امور زیربناییراه و ساختمان

امیدواریم شرمنده مردم روستایی نباشیم/ ادعایی جز خدمت ندارم

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی تاکید کرد: تامین مسکن اقشار کم‌درآمد یکی از ماموریت‌های وزارت راه و شهرسازی است که تولید آن باید در اختیار افراد واجد شرایط و نه سوداگران قرار بگیرد.

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی،، محمد اسلامی وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی در صحن علنی مجلس با تشکر از رئیس‌جمهوری برای انتخاب وی و تشکر از نمایندگان مخالف و موافق برای مطالبی که عنوان کردند، گفت: درباره کلیپ پخش شده باید بگویم که تاکید ما همواره در کمیسیون‌ها و فراکسیون‌ها بر شایسته‌سالاری است و به صورت قلبی به آن ایمان داریم و تلاش می‌کنیم جامه عمل به آن بپوشانیم.

وی افزود: سه موضوع تحول ساختاری، تغییر رویکرد و تعیین اولویت‌های راهبردی را برای تحقق اهداف‌مان که بر اساس تکالیف برنامه ششم توسعه ارائه شده تعیین کرده‌ایم.

اسلامی با بیان اینکه بهبود فضای کسب و کار رفع موانع تولید، اجرای اسناد بالادستی، انضباط فکری و رفتاری باید در پیکره مدیریتی عملیاتی شود، اظهار داشت: در تحول ساختاری مطالبات مردمی آنچه که در پژوهش‌های مجلس و وزارت راه و شهرسازی به آن توجه شده بحث مسکن است و در قانون اساسی و برنامه ششم توسعه هم تامین مسکن اقشار کم‌درآمد بر عهده وزارت راه و شهرسازی گذاشته شده است.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی با بیان اینکه ساخت ۴.۵ میلیون واحد مسکونی در برنامه ششم توسعه آمده است، گفت: ۹۰۰ هزار واحد برای اقشار کم‌درآمد، ۵۰۰ هزار واحد برای روستائی‌ها و طرح مسکن حمایتی باید ساخته شود و در دستور کار ما قرار بگیرد.

وی ادامه داد: مهمترین موضوع در تحول ساختاری یکپارچه‌سازی دستگاه‌های مرتبط با ساخت مسکن است، گفت: باید بتوانیم با تمام ظرفیت‌های موجود برای حضور بخش خصوصی در تولید مسکن استفاده کنیم و مسکن به عنوان یک صنعت در مدار تولید قرار بگیرد.

اسلامی با بیان اینکه وزارت راه و شهرسازی مسئول ایجاد تعادل در بازار مسکن است، گفت: باید اطمینان حاصل شود که مسکن در جریان تولید قرار گرفته و مهمترین برنامه وزارت راه و شهرسازی بحث تولید مسکن است که به صورت شهرستان‌محوری این موضوع پیگیری می‌شود.

وزیر پیشنهادی وزیر راه و شهرسازی گفت: طبق محاسبات و آماری که در برنامه پنجم توسعه آمده است شهرسازی نوین باید برگرفته فرهنگ ایرانی – اسلامی و متناسب با شرایط هر جغرافیا ساخته شود.

اسلامی افزود: تامین مسکن اقشار کم‌درآمد یکی از ماموریت‌های وزارت راه و شهرسازی است که تولید آن باید در اختیار افراد واجد شرایط و نه سوداگران قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه مسکن باید به عنوان یک سرپناه در اختیار خانوارهایی که قدرت خرید آنها کاهش یافته قرار بگیرد و باید بتوانیم صنعتی‌سازی و مهندسی‌سازی را در بخش تولید مسکن محقق کنیم.

اسلامی با تاکید بر اینکه معتقدم در حوزه راه‌های روستایی موازی‌کاری شده است، گفت: حجم مطالبات از راه‌های روستایی بسیار زیاد است و در این حوزه دچار پراکنده‌کاری هستیم. یک ساختار کارآمد غیرمتمرکز باید برای راه‌های روستایی در نظر گرفته شود و باید راه‌های روستایی که متولی قدرتمند اجرایی داشته باشد.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی با بیان اینکه نمایندگان مجلس هم در تامین اعتبارات برای ساخت راه‌های روستایی به ما کمک کنند، گفت: امیدواریم شرمنده مردم روستایی نباشیم و در این حوزه موثر عمل کنیم.

وی با اشاره به بحث بازآفرینی شهری اظهار داشت: طبق اهداف برنامه ششم توسعه سالانه باید ۲۷۰ محله در طرح بازآفرینی شهری نوسازی شوند و تفاهم‌نامه ساخت صد هزار واحد اخیرا امضا شده است معتقدم باید از طریق بخش خصوصی بتوانیم بافت فرسوده را احیا کنیم و مهمترین هدف ما پیشگیری از حاشیه نشینی است.

اسلامی ادامه داد: در حوزه مسکن مهر ساخت ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار واحد تعریف شد که از این تعداد یک میلیون و ۷۰۰ هزار واحد تحویل داده شده است که یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد در دولت یازدهم ساخته شد در حال حاضر ۵۰۰ هزار واحد باقی مانده است که ازاین تعداد ۲۲۰ هزار واحد به دلیل عدم زیرساخت‌ها هنوز تحویل نشده اند. اینجا با مشکلات عمده مواجه هستیم و یا مشکلات زیربنایی موجب رنجش مردمی است که در مسکن مهر هستند که با کمک شما نمایندگان و باید برنامه زمان‌بندی مسکن مهر را تعیین تکلیف و به انتها برسانیم و از دستور کار خارج کنیم.

وی در خصوص بحث راه آهن و نقش راه آهن در توسعه گفت: با ظرفیت فاینانس و منابعی که از صندوق توسعه ملی مهیا شده است،‌ بحث راه آهن در اولویت ما است تا با تعاملات بین‌المللی بتوانیم جذب منابع کنیم و پروژه‌ها را از سرعت برخوردار کنیم. همچنین در خصوص قطار حومه‌ای می‌گویم که باید بتوانیم ایجاد کنیم و از طرفیت ریل‌های موجود در شهرهای هدف استفاده کنیم تا مردم بتوانند بهره‌مند شوند.

گزینه پیشنهادی تصدی وزارت راه و شهرسازی گفت: در خصوص بحث تکمیل پروژه‌های نیمه تمام، ما ۱۹۰ میلیارد تومان پروژه نیمه تمام داریم که با بودجه سالانه طبیعی است که زمان طولانی به خودش اختصاص می‌ده  در دستور کار است که این پروژه ها را با استفاده از سایر منابع تعیین تکلیف کنیم تا سرعتی ایجاد شود.

اسلامی ادامه داد: در خصوص عدالت منطقه‌ای که یکی از حرف‌های مهم است در اولویت‌های راهبردی به آن توجه کرده‌ام. در این عدالت باید و حتما متعهد هستم برای توزیع اعتبارات به میزانی که پیشرفت پروژه‌ها است برای سطح کشور توجه کنم.

وی ادامه داد: در خصوص بحث کامیون‌داران که بحث بیمه اجتماعی، لاستیک و نوسازی در زمره مواردی است که جامعه عزیز ما دارند، متعهد هستیم و پیگیری خواهیم کرد.

اسلامی افزود: سازمان نظام مهندسی نظام لجستیک است که باید اموراتش توسط خود تشکل‌ها انجام شود؛ در این خصوص با وزرا تعامل یکپارچه و هماهنگی خواهیم کرد تا در این امور دخالت نداشته باشیم. تنظیم تعاملات با جامعه نظام مهندسی هم در زمره مطالبی است که با اولویت سازماندهی خواهیم کرد. بحث اعمال استانداردها را هم برای قوام ساختمان‌ها در دستور کار خود خواهیم داشت.

گزینه پیشنهادی تصدی وزارت راه و شهرسازی در رابطه با موارد مطرح شده در خصوص هواپیمایی ایران ۱۴۰ هم گفت:‌ من افتخار می‌کنم که برای قابلیت‌سازی صنایع پیشرفته صرف عمر کرده‌ام و با جوانان و نخبگان توانستیم ظرفیت‌های صنعتی ایجاد کنیم.

وی ادامه داد: هواپیماسازی موفقیت سرمایه‌گذاری در حوزه صنایع دانش بنیان است. در حوزه نظامی تولیداتی که وجود دارد حاصل همین سرمایه‌گذاری ارزشمند است. هواپیماهای ایران ۱۴۰ اگر امروز پرواز نمی‌کنند معنای آن نیست که قابلیت ندارند؛ برنام‌ ای که در سر راهمان قرار گرفته مسائل مدیریتی است که در دوره بنده نبوده و باید اصلاح شود.

اسلامی در پایان گفت: بنده برای اینکه بتوانم اعتماد شما را جلب کنم می‌گویم؛ ادعایی جز خدمت ندارم و با توکل بر خدا با قابلیت‌های فردی که متعلق به خداوند و اطمینان مسئولین است رشد خدمتی داشتم و با استفاده از ظرفیت نیروی انسانی، با جوان‌گرایی و نیروهای شایسته و بانوان و قومیت‌ها وزارت راه و شهرسازی را با بهبود مدیریتی اداره خواهم کرد.

منبع

ایلنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا