرماه ۲۷ کانال شکنی را به ثبت رساند در روزهای پایانی بر حسب طبیعیت بازارهای اقتصادی وارد فاز اصلاحی قیمت ها شد و به این ترتیب دو نیمه متفاوت برای تالار شیشه ای را رقم زد.

از سویی فتح قله تاریخی ۱۹۵ هزار واحدی در حالی به ثبت رسید که هجوم نقدینگی در این ماه باعث شد میانگین ارزش معاملات بورس از مرز یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان عبور کند.

طولانی شدن فاز استراحت بورس این شائبه را میان کارشناسان بازار سهام به وجود آورد که غلبه هیجانات بر معاملات ، باعث تشدید عرضه ها شده است. با این وجود شاخص بورس تهران روز شنبه را با تشدید تقاضا از سوی حقیقی ها در گروه های مختلف بخصوص گروه های بزرگ آغاز کرد.

در صدر خبرهای اقتصادی هفته چه گذشت؟

اولین روز هفته با رشد بیش از ۵ هزار و ۵۰۰ واحدی شاخص کل آغاز شد. در این زمینه تمدید تعلیق از لیست کشورهای مشمول اقدامات سخت مقابله ای مالی و بانکی(FATF) تا بهمن ماه موضوع مهمی بود که اثرات خوشبینی به آن، در روند معاملات سهامداران آشکار بود. به این ترتیب تحرک مثبت حقیقی ها در سمت خرید باعث شد در آن روز تغییر مالکیت بورس تهران به ۲۵۳ میلیارد تومان ارتقا یابد.

با این وجود، آغاز هفته صعودی برای تالار شیشه ای تحت تاثیر چند عامل تحت الشعاع قرار گرفت. با توجه به اینکه یک ماه فرصت انتشار گزارش های ۶ ماه شرکت ها در مهر وجود داشت، اما طی این مدت کمتر شرکتی اقدام به انتشار گزارش عملکرد خود کرد.

به همین دلیل عمده شرکت ها طی این هفته آغاز به انتشار این گزارش ها کردند، به نحوی که ترافیک انتشار گزارش ها در کدال بسیار سنگین تر از همیشه شد.

از سوی دیگر بورس تهران در آخرین روز معاملاتی این ماه با مصوبه جدید دولت در‌باره تغییر مبنای ارزی نرخ محصولات اصلی پالایشگاهی مواجه شد. بر این اساس از ابتدای آبان ماه سال‌جاری نرخ تسعیر ارز برای محاسبه قیمت خوراک پالایشگاه‌ها (نفت خام و میعانات گازی) و فرآورده‌های تحویلی از پالایشگاه‌ها به شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران (پنج فرآورده اصلی و سوخت هوایی)، برابر با متوسط ماهانه نرخ ارز در سامانه نیما تعیین شد.

ریسک گریزان بورسی فعال شدند

از نگاه بسیاری از کارشناسان هیچ یک از این تحولات، بنیادهای مثبت بورس را تضعیف نمی کند، در این میان تنها موضوعی که به افت شاخص کل منجر شد عرضه های بی دلیل و هیجانی برخی سهامداران بود. موضوعی که پیش تر بسیاری از کارشناسان نسبت به آن هشدارهای لازم را داده بودند.

در خصوص دلایل رسوخ هیجان در تصمیم سهامداران موضوع ریسک های سیستماتیک از سوی کارشناسان مطرح شد.

۱۳ آبان ماه آغاز تحریم های جدید آمریکا علیه ایران است. تحریم هایی که به گفته مقامات آمریکایی عمدتا مربوط به صادرات نفت و فرآورده های نفتی است. در این بین اما هند به عنوان یکی از بازارهای هدف اصلی ایران توانست از تصمیم دولت آمریکا خارج شود و کماکان نفت خود را از ایران تامین کند. این موضوع دیگر کشورهای خریدار نفت ایران را به فکر انداخت. از این رو خبرها حاکی از آن است که کشورهایی نظیر عراق و ترکیه نیز اعلام کرده اند کماکان نفت خود را از میادین ایران تامین می کنند.

از سوی دیگر عربستان نیز به عنوان یکی از بزرگترین تولید کنندگان نفت جهان اعلام کرده است توان جبران نفت ایران را ندارد. موضوعی که علاوه بر آنکه قیمت نفت برنت را افزایش میدهد، باعث افزایش تقاضای نفت ایران می شود.

اما موضوع دیگری که میتواند از اثر این دوره از تحریم های آمریکا بکاهد همکاری های همه جانبه دولت های  اروپایی با ایران است که این موضوع نیز نباید از نگاه سهامداران دور بماند.

به طور کلی کاوش در میان خبرهای اقتصادی این هفته نشان میدهد که نه تنها سیگنال منفی بنیادی برای شرکت های بورسی وجود ندارد، بلکه وجود نشانه هایی از ثبات نسبی در اقتصاد کشور و تحولات سیاسی میتواند به نفع بورسی ها تمام شود.

از موضوع کاهش نسبی نرخ دلار در بازار آزاد تا تعدیلات مثبت شمار زیادی از  شرکت های بورسی تماما میتواند چشم انداز مثبت بورس را افزایش دهد.

سناریوی متفاوت اما امیدوار کننده

با وجود اینکه بسیاری از کارشناسان بورسی سیطره هیجان را دلیل اصلی عرضه های سنگین می دانند گروهی نیز شکاف  ایجاد شده بین شاخص کل و شاخص هم وزن را به فال نیک میگیرند. بر اساس نظریه این گروه بعد از سبزپوشی طولانی مدت تمامی صنایع بورسی، به نظر می رسد وقت آن رسیده که سهامداران پرتفوی خود را بر اساس تحلیل های دقیق از صنایع مختلف بچینند.

در حال حاضر گزارش های ماهانه و فصلی بهترین سیگنال برای سهامدارانی محسوب می شود که با نگاه میان مدت و بلندمدت به بورس آمده اند. برهمین اساس سهامداران این روزها سهام زیانده خود را عرضه و به سمت سهام ارزنده حرکت می کنند.

به گفته این گروه از کارشناسان، این روند ممکن است چند هفته به طول بیانجامد اما سرانجام بعد از پایان چینش پرتفوی های جدید، بار دیگر روند صعودی با چاشنی تحلیل محوری در بازار سهام آغاز می شود.

حقوقی ها از حقیقی ها جاماندند

در هفته ای که گذشت میانگین ارزش معاملات بورس تهران به حدود ۹۰۰ میلیارد تومان رسید. در این بین بیشترین مقدار این مولفه یک هزار و ۷۷ میلیارد تومان و طی روز دوشنبه به ثبت رسید.

در بحث تغییر مالکیت نیز میانگین خالص تغییر مالکیت هفتگی به ارزش ۲میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان ثبت شد. با وجود اینکه از ۵ روز معاملاتی هفته در سه روز میزان خرید حقوقی ها بیش از حقیقی ها بود، اما حضور قاطعانه بازیگران خرد در سمت خرید طی روز شنبه معاملات هفته را به نفع حقیقی ها به پایان رساند.

با این وجود در آخرین روز هفته بازار شاهد بیشترین حمایت هفتگی حقوقی ها بود. به این ترتیب این گروه در آخرین روز هفته بیشترین صف های عرضه شده در گروه های شیمیایی و بانک ها را جمع آوری کردند.

۶ ماهه های مهم هفتگی کدام بودند؟

همانطور که پیش تر اشاره شد بورس تهران طی روزهای اخیر شاهد انتشار بیشترین گزارش ها در شبکه کدال بود. در این بین گزارش های گروه هایی نظیر بانک ها، خودرویی ها و پالایشی ها در کانون توجه سهامداران قرار داشت.

در این بین “فایرا” با تحقق درآمد۱۱هزار و ۲۱۷ میلیارد ریالی رشد ۶۸ درصدی درآمد نسبت به مدت مشابه سال قبلی را به نمایش گذاشت. همچنین سود عملیاتی محقق شده ۱۲۷۵ میلیارد ریال بود که ۲۱۰درصد از ۶ ماه نخست سال ۹۶ بالاتر است.

شرکت داروسازی فارابی در دوره ۶ ماهه هزار و ۱۸۰ میلیارد ریال فروش ثبت کرده که ۴۲درصد نسبت به مدت مشابه رشد نشان می دهد.

شرکت کربن ایران در ۶ ماه نخست ۹۹۹ میلیارد ریال فروش داشته که ۵۴درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد نشان می دهد. سود خالص هم ۵۲درصد افزایش نشان می دهد که ۶۵۶ ریال Eps کسب شده است.

از مهمترین گزارش های این مدت میتوان به عملکرد بانک ملت اشاره کرد. “وبملت” در سه ماه نخست سال  ۷۵ ریال و در مجموع ۶ ماه ابتدایی سال ۸۱ ریال سود ساخته است. بر اساس اطلاعیه منتشر شده از سوی این شرکت درآمد مشاع ۱۱درصد رشد و سهم سپرده گذاران ۵ درصد کاهش نشان می دهد.

شرکت فرآوری مواد معدنی در سه ماه نخست سال جاری  ۵۹ میلیارد ریال سود عملیاتی داشت . این شرکت در شش ماهه ۲۹۶ میلیارد ریال سود عملیاتی محقق کرده که ۱۶۰ درصد از مدت مشابه سال قبل بیشتر است.

در گزارش فولاد مبارکه اصفهان آمده است بدهی بانکی این از ۶۰ هزار میلیارد ریال به ۵۵ هزار میلیارد ریال طی ۶ ماه اخیر کاهش یافته است. “فولاد” در سه ماه نخست سال  ۴۷ هزار میلیارد ریال فروش داشت و طی این مدت ۲۲ هزار میلیارد ریال سود عملیاتی ساخت اما در مجموع ۶ ماه توانست با ۹۸هزار میلیارد ریال فروش ۴۹ هزار میلیارد ریال سود بسازد.

پتروشیمی کرمانشاه در شش ماه نخست سال  ۷۲۷ ریال سود ساخته است، که نسبت به مدت مشابه سال قبل  ۲۷۴ درصد بیشتر شده است.

کالسیمین در ۶ ماهه نخست سال جاری، با افزایش ۹ درصد فروش نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه بود که باعث شد سود عملیاتی ۱۷ درصد رشد کند.

فولاد هرمزگان در ۶ ماه نخست ۱۶.۵ هزار میلیارد ریال فروش و ۵.۳ هزار میلیارد ریال سود ناخالص به ثبت رسانده،  که ۲۰۰ درصد از مدت مشابه سال قبل بیشتر است.

پتروشیمی مبین که تامین کننده یوتیلیتی سایر پتروشیمی ها است طی نیمه نخست سال  ۲۵ هزار میلیارد ریال درآمد و ۱۱ هزار میلیارد ریال سود عملیاتی داشته است. بر اساس گزارش منتشر شده از سوی این شرکت، درآمد ۳۵ درصد و سود ۷۶ درصد نسبت به شش ماه نخست سال جاری رشد کرده است.

ملی صنایع مس ایران طی ۶ ماه نخست ۴۴ هزار میلیارد ریال فروش و ۲۵ هزار میلیارد ریال سود خالص داشته است. این ارقام به ترتیب رشد ۳۹ درصد و ۱۸۴ درصد نسبت به شش ماه نخست سال ۹۶ دارد.

شرکت نفت سپاهان در شش ماه ۱۱.۷۱۰ میلیارد ریال فروش و ۴۳۴۹ میلیارد ریال سود عملیاتی داشته که این اعداد به ترتیب ۴۵ درصد و ۱۸۲ درصد از مدت مشابه سال قبل بیشتر است.

فولاد ارفع به تازگی افزایش سرمایه ۵۰ درصد از آورده نقدی داشته و سرمایه خود را به ۶۰۰۰ میلیارد ریال رسانده است. طی ۶ ماه سال جاری ۱۰۶۱۸ میلیارد ریال فروش و ۳۷۲۲ میلیارد ریال سود عملیاتی محقق کرده که به ترتیب ۱۰۴ درصد و ۳۲۱ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد نشان می دهد.

پتروشیمی جم در تلفیقی ۴۰ هزار میلیارد ریال فروش و ۱۴.۳ هزار میلیارد ریال سود عملیاتی داشته که به ترتیب ۳۹ و ۵۴ درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال ۹۶ دارد.

پتروشیمی پارس در شش ماه نخست توانست ۴۶ هزار میلیارد ریال فروش و ۱۸.۸ هزار میلیارد ریال سود ناخالص عملیاتی ثبت کند. این ارقام به ترتیب ۵۴ و ۱۰۹ درصد از مدت مشابه سال گذشته بیشتر است.

فولاد خوزستان در ۶ ماه نخست نسبت به ۶ ماه سال قبل ۴۷ درصد افزایش در فروش، ۶۳ درصد افزایش در سود ناخالص عملیاتی و ۷۵ درصد افزایش در سود خالص داشته است. بر این اساس طی ۶ ماه ۴۵ هزار میلیارد ریال فروش، ۱۱.۴ هزار میلیارد ریال سود خالص داشته است.

 

منبع
SENA

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا