بورسبورس اوراق

تداوم افت فرسایشی بازار با عقبگرد شاخص بورس به کانال ۱۷۸ هزار واحد/ ارزش معاملات خرد بازهم آب رفت

در جریان معاملات اولین روز هفته بورس تهران تمام نماگرها در پی افزایش فشار عرضه در محدوده‌های منفی قرار گرفتند. شاخص کل بورس امروز هم تحت تاثیر مسائل سیاسی داخلی از جمله بررسی صلاحیت چهار وزیر در مجلس و پُررنگ‌تر شدن ریسک سیستماتیک سیاسی (۱۳آبان واعمال تحریم نفتی و بانکی ) برای بار دوم در یک ماه گذشته کانال ۱۸۰ هزار واحد را از دست داد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، معاملات اولین روز هفته در حالی به پایان رسید که نماگرهای بازار در برابر فشار عرضه نتوانستند مقاومت کنند و بازهم به محدوده های منفی بازگشتند. این در حالی بود که در نیمه اول بازار باتوجه به بهبود روند معاملات و همچنین افزایش تقاضا در گروه خودرو، امیدها برای رشد شاخص تقویت شد. اما بعد از گذشت دو ساعت از دادوستدها، در پی انتشار گزارشی مبنی بر تاکید شناسایی زیان ۴۳۷ ریالی در «خساپا»، نمادهای گروه خودرو مجددا وارد محدوده منفی قیمتی شدند.

از این رو کلیت بازار نیز درگیر فضای هیجانی منفی شده و اغلب نمادهای بزرگ که با حجم نسبتا خوب تقاضا روبرو بودند بازهم افت قیمت را تجربه کردند. در نتیجه شاهد خروج بیش از ۱۰۶ میلیارد تومان نقدینگی معامله‌گران حقیقی از بورس و فرابوس بودیم که بیشترین حجم این خروج  در گروه های فلزات اساسی، محصولات شیمیایی و فرآروده‌های نفتی رخ داد.

همچنین بخوانید

اصلاح ادامه دار پالایشی‌ها 

در گروه پالایشی امروز نیز همچون چهارشنبه گذشته شاهد تشکیل صف فروش در تمام نمادهای این گروه به جز «شسپا» بودیم. از این رو بازدهی گروه به منفی چهار درصد بری معاملات امروز رسید. البته گفتنی است اتوجه به گزارش شش ماهه فراتر از انتظار «شسپا» این نماد در هفته گذشته که تمام نمادهای پالایشی بازدهی منفی را به ثبت رساندند با ثبت بازدهی مثبت ۹.۸ درصدی در صدر این گروه قرار دارد.

عقب نشنین مجدد گروه خودرو به دلیل پافشاری «خساپا» بر تکرار زیان ۴۳۷ ریالی   

همانطور که گفته شد معاملات گروه خودرو امروز با افزایش تقاضا در نماد «خساپا» کار خود را آغاز کرد و به تشکیل صف خرید برای لحظاتی در این نماد رسید. اما با انتشار گزارش اصلاحیه «خساپا» در خصوص زیان ۴۳۷ ریالی باز هم خریداران از گروه فرار کردند. دراین گزارش آمده است: مجموع مبلغ فروش سایپا در ۷ ماهه منتهی به مهر ماه امسال با رشد ۴ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به ۵۹.۳ هزار میلیارد ریال افزایش یافته است.

تعداد تولید خودرو برای ۷ ماهه منتهی به مهر ماه سال قبل در این شرکت ۲۴۵ هزار دستگاه بوده است که این تعداد برای ۷ ماهه منتهی به مهر ماه امسال به ۲۱۴ هزار دستگاه کاهش یافته است.سایپا در مهر ماه امسال تنها ۲۸.۳ هزار دستگاه خودرو تولید کرده است که نسبت به مهر ماه سال قبل ۱۳.۶ هزار دستگاه کمتر است.

 تعداد فروش خودرو برای ۷ ماهه منتهی به مهر ماه سال قبل در این شرکت ۲۳۱ هزار دستگاه بوده است که این تعداد برای ۷ ماهه منتهی به مهر ماه امسال به ۲۱۴ هزار دستگاه کاهش یافته است.سایپا در مهر ماه امسال تنها ۱۹.۲ هزار دستگاه خودرو فروخته است که نسبت به مهر ماه سال قبل ۱۶ هزار دستگاه کمتر است.

مهمترین محصول شرکت خانواده پراید و تیبا است که در سال قبل به ترتیب ۳۵ و ۳۴ درصد مبلغ فروش شرکت به این دو گروه محصول اختصاص داشته است.تعداد تولید پراید و تیبا که در ۷ ماهه منتهی به مهر ماه سال قبل به ترتیب ۱۳۲ و ۸۷ هزار دستگاه بوده است ۷ ماهه منتهی به مهر ماه امسال به ۹۷ و ۹۴ هزار دستگاه  رسیده است.همچنین تعداد فروش این دو گروه گروه محصول که در ۷ ماهه منتهی به مهر ماه سال قبل ۱۳۳ و ۷۵ هزار دستگاه بوده است برای ۷ ماهه منتهی به مهر ماه امسال به ۹۲ و ۹۶ هزار دستگاه رسیده است. نکته جالب این گزارش حساب سازی سایپا برای دست یابی به زیان ۴۳۷ ریالی است.

تناقض در شیمیایی‌ها      

اما در گروه شیمیایی ها شاهد تشکیل صف خرید در نمادهای «شاراک»، «شپترو»، «فارس» بودیم. این در حالی بود که نمادهای «زاگرس»، «پارس»، «شغدیر» و «جم» افت ۴ درصدی قیمت را تجربه کردند. در مجموع این گروه بازدهی منفی ۰.۸ درصدی را به ثبت رساند.

آمار و ارقام بازار امروز

در مجموع روز جاری شاخص کل با تنزل ۲۲۱۸ واحدی (معادل ۱.۲۳ درصد) به پله ۱۷۸هزار و ۸۴۱واحد بازگشت. شاخص هم وزن نیز  به دلیل افت سنگین شاخص گروه خودرو ریزشی معادل شاخص کل را تجربه و با عقبگرد ۳۷۱ واحدی (معادل ۱.۳ درصد) به رقم ۲۷ هزار و ۳۸۱ واحد رسید.

در این بین تقریبا دو میلیارد و ۲۰۰ میلیون ورقه بهادار به ارزش ۸۵۶ میلیارد تومان در بورس دادوستد شد که از این میزان تنها ۵۲۰ میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در این بازار اختصاص داشت. همچنین امروز شاهد خروج بیش از ۱۰۶میلیارد تومان پول توسط معامله گران حقیقی از بازار بودیم که بیشترین حجم این خروج  در گروه های فلزات اساسی، محصولات شیمیایی و فرآروده‌های نفتی رخ داد.

اما در بین نمادهای با اهمیت بورسی همچون روز چهارشنبه گذشته پتروپالایشی ها بیشترین نقش را در افت شاخص بازی کردند تا جایی که «پارس»، «تاپیکو»، «شپنا» و «پارسان»هرکدام به ترتیب ۲۶۴، ۲۳۵، ۲۲۴ و ۲۱۴ واحد شاخص را عقب کشیدند. در این بین اما معاملات مثبت و پسرحجم در نماد «فارس» سبب تقویت ۵۲۶ واحدی شاخص کل شد.

کوتاه از فرابورس

در فرابورس هم افت قیمتی نمادهای پتروشیمی و فلزی سبب افت ۴۷ واحدی ایفکس بودیم که به پله و دو هزار و ۱۸ واحد رسید. در این بازار نیز تقریبا ۶۷۳ میلیون ورقه بهادار به ارزش ۳۷۲ میلیارد تومان دادوستد شد که از این میزان بیش از ۱۷۸ میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در این بازار اختصاص داشت.

همچنین در بین نمادها تاثیرگذار بر آیفکس نیز «زاگرس»، «میدکو» و «ذوب» بیشترین نقش را داشتند. از سویی دیگر انتشار گزارش های مثبت فراتر از انتظار در نمادهای «مارون» تا حدی از ریزش بیشتر ایفکس جلوگیری کرد.

 

منبع
اقتصاد آنلاین - مریم علیزاده

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا