انرژی

آغاز برداشت گاز از دومین سکوی فاز ۱۴ پارس جنوبی

همزمان با اتمام عملیات راه‌اندازی سکوی اقماری ۱۴C در خلیج فارس، برداشت گاز ترش از موقعیت مخزنی دومین سکوی گازی فاز ۱۴پارس جنوبی آغاز شد. بر این اساس مجموع ظرفیت برداشت گاز از بخش فراساحلی این فاز در سال‌ جاری به یک میلیارد فوت مکعب معادل ۲۸.۲ میلیون مترمکعب در روز افزایش یافته است.

به گزارش آرمان اقتصادی، ظرفیت برداشت گاز ترش غنی از عرشه ۱۴C به میزان ۵۰۰ میلیون فوت مکعب (۱۴.۱ میلیون مترمکعب) در روز است. با بهره‌برداری از دومین سکوی گازی طرح توسعه فاز ۱۴ پارس جنوبی، مجموع ظرفیت برداشت گاز از بخش فراساحلی این فاز در سال‌ جاری به یک میلیارد فوت مکعب معادل ۲۸.۲ میلیون متر مکعب در روز افزایش یافته و مرحله نخست توسعه بخش فراساحل فاز ۱۴ به طور کامل عملیاتی شد.

طبق اعلام شرکت نفت و گاز پارس، گاز ترش استحصال شده از این سکو پس از انتقال با گاز تولیدی سکوی اصلی ۱۴A به پالایشگاه‌های محدوده صنعتی پارس ۲ در منطقه کنگان ارسال شده و پس از فرآیندهای پالایشی به شبکه سراسری تزریق می‌شود.

همچنین بخوانید

با ورود دومین سکوی گازی فاز ۱۴ پارس جنوبی به چرخه تولید، نیمی از اهداف توسعه این طرح بزرگ ملی در بخش فراساحل محقق شد.

پیش از این اعلام شده بود  فاز ۱۴ پارس جنوبی در بخش دریایی پیشرفت مطلوبی داشته و تکمیل پالایشگاه این فاز، با برخورداری از پیشرفت بیش از ۷۸ درصدی به پایان سال ۱۳۹۸ موکول شده است. پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که نخستین ردیف شیرین‌سازی پالایشگاه فاز ۱۴ سال ۱۳۹۸ به بهره‌برداری می‌رسد و بخش دریایی این فاز پیشرفت مطلوبی دارد و انتظار می‌رود تا پایان امسال تکمیل شود.

طرح توسعه فاز ۱۴ پارس جنوبی با هدف تولید روزانه ۵۶ میلیون و ۶۰۰ هزار مترمکعب گاز ترش، ۷۵ هزار بشکه میعانات گازی و تولید سالانه بیش از یک میلیون تن گاز مایع، یک میلیون تن اتان مصرفی واحدهای پتروشیمی و تولید روزانه ۴۰۰ تن گوگرد در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس در حال اجراست.

ساخت سکوهای دریایی این طرح در مجموع پیشرفت بالای ۹۰ درصد دارد. سکوی ۱۴A این فاز با ظرفیت ۱۴.۱ میلیون مترمکعب که در یارد صنعتی بندرعباس ساخته شده است، اردیبهشت ماه امسال نصب و راه‌اندازی شد و هم‌اکنون عملیاتی شده است.

سکوی ۱۴C نیز تا پیش از پایان شهریورماه نصب می‌شود. ساخت سکوی ۱۴B و ۱۴D از دیگر سکوهای این فاز در یارد ایزوایکو پیشرفت مطلوبی دارد و انتظار می‌رود تا پایان سال به تدریج در محل خود در خلیج فارس نصب شوند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا