بانکبانک و بیمه

آرامش در بازار مسکن


هم اکنون آرامش پاییزی برای متقاضیان و مستأجران مسکن حاکم شده اما این آرامش تنها با ثبات در بازار ارز و دلار باقی می‌ماند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی (armaneghtesadi.com)، این روزها آرامش عجیبی در بازار مسکن حاکم شده به طوری که تعدادی از خریداران و مستاجران ملک مورد نظر خود را خریداری و یا رهن و اجاره کرده اند، البته در این بین برخی از متقاضیان خرید مسکن همچنان دست نگه ‌داشته‌اند تا شاید قیمت مسکن  کاهش یابد.به گفته بسیاری از مسئولان و کارشناسان مسکن در صورتیکه قیمت ارز کاهش و یا به ثبات قیمتی برسد، آینده خوبی پیش روی بازار مسکن خواهد بود.

آمارها نشان می‌دهد با حاکم شدن آرامش پاییزی در بازار اجاره بها تعداد فایل‌های رهن کامل و نیز فایل‌هایی که قابل تبدیل است، در بازار مسکن افزایش یافته و همین موضوع می‌تواند مستاجران را امیدوار تر کند.
البته در این بین برخی شنیده حاکی از‌ آن است که نرخ سود بانکی افزایش می‌یابد که اگر این اقدام صورت گیرد قیمت اجاره در بازار مسکن بسیار کاهش خواهد یافت.طی دو سال گذشته کاهش نرخ سود بانکی نقش بسیار موثری در کاهش فایل‌های رهن کامل و رسیدن میانگین قیمت اجاره به یک و نیم میلیون تومان داشته است.
همچنین گزارش‌های میدانی حاکی از آن است که میزان معاملات مسکن در ۶ ماهه ابتدای سال ،کاهش بیش از ۱۰ درصدی داشته به طوری که طی یک ماه گذشته ۱۰ هزار و ۳۳۰ فقره معاملات در بنگاه‌های املاک شهر تهران ثبت شده است آمارها همچنین نشان می‌دهد که میانگین قیمت هر متر مربع آپارتمان در شهر تهران به ۸ میلیون و ۱۰۰هزار تومان رسیده است و این در حالی است که در ماه‌های گذشته میزان استقبال از واحدهای مسکونی کوچک متراژ نسبت به متراژ‌های بالا بسیار بیشتر بوده است.
براساس این‌گزارش افزایش نرخ تسهیلات خرید مسکن یکی از راهکارهای موثر در افزایش قدرت خرید متقاضیان است به طوری که بانک مسکن در چند ماه گذشته درخواست افزایش نرخ تسهیلات را به بیش از ۱۶۰ میلیون تومان داده است اما تا کنون این طرح پشت درهای بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار باقی مانده است، البته بسیاری از متقاضیان خرید مسکن نیز معتقدند متاسفانه نا بسامانی‌های ایجاد شده در بازار مسکن باعث شده که برخی از دلالان و واسطه‌گران از این فرصت استفاده کنند و قیمت مسکن را افزایش دهند اما اگر میزان تسهیلات خرید مسکن افزایش و از سوی دیگر مدت زمان بازپرداخت تسهیلات بیشتر شود دست واسطه‌گران از این بازار کوتاه می‌شود و قیمت‌ها به ثبات می‌رسد.
همچنین چندی پیش بانک مسکن آماری از تعداد تسهیلات پرداخت شده را آغاز کرد به طوری که طی نیمه اول امسال در پرداخت تسهیلات به متقاضیان خرید خانه یک رکورد به ثبت رسیده است و ما شاهد رشد ۶۳ درصدی تعداد تسهیلات بوده‌ایم، همچنین از ابتدای سال ۹۷ تا پایان شهریور ماه ۱۱ هزار و ۲۰۰خانوار تسهیلات دریافت کرده‌اند.
بر اساس این گزارش بازار مسکن یکی از موثرترین بخش‌های اقتصادی در بهبود وضعیت اقتصاد کشور به شمار می‌رود که در این بین به گفته بسیاری از کارشناسان این بازار هم‌اکنون وارد رکود شده که این خود لطمه بسیار بزرگی به ۸۰ اشتغال وابسته به این صنعت وارد می‌کند.
اما به گفته برخی از کارشناسان راهکارهایی برای برون رفت از این رکود وجود دارد که یکی از این راهکارها دریافت مالیات از خانه‌های خالی و ورود بخش خصوصی است.
 
ورود بخش خصوصی آرامش را به بازار ساخت وساز برمی گرداند
فرشید پور حاجت دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان کشور در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه مجلس باید بهبود و بررسی بازار مسکن را در اولویت برنامه‌های خود قرار دهد گفت: متاسفانه در ۶ ماه گذشته کمیسیون عمران مجلس از نهاد حرفه‌ای بخش خصوصی در بازار مسکن دعوت نکرده و همین موضوع می‌تواند نابسامانی‌هایی را در این بازار ایجاد کند.
وی با اشاره به اینکه بازار مسکن هم‌اکنون نیازمند یک جراحی است افزود: مجلس و دولت می‌تواند با همکاری بخش خصوصی وضعیت بازار مسکن را بهبود ببخشد.
دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان کشور گفت:کاهش قیمت مصالح ساختمانی در چند ماه گذشته هم‌زمان با کاهش قیمت دلار توانسته این بازار را کمی به آرامش نزدیک کند اما تنها راهکاری که برای بهبود وضعیت بازار مسکن در این بین لازم است ورود بخش خصوصی به بازار مسکن است.
وی اظهار کرد: در صورتی که نرخ دلار به ثبات برسد بازار مسکن نیز واکنش‌های مثبتی را در این بین نشان خواهند داد.
 
تصمیمات خلق الساعه آرامش بازار مسکن را بر هم می زند
جمشید برزگر رئیس انبوه‌سازان کشور نیز درباره طرح جدید اخذ مالیات از خانه‌های خالی که به گفته برخی از نمایندگان مجلس این طرح آینده خوبی برای بازار مسکن رقم خواهد زد، گفت: طرح اخذ مالیات از خانه‌های خالی یک طرح خلق‌الساعه است و این طرح در وضعیت کنونی بازار مسکن جوابگو نیست.
برزگر با اشاره به اینکه در چنین شرایطی کمتر مالک و یا سازنده‌ای تمایل دارد خانه‌های خود را خالی نگه‌دار گفت: دولت باید برای بهبود وضعیت مسکن تعادل در عرضه و تقاضا رعایت کند و به جای تصمیمات مالی مشکل را از ریشه حل کند.
وی ادامه داد: متاسفانه دولت و مجلس از چند سال پیش چنین طرح‌هایی را مطرح کرده‌اند اما هیچ کدام از آنها سامانه‌ای که بتواند این خانه‌ها شناسایی کند طراحی نکرده است و هر بار این طرح به بهانه‌های مختلف به تعویق می‌افتند.
برزگر تاکید کرد: متاسفانه تصمیمات آنی و بدون برنامه‌ریزی از سوی دولت باعث می شود که بخش مسکن با التهاب و رشد مسکن مواجه شود بنابراین باید برای این بازار تصمیمات درستی اتخاذ کنیم.
گفتنی است بازار مسکن هم‌اکنون برای بهبود و ثبات وضعیتی خود نیازمند تصمیمات درست از سوی دولت است زیرا که اخذ مالیات از خانه‌های خالی و یا افزایش تسهیلات شاید در کوتاه مدت جوابگوی نیازهای متقاضیان مسکن باشد اما در بلند مدت دولت باید با اجرایی کردن طرح بازآفرینی شهری و یا نوسازی بافت‌های فرسوده بتواند مشکلات بخش مسکن را از ریشه حل کند.
اجرای طرح بازآفرینی طی چند سال گذشته با دستور رئیس جمهور مطرح شد اما متاسفانه دولت در چند سال گذشته هنوز این طرح را به مرحله اجرایی  نرسانده و در این بین هیچ یک از دستگاه‌های دیگر از جمله وزارت آموزش و پرورش، وزارت بهداشت و یا حتی سازمان ملی زمین و مسکن زمین‌ها و اراضی خود را در اختیار دولت قرار نداده‌اند.
امیدواریم تا پایان دولت دوازدهم  بخشی از محله‌ های بافت‌های فرسوده  که کیفیت زندگی در آنها بسیار پایین است  ساماندهی شود.

همچنین بخوانید

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا