بانک و بیمهپرداخت الکترونیک

آینده‌ی پیش روی صنعت بانکداری | نقش هوش مصنوعی و طراحی تجربه در تحولات بانک‌تک

شخصی که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، برت کینگ (Brett King)، هم‌بنیانگذار و مدیر اجرائی موون (Moven) است. او در این مقاله به ما می‌گوید که چگونه هوش مصنوعی (AI)، تکنولوژی‌های نهفته (embedded tech) و طراحی تجربه (experience design) می‌توانند در شخصی‌سازی بانک‌تک نقش داشته باشند.

در طول یک دهه‌ی گذشته، تکنولوژی بر زندگی تک‌تک ما چیره شده است؛ بانک‌ها نیز از این امر مستثنی نبوده‌اند و هر روز در تلاش‌اند تا خدمات جدیدتری را به مشتریان‌شان عرضه کنند. در دنیای امروز، به‌کارگیری تکنولوژی، ادغام دیجیتالی با مشتریان و حفظ آن‌ها، به یک امر ضروری تبدیل شده است. درست است که پیشرفت‌های فراوانی در این حوزه به وقوع پیوسته، ولی تنها ۵ درصد از بانک‌های ایالات‌متحده و بریتانیا توانسته‌اند امکان افتتاح حساب با گوشی موبایل را فراهم کنند. این آمار به شکل تعجب‌آوری پایین است!

بانک‌های امروزی در کجای مسیر هستند و برای رقابت با بانک‌های چالشگر (که ۱۰۰ درصد خدمات‌شان را به شکل دیجیتالی عرضه می‌کنند) چه تمهیداتی اندیشیده‌اند؟

 

تحولات اقتصادی

سطح انتظارات مشتری از صنعت بانکداری بالاتر رفته و قابلیت‌های فنی لازم برای بروز تغییر نیز وجود دارد. موسیقی، سینما و تلویزیون، خرده‌فروشی کالاهای مصرفی، پوشاک، خواروبارفروشی و رستوران‌ها، صنایع دیگری هستند که فناوری‌های دیجیتال در آن‌ها نفوذ کرده است. در دنیایی که افراد خواروبار را به صورت آنلاین سفارش می‌دهند و درب منزل تحویل می‌گیرند، مراجعه‌ی فیزیکی به بانک با هدف دسترسی به خدمات افتتاح حساب، بسیار غیرمعقول به نظر می‌رسد.

انتظار می‌رود که در آینده، بانک‌ها نیازهای روزانه‌ی مشتریان را پیش‌بینی کنند و آن‌ها را به شکل آنی برآورده کنند. این امر زمانی محقق می‌شود که بانک‌ها همه‌ی فعالیت‌های مالی مشتری و داده‌های رفتاری مربوطه را جمع‌آوری کرده و مورد تجزیه‌وتحلیل قرار دهند. در این صورت، مشتری در هر زمان و مکان، می‌تواند به خدمات پرداختی و اعتباری مناسب، دسترسی داشته باشد. در بانکداری آینده، دیگر نیازی به داشتن کارت اعتباری و دادن امضا برای انجام پرداخت وجود ندارد و فرآیند چک کردن حساب جاری برای مطمئن شدن از داشتن موجودی، از میان برداشته شده است. به‌احتمال‌زیاد این پرسش در ذهن‌تان مطرح می‌شود که چه ابزاری جایگزین این فرآیندها خواهند شد؟

پاسخ این است: گوشی تلفن همراه.

یک گوشی تلفن همراه، همیشه در کنار شما خواهد بود و قادر است نیازهای شما را به سرعت پیش‌بینی کند.

بانک‌های چالشگر و بانک‌های آینده، هسته‌ی اصلی بانکداری سنتی (یعنی ذخیره‌سازی امن پول، نقل‌وانتقال سریع مالی و دسترسی به اعتبار) را هدف گرفته‌اند و درصدد هستند که با به‌کارگیری لایه‌های مختلف تکنولو‌ژی، بازار را در دست بگیرند. آگاهی‌رسانی به مشتری نیز نقش مهمی در پیروزی بانک‌های آینده دارد. اگر مشتریان بانکی بدانند که برای انجام امور مالی، نیازی به استفاده از کارت اعتباری پلاستیکی ندارند و هر زمان که تقاضا کنند، اعتبار لازم در دسترس آن‌ها قرار خواهد گرفت، طبیعی است که تمایل زیادی به سمت بانک‌های دیجیتال و پیشرفته خواهند داشت.

و اما آن‌سوی ماجرا – بانک‌ها چگونه به این اقدامات واکنش نشان می‌دهند؟

بانک‌های سنتی، مورد تهدید واقع شده‌اند؛ تکنولوژی، جای خدمات سنتی را خواهد گرفت و امکانات پیشرفته‌تری را در اختیار مشتری قرار خواهد داد. این امر، دینامیک توزیع را به شدت تحت تأثیر قرار خواهد داد. به‌عنوان‌مثال، معیار «انتخاب بانک‌ توسط مشتری» را در نظر بگیرید. در حالت سنتی، مشتریان بانکی را انتخاب می‌کردند که از لحاظ مکانی نزدیک و در دسترس بود و شعبه‌های زیادی داشت، ولی معیار انتخاب در حالت مدرن، عبارت است از: سطح هوشمندی و سرعت بانک‌ها در برآورده کردن نیازهای شخصی مشتریان.

تعدادی از بانک‌های سنتی پیشرو، قدم در راه پیشرفت گذاشته‌اند و به دنبال این هستند که با بانک‌های دیجیتال رقابت کنند. به عنوان نمونه، به بانک اچ‌اس‌بی‌سی (HSBC) اشاره می‌کنیم. اچ‌اس‌بی‌سی، به زودی بانک انحصاری دیجیتالی خودش را تحت عنوان پروژه‌ی آیس‌برگ (Project Iceberg) راه‌اندازی خواهد کرد. فین (Finn) و گرین‌هاوس (Greenhouse) نیز به ترتیب، نام پروژه‌های دیجیتالی بانک‌های جی‌پی مورگان چیس (JP Morgan Chase) و ولز فارگو (Wells Fargo) هستند.

یک چالش عمده در مسیر بانک‌های سنتی وجود دارد: اغلب بانک‌های سنتی، بسیار بزرگ و پیچیده هستند و از این‌رو نمی‌توانند خدمات و محصولات دیجیتالی جدید را تست کنند و تنها به ارائه‌ی خدماتی که قبلاً توسط بانک‌های چالشگر عرضه‌شده‌ و موفقیت‌آمیز بوده‌اند، اکتفا می‌کنند.

با مطالعه‌ی آمار نوآوری‌ در عرصه‌ی بانکداری، به این نتیجه می‌رسیم که فین‌تک‌ها و بازیگران دیجیتالی پیشرو – مانند آنت فایننشیال (Ant Financial)- سه تا هفت سال جلوتر از بانک‌های بزرگ هستند. در حقیقت می‌توان گفت که بانک‌های سنتی به پیروان بانک‌های چالشگر تبدیل شده‌اند.

فقدان استراتژی در حوزه‌ی دیجیتالی سازی، باعث شده که بانک‌های سنتی نتوانند پابه‌پای بانک‌های چالشگر حرکت کنند.

شرکت‌های فین‌تک قادرند که در حرکت بانک‌ها به سمت دیجیتالی شدن نقش‌آفرینی کنند. تعداد زیادی از بانک‌ها از این امر استقبال کرده‌ و با شرکت‌های فین‌تک وارد همکاری شده‌اند.

 

تکنولوژی نهفته یا تعبیه شده

ایده‌ی استفاده از تکنولوژی نهفته، روزبه‌روز اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. نرم‌افزارهای سیری (Siri) و الکسا (Alexa) مدتی است که وارد زندگی مردم شده‌اند و تمام بخش‌های زندگی، از انتخاب رستوران گرفته تا خرید بلیت هواپیما را مدیریت می‌کنند. می‌توان گفت که این قبیل از نرم‌افزارها، به نمایندگان هوشمند شخصی افراد تبدیل شده‌اند.

همان‌طور که شبکه‌سازی به مزیت اصلی شبکه‌های اجتماعی تبدیل شده است، ابزار مبتنی بر صوت آمازون نیز ویژگی محبوب و اصلی آن است. بانک‌ها نیز اگر می‌خواهند که به همانند شبکه‌های اجتماعی و آمازون عمل کنند و به زندگی روزانه‌ی مردم راه پیدا کنند، باید با شرکت‌های فعال در زمینه‌ی تکنولوژی‌های نوآورانه، وارد همکاری شوند.

پیروزی از آن دسته‌ای از مؤسسات مالی خواهد بود که در خط مقدم تحولات نوآورانه حرکت می‌کنند و بانک‌هایی که با این تغییرات همگام نشوند، به‌سرعت مشتریان و سهم بازار خود را از دست خواهند داد.

منبع: Bankingtech

منبع

راه پرداخت

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا