بانکبانک و بیمه

عودت وجه ریالی زائران اربعین در صورت انصراف از دریافت

عضو هیات مدیره بانک ملی ایران گفت: در صورتی که زائرین اربعین به هر دلیلی از دریافت ارز منصرف شوند، مطمئن باشند پس از برگزاری مراسم، وجه ریال پرداختی عودت داده می شود.

همچنین بخوانید

مسعود خاتونی در گفتگو با خبرنگار ایبِنا درباره برخی مشکلات دریافت ارز زائرین اربعین، اظهار داشت: از آنجایی که کشور عراق از زیر ساخت های مناسبی برای برق، اینترنت و … برخوردار نبود و همچنین بانک مرکزی این کشور نیز کمترین سطح از همکاری را با ایران و بانک ملی داشت، در ۳۰ ساعت ابتدایی اجرای طرح پرداخت ارز به زائرین با مشکلات و مسائل متعددی مواجه شدیم.

وی افزود: براساس مذاکرات، طرف عراقی تعهد کرده بود از روز دوشنبه (۳۰ مهرماه) که اولین روز اجرای این طرح بود، ۵۱ نقطه و ۲۵۱ باجه را در اختیار بانک ملی ایران قرار دهد اما طرف مقابل به تعهد خود عمل نکرد و مرز چذابه و فرودگاه نجف که جزء مناطق حساس محسوب می شد را در اختیار بانک ملی قرار نداد، همین امر موجب شد، بیش از ۱۴ درصد زائرین از این نقاط عبور کرده و این ترافیک و ازدحام به داخل شهرهای نجف، کربلا و کاظمین منتقل شود.

این عضو هیات مدیره بانک ملی ایران ادامه داد: همچنین باد و طوفان در مرز مهران و شلمچه نیز تمام زیرساخت ها را از بین برد و به دلیل اینکه فعالیت مجدد این ایستگاه‌ها پس از ۱۲ ساعت آغاز شد، این دسته از زائرین نیز از مرز عبود کرده و به داخل شهرها رفتند.

پرداخت ارز در کمترین زمان ممکن

به گفته خاتونی، خوشبختانه با فعالیت بیش از ۳۲۰ ایستگاه کاری  در مرز شلمچه، مهران، نجف، کربلا و کاظمین و استقرار در مسیر تردد زائرین و همچنین برخورداری بانک از منابع انسانی و مالی کافی، ارز مورد نیاز زائرین در کمترین زمان ممکن پرداخت می شود.

معاون فن آوری اطلاعات  بانک ملی ایران با بیان اینکه، با تمهیدات اندیشیده شده در گام نخست، ارز به صورت گروهی در اختیار زائرین قرار داده شد، اظهار داشت: همچنین سرویس ها از حالت آنلاین به  آفلاین تبدیل شد

و این دو اقدام منجر به بهبود ارائه خدمت به زائرین و کاهش ازدحام و ترافیک در باجه ها شد.

به گفته وی، اکنون با گذشت حدود ۶ روز از این طرح در هیچ‌یک از ایستگاه ها کمبود مالی وجود ندارد و زائرین به صورت منظم ارز مورد نیاز خود را دریافت می کنند و همچنین در صورتی که هریک از زائرین به هر دلیلی از دریافت ارز منصرف شود، مطمئن باشد که پس از مراسم اربعین وجه ریال پرداختی آن ها عودت داده خواهد شد.

خاتونی با اعلام اینکه قیمت ۹۶ ریال به ازای هر دینار تعیین شده است، گفت: به هر زائر ۱۰۰ هزار دینار و با پیش‌بینی سفر ۲ میلیون مسافر، میزان ۲۰۰ میلیارد دینار برای این طرح در نظر گرفته شده که تاکنون حدود ۶۰ درصد زائرین ارز خود را دریافت کرده‌اند.

دلایل پرداخت ارز در ساختمان نیمه کاره

این عضو هیات مدیره بانک ملی ایران درخصوص پرداخت ارز با شیوه‌های نامناسب در شهر نجف و فیلم‌های موجود در فضای مجازی، توضیح داد: هنگامی که زائرین ریال خود را تحویل بانک ملی ایران داده اند، بانک موظف به پرداخت به موقع دینار به متقاضیان است اما در شرایطی که کشور عراق کمترین میزان همکاری را با ایران داشت، دلالان هم به دنبال فرصت و کارشکنی در روند فعالیت بانک بودند.

وی افزود: برهمین اساس رایزنی هایی انجام شد و در یک ساختمان نیمه کاره، پرداخت ارز به زائرین آغاز شد البته بانک به خوبی آگاه است که این شرایط در شان و مناسب زائرین نبوده اما در شرایط فعلی و با توجه به مشکلات ذکر شده، بهترین اقدام بود تا هم مردم بتوانند ارز درخواستی خود را دریافت کنند و هم به سراغ دلالان و قیمت های بالاتر نروند.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا