بورسبورس اوراق

ریسک گریزی بر رفتار سهامداران چیره شد

شروع هفته برای بورس تهران با تداوم عرضه ها از هفته گذشته آغاز شد. با توجه به اینکه امروز شاهد انتشار تعداد زیادی از گزارش های مهرماه شرکت ها بودیم، اما شواهد حاکی از آن است که بازار کمترین واکنش را نسبت به آنها نشان داده است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، تنها پنج روز معاملاتی تا شروع دور جدید تحریم های آمریکا باقی مانده است. نشانه های ریسک گریزی در رفتار برخی سهامداران در حالی نسبت به قبل تشدید شده ، که از روزها قبل بسیاری از خطرات احتمالی این تحریم ها در همکاری های مشترک ایران و همتایان اروپایی دفع شده است.

در همین راستا شب گذشته رییس کل بانک مرکزی از ایجاد کانال مالی جدید برای صادرکنندگان اروپایی و ایرانی خبر داد. همتی در خصوص کارکرد این کانال به پیمان پولی دو جانبه میان ایران و اروپا اشاره کرد. برهمین اساس به نظر می رسد تا حد قابل توجه ای از مبادلات تجاری ایران با کشورهای دیگر در این کانال امن بماند، و جای نگرانی چندانی وجود نداشته باشد.

رشد ارزش معاملات

شاخص بورس تهران امروز در حالی با افت بیش از ۲ هزار واحدی کانال ۱۸۰ هزار واحد را ترک کرد که ارزش معاملات نسبت به روز چهارشنبه با رشد همراه شد. به این ترتیب ارزش معاملات امروز بورس تهران به بیش از ۸۵۰میلیارد تومان رسید که نسبت به روزکاری قبل ۲۹ درصد افزایش یافت. حجم معاملات امروز نیز به محدوده ۲میلیارد و ۲۰۰ میلیون سهم رسید که این مولفه نیز رشد ۲۲ درصدی به ثبت رساند.

امروز “فارس” بزرگترین مانع افت شاخص بود. این نماد بیشترین اثر مثبت را بر نماگر بازار گذاشت. صنایع پتروشیمی خلیج فارس امروز شاهد تشدید تقاضا از سوی معامله گران حقیقی بود و این گروه بیش از ۱۵ میلیون سهم خریداری کردند.

در ادامه اما نمادهای “پارس” با (۲۶۴) واحد، “تاپیکو” با (۲۳۵) واحد، “شبندر” با (۲۲۴) واحد، “پارسان” با (۲۱۴) واحد، “شپنا” با (۲۰۸) واحد و “شتران” با (۱۷۵) واحد افت، بیشترین تاثیر منفی را در رشد شاخص کل بورس بر جای گذاشتند.

امروز حقوقی ها مانند روزها اخیر اقدام به جمع آوری بسیاری از صفوف عرضه کردند. به این ترتیب خالص تغییر مالکیت امروز بورس تهران به ۱۰۰ میلیارد تومان و از سمت حقیقی به حقوقی به ثبت رسید.

حقوقی ها امروز عمده حمایت خود را در گروه فلزات اساسی و محصولات شیمیایی داشتند. در آن سمت بیشترین خرید حقیقی ها در گروه های قند و شکر و خودرو بود.

طی معاملات روز شنبه “شاراک” بیشترین تقاضا را میان بازیگران خرد داشت و بعد از آن “شگل” با خرید قابل توجه ای همراه شد.

حقوقی ها نیز بیشترین خرید را در نماد “فولاد” داشتند. این گروه همچنین بیش از ۹۹ میلیارد ریال از “تاپیکو” خرید کردند.

محصولات شیمیایی در میان گروه های بورسی بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد. به این ترتیب ارزش معاملات این گروه حدود ۱۵۰ میلیارد تومان ثبت شد.

بیشترین حجم معاملات نیز مربوط به گروه خودرو بود. این گروه امروز شاهد حجم معاملاتی معادل ۳۶۱ میلیون سهم بود.

 

منبع
SENA

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا