اقتصاد کلان

گزارش سخنان موافقان و مخالفان وزیر پیشنهادی اقتصاد و سخنرانی فرهاد دژپسند + نتیجه رای گیری

نمایندگان مجلس برای بررسی صلاحیت فرهاد دژپسند، وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی که رییس‌جمهور یکشنبه گذشته با ارسال نامه‌ای به هیات رییسه مجلس او را معرفی کرده بود، تشکل جلسه دادند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، نمایندگان مجلس شورای اسلامی امروز (شنبه) جلسه رسیدگی به صلاحیت وزیر پیشنهادی وزیر امور اقتصادی و دارایی را برگزار کردند که در این جلسه جمعی از وزرای کابینه دولت نیز حضور داشتند.

در این جلسه حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی با حضور در مجلس در دفاع از دژپسند گفت: ما امروز یک وزارتخانه بزرگی را به آقای دژپسند می سپاریم و ایشان باید بار آن را بر دوش بگیرند. من برای انتخاب تمامی وزرای پیشنهادی ده‌ها ساعت مطالعه ، مشورت و تفکر کردم. رییس جمهور همچنین تاکید کرد: امروز نوبت رقابت های لیگ نیست و نباید به فکر انتخابات باشیم. امروز ما در برابر یک دشمن به میدان رفتیم. همان طور که تیم‌ ‌ملی برای همه ما است، امروز تیم‌ ‌ملی ما است که به میدان رفته است. پس رقابت‌های لیگی را کنار بگذارید. اگر زمانی به انتخابات نزدیک شدیم در برابر هم می ایستیم و یکدیگر را نقد می‌کنیم، اما اگر قرار است همیشه به فکر انتخابات باشیم پس چه زمانی کار خواهیم کرد.

همچنین بخوانید

خطر تهدید امنیت اقتصاد کشور بسیار بالاست

درادامه علی ساری فر، نماینده مردم اهواز در مجلس در مخالفت با رای اعتماد مجلس به وزیر پیشنهاد اقتصاد با بیان اینکه خطر تهدید امنیت اقتصاد کشور بسیار بالاست، گفت: شنیده‌ها حاکی از آن است که سالانه بودجه‌هایی تحت عنوان «پاداش» تصویب کرده‌اید، در این باره به مجلس توضیح دهید. درباره آینده‌پژوهی هم که ۱۰ میلیارد تومان بودجه برای آن پیش‌بینی کرده‌اید، توضیح دهید.

وزیر پیشنهادی اقتصاد نمی‌تواند گره کور اقتصادی کشور را باز کند

یحیی کمالی پور، عضوفراکسیون مستقلین مجلس نیز در مخالفت با دژپسند گفت: اگر وضعیت اقتصادی ما امروز این گونه است قسمتی از آن به دکتر دژپسند و دوستانش در سازمان برنامه و بودجه باز می‌گردد.وی بیان کرد:‌ قبل از این که بخواهیم به برنامه‌های پیشنهادی آقای دژپسند نگاه کنیم و از آن انتقاد کنیم و به بیان مخالفت با آن بپردازیم باید بگویم که همه ما می‌دانیم که گذشته چراغ راه آینده ما است، بیایید کارنامه گذشته دکتر دژپسند در سازمان برنامه و بودجه را مد نظر قرار دهیم و بر اساس آن برای آینده کشور تصمیم بگیریم.

دژپسند مکانیزم‌ها و راهکارهای خود را برای تئوری‌هایش ارائه کند

ولی ملکی، نماینده مشکین شهر در مجلس هم به عنوان مخالف به دژپسند گفت: مکانیزم شما برای مبارزه با بانک‌ها رفع موانع تولید، بالا بردن تولید ناخالص ملی (GNP) چیست؟ وی افزود: فرمایش همه عزیزان این بوده است که ما در جنگ اقتصادی هستیم. در جنگ اقتصادی همه باید آرایش جنگی بگیرند. هم دولت، هم مجلس و هم قوه قضائیه. آیا ما در حال آرایش جنگی هستیم؟

با رای قاطع به دژپسند در مقابل تصمیم نابخردانه آمریکا بایستیم

همچنین رمضانعلی سبحانی فر، نماینده مردم سبزوار در مجلس در موافقت با دژپسند از نمایندگان خواست با رای قاطع به دژپسند وزیر پیشنهادی اقتصاد در مقابل تصمیم نابخردانه آمریکا بایستند و گفت: ما در مقابل یک تصمیم بسیار مهم داخلی و خارجی قرار گرفته‌ایم. چند ماهی است ثبات اقتصادی در کشور بهم خورده و هر روز فشار اقتصادی بیشتری بر مردم وارد می‌شود. از طرفی در مقابل آمریکا و ایادی این کشور قرار گرفته‌ایم و خزانه‌داری آمریکا به عنوان پایگاه جنگ اقتصادی آمریکا علیه ایران تعریف شده است.

«دژپسند» می‌تواند همگرایی در تیم اقتصادی دولت ایجاد کند

در جریان بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی اقتصاد، غلامرضا کاتب، نماینده گرمسار نیز در موافقت با وی گفت که وزیر پیشنهادی اقتصاد می‌تواند همگرایی و همفکری را در بین تیم اقتصادی دولت ایجاد کند. وی افزود: امروز ما قرار است نسبت به وزرای پیشنهادی تصمیم‌گیری کنیم،‌ لذا باید منافع ملی و منافع ملت را در نظر گیریم. این توصیه را به همه همکارانم دارم که براساس دقت، شناخت و درایت تصمیم‌گیری کنند تا مجبور نشویم چند ماه دیگر سوال و استیضاح کرده و وقت دولت و مجلس را بگیریم.

«دژپسند» به انسجام در تیم اقتصادی دولت اعتقاد دارند

مهدی مقدسی، نماینده اراک هم به عنوان موافق با تاکید بر اینکه وزیر پیشنهادی اقتصاد به انسجام در تیم اقتصادی دولت اعتقاد دارد، گفت: آقای دژپسند باید بعد از گرفتن رای اعتماد از مجلس از قبول نیروهای سفارشی در این وزارتخانه خودداری کند و نسبت به اجرای مصوبات اقتصادی اهتمام ورزد. وی اضافه کرد: آقای دژپسند اشراف کامل به اقتصاد دارند و می‌تواند سکان‌داری این وزارتخانه مهم را در این شرایط پرتلاطم بر عهده گرفته و کشتی پرتلاطم اقتصادی را به ساحل آرامش برساند.

در سیاست‌های دژپسند تاکید بر عدالت اجتماعی به چشم می‌خورد

دردامه این جلسه محسن علیجانی، نماینده مردم تهران نیز در موافقت با دژپسند گفت: تاکید بر عدالت اجتماعی و رونق تولید ملی در اقدامات و سیاست‌های اجرایی دژپسند وزیر پیشنهادی اقتصاد به چشم می‌خورد. وی تصریح کرد: وزیر اقتصاد باید توان هماهنگی تیم اقتصادی دولت را داشته باشد؛ اگرچه شأن وزارت اقتصاد صرفا هماهنگ کننده چند دستگاه نیست.

برای جلوگیری از ابرتورم باید اقدامات خاص انجام دهیم

در این جلسه وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی هم به دفاع از برنامه‌های پیشنهادی خود پرداخت و گفت: یکی از برنامه‌های جدیم تشکیل هسته‌های اندیشه‌ورزی متشکل از دولت، مجلس، دانشگاه‌ها و بخش خصوصی است. فرهاد دژپسند افزود: انتظار دارم ارتباطم با نمایندگان ارتباطی تعریف شده و مستمر باشد؛ چرا که هیچ فردی نمی‌تواند در این شرایط کشور ادعای معجزه داشته باشد. وی ادامه داد: شرایط کشور امروز متفاوت است. برای جلوگیری از ابرتورم باید اقدامات خاص انجام دهیم. از سال ۷۴ با وزارت اقتصاد به صورت خطی و نقطه‌ای ارتباط داشته‌ام و ظرفیت‌ها و فرصت‌های این وزارتخانه را می‌دانم.

در پایان نمایندگان مجلس با ۲۰۰ رای موافق، ۵۰ رای مخالف و ۱۵ رای ممتنع از مجموع ۲۶۵ نماینده حاضر در جلسه، فرهاد دژپسند را به عنوان وزیر امور اقتصادی و دارایی انتخاب کردند.

منبع
ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا