بورسبورس انرژی

بورس انرژی آماده عرضه نفت

کارشناس بورس و انرژی اعلام کرد نخستین محموله نفتی به حجم یک میلیون بشکه در قالب محموله‌های ۳۵ هزار شبکه‌ای، در بورس انرژی عرضه می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، محمد صادق کریمی با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری با اشاره به مصوبه شورای هماهنگی سران قوا درباره عرضه نفت در بورس انرژی گفت: شرکت هایی که توانایی خریداری و فروش نفت خام را در بازار جهانی دارند می توانند در بورس، رقابت و نفت خام را خریداری و در بازار بفروشند.

وی ادامه داد : سقف و کف رقابت در این عرضه وجود ندارد. قیمت پایه نفت برای این منظور در حال حاضر ۷۹ دلار و ۱۵ سنت برای هر بشکه است که می‌تواند بر اساس شرایط، کاهش یا افزایش یابد.

کریمی با اشاره به برخی از تفاوت‌های عرضه فعلی نفت در بورس انرژی با عرضه قبلی آن در دوره قبلی تحریم ها افزود: امکان خرید اعتباری هم وجود دارد. اقدامات خوبی در طراحی این کار انجام شده و همه شرایط برای ورود بخش خصوصی در تجارت نفت فراهم است.

این کارشناس بورس و انرژی با بیان اینکه معامله نفت در بورس انرژی فیزیکی است، گفت: حدود ۲ ماه پس از معامله، محموله، تحویل و بارگیری می‌شود و پس از آن ۵۰ روز فرصت دارند تا ارز حاصل از صادرات را به حساب شرکت ملی نفت برگردانند و با این کار ضمانت نامه‌های آن‌ها آزاد می شود.

کریمی اضافه کرد : سود بخش خصوصی در این بازار در این جاست که نفت خام را به قیمت بالاتر از قیمت خرید بفروشد و سود کنند.

وی گفت: شرکت ملی نفت اختیار دارد تا قیمت‌ها را به گونه‌ای در بورس انرژی قرار دهد تا برای خریداران نفت، جذابیت ایجاد شود.

کریمی افزود: برخی موارد در اطلاعیه عرضه نفت در بورس انرژی وجود دارد که باید اصلاح و برای مشتری جذاب تر شود.

همچنین  سخنگوی هیئت رئیسه و عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی هم با حضور در این برنامه گفت: با توجه به شرایط فعلی و مشکلات پیش روی صنعت نفت، مجلس و دولت اقداماتی را در دستور کار دارند و راه‌های متعددی را پیش بینی کردیم که یکی از روش‌های ما برای فروش نفت، از طریق بورس انرژی است.

بهروز نعمتی ادامه داد: با توجه به تبصره یک ماده ۱۳ قانون رفع موانع تولید و ارتقای نظام مالی کشور مصوب سال ۹۴، سیاست گذاری‌هایی را در این باره انجام دادیم.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: در این دوره نفت سبک عرضه می شود که خریداران خوبی دارد خریدار می تواند در ابتدا ۱۰ درصد ارزش مورد­ معامله را بپردازد ۲۰ درصد به صورت ریال روز و ۸۰ درصد را به صورت ارزی بپردازد.

نعمتی افزود: نباید مشتری را­ مقید به پرداخت ارزی یا ریالی کنیم بلکه باید بگذاریم به انتخاب خودش تا کارها تسریع شود.

وی اضافه کرد: زمان پرداخت هم ۵۰ روزه در نظر گرفته شده است.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: افراد بسیار زیادی از عرضه بورس در انرژی استقبال می‌کنند و باید فضا را برای بخش خصوصی در این زمینه فراهم کنیم. خارجی‌ها هم می‌توانند ، به این بازار وارد شوند.

نعمتی افزود: با توجه به حجم زیاد فعالیت‌های دولت به آن ها پیشنهاد می‌کنیم مجموعه مستقلی را برای موضوع عرضه نفت در بورس انرژی پیش بینی کنیم تا بروکراسی ها کاهش یابد و اقدامات زودتر انجام شود.

وی اضافه کرد: مشتری مداری باید به عنوان یک اصل مطرح باشد.

سید حمید حسینی کارشناس بازار نفت نیز در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: نباید تصور کنیم که همه مشکلات با عرضه نفت در بورس انرژی حل شود بلکه بخش خصوصی به زمان و بازاریابی و جزئیات بیشتر این نوع معامله نیاز دارد.

وی افزود: نباید بدبینی ایجاد کنیم و یا بخش خصوصی را مورد هجمه قرار دهیم که نفت عرضه شد اما بخش خصوصی نیامد.

حسینی اضافه کرد: نگرانی هایی وجود دارد که باید برطرف شود. برای ورود خریدار داخلی یا خارجی و با توجه به خطر تحریم ها قیمت ها باید جذاب باشد.

محمد اسکندری کارشناس بازار سرمایه هم در ارتباط تلفنی با این برنامه با اشاره به اینکه بورس آمادگی لازم را برای عرضه نفت دارد، گفت: کارگزاران در بورس انرژی هم می توانند نقش واسطه را ایفا کنند و هم نقش مشاوره را داشته باشند .

وی با بیان اینکه باید درباره بورس انرژی، آموزش لازم را بدهیم، افزود: شرکت نفت باید اراده لازم را برای معامله و فروش نفت از طریق بورس انرژی داشته باشد.

اسکندری به نواقص اطلاعیه عرضه نفت در بورس انرژی اشاره و اضافه کرد: این نواقص باید برطرف و به خریداران، اولویت و به آن‌ها تخفیف داده شود و دستگاه‌های نظارتی باید در این زمینه همکاری و خیال مدیران تصمیم گیر را راحت کنند.

 

منبع
SENA

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا