بانک و بیمهبیمه

وزیر بهداشت: بیمه برای افراد فقیر است/ ۷۰درصد دریافتی ما هزینه حقوق می‌شود

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه هفته گذشته در دانمارک نپذیرفتند که داروی گران قیمت کم اثر تحت پوشش بیمه قرار گیرد و آنجا همه تحسین کردند و در کشور ما این کار را تقبیح می‌کنند، گفت: بیمه برای افراد فقیر است و باید آن را هدفمند کرد.

 حسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت در مراسم آیین نکوداشت بیمه سلامت اظهار داشت:امام‌ حسین (ع) برای مبارزه با دورغ و تهمت قیام کرد و آنچه مهم است جاری شدن این سنت در زندگی ما است.به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از فارس،وی افزود: در بیمه سلامت اقدامات خوبی اتفاق افتاده و امیدواریم بیمه را از یک صندوق که کارش رسیدگی به اسناد بود به سازمان علمی تبدیل کنیم.بیشترین حمایت از بیمه سلامت در این دوره انجام می‌شود به دلیل اینکه بیمه باید سازمانی مستقل و قدرتمند باشد.

وزیر بهداشت ادامه داد: اگر بنا است همه پول در اختیار بیمه قرار گیرد باید از لحاظ تولیتی و علمی این اتفاق رخ دهد که بخشی از آن بر عهده تصمیم کمیسیون بهداشت است.اگر دولت ها به این بخش کم‌توجهی کنند به سلامت مردم کم‌توجهی کرده‌اند ملتی که سالم نباشد ملت خوشبختی نیست و آن دولت نیز دولت خوبی نیست دولت موفق به سلامت و آموزش مردم بها می‌دهد.

 قاضی‌زاده هاشمی بیان داشت: تاریخچه بیمه بیش از ۱۶۰ سال است در آلمان ابتدا ایجاد شد و به اروپا گسترش یافت در ایران در سال ۱۳۰۹ بیمه تاسیس شد و طی نود سال گذشته ما استفاده صحیحی از آن نکردیم و فرصت سوزی کردیم.

وزیر بهداشت بیان داشت: چقدر در کشور هزینه کردیم یارانه نقدی پرداخت کردیم اما اکنون پس از ۵ سال از گذشت طرح تحول سلامت بیمه با مشکل مواجه است.مجلس تصمیم گرفت بیمه سلامت به وزارت بهداشت بیاید از نظر من مهم نیست بیمه کجا باشد، رفاه اجتماعی باید مهم‌ترین دغدغه عالی‌ترین مسئول کشور باشد.

وی گفت: از وقتی بیمه سلامت زیر مجموعه وزرات بهداشت قرار گرفت اقدامات خوبی انجام شد که برای پیشرفت آن باید از نمونه‌های موفق سایر کشورها استفاده کرد. ۴۵درصد مجموع بیمه شدگان در اختیار بیمه سلامت است و ۴۸ درصد در اختیار تامین اجتماعی که باید آنها  باهم همکاری کنند.

هاشمی با اشاره به اینکه حدود ۶.۹ درصد مردم ایران فاقد بیمه هستند علی رغم اینکه ۱۰ میلیون نفر رایگان بیمه شدند و ۸ درصد مردم دو دفترچه دارند، اضافه کرد: اجرای قانون مستلزم پرداخت هزینه است، در ۵ سال گذشته مارا اذیت کردند به این طرح از دید رقیب نگاه کردند نه از دید سرمایه اجتماعی.

وزیر بهداشت یاداور شد: دسترسی به تجهیزات، وسایل، رشد شرکت دانش‌بنیان از مواردی بود که طرح تحول انجام داد.ما هرچه سرمایه اجتماعی ایجاد کردیم عده‌ای آن را نابود کردند. این طرح مستلزم پرداخت پول است. مجلس وقتی بودجه تصویب می‌کند نظارت می‌کند نباید وزارت بهداشت را به پول پاشی متهم کرد.

وی گفت: مردم ۸۳ درصد رضایت دارند از طرح تحول که اگر آن را لمس نکرده بودند این موضوع اتفاق نمی‌افتاد.اجازه ندهیم هزینه کمرشکن سلامت مردم را به زیر فقر ببرد، به نظر می‌رسد بیمه تکمیلی جایگاه درستی ندارند ۲۸ بیمه تکمیلی داریم که در طرح تحول سلامت سود بسیاری بردند‌.

هاشمی خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۷۷۳ خدمت تحت پوشش بیمه نیستند. دندانپزشکی هزینه مردم را بالا می‌برد و ۲۵درصد هزینه آن را از جیب پرداخت می‌کنند. از ۱۲۶ خدمت دندانپزشکی ۲۶ خدمت تحت پوشش بیمه است.

وزیر بهداشت گفت: هفته گذشته در دانمارک نپذیرفتند که داروی گران قیمت کم اثر تحت پوشش بیمه قرار گیرد. آنجا همه تحسین کردند و در کشور ما این کار را تقبیح می‌کنند.کشورهای پیشرفته پرداخت از جیب ۳۲.۵ درصد است و سهم بیمه تکمیلی ۷درصد است و در کشور ما ۳۵.۷ درصد از جیب مردم و ۶درصد سهم بیمه تکمیلی است.باید بیمه‌های تکمیلی اصلاح شود. عملکرد سازمان بودجه و خزانه تجدید نظر شود. بیمه برای افراد فقیر است و باید آن را هدفمند کرد.

وی افزود: الان می‌گویند سهم ما از جی دی پی ۸ درصد است اما این عدد واقعی نیست.مهم‌ترین چالش بیمه سلامت عدم اجرای قانون است. همه بیمه‌ها باید یکپارچه شوند بیمه بدهکار مثل انسانی ورشکسته است.مهم‌ترین چالش بیمه سلامت عدم اجرای قانون است. همه بیمه‌ها باید یکپارچه شوند بیمه بدهکار مثل انسانی ورشکسته است.

هاشمی عنوان کرد: اول از همه اراده مجلس و دولت در اولویت است چیزی را که دنیا اعلام کرده است و رهبری فرمودند هزینه در آموزش و سلامت سرمایه‌گذاری است اما اقتصادی‌های دولت رفاه را قبول ندارند.هدفمندی یارانه ها به ما پرداخت شده است اما دیرهنگام یا به صورت اوراق بوده است. تصمیم گرفته می‌شود اما اجرای آن بسیار طول می‌کشد.

وزیر بهداشت ادامه داد: به کارگیری روش مالی پایدار باید مورد توجه قرار گیرد. منابع ما باید پایدار شوند ۷۰درصد دریافتی ما هزینه حقوق می‌شود. به دلیل اینکه منبع پایدار نیست نمی‌توانیم خرید خدمت را کم کنیم.

وی ادامه داد: یک‌درصد مالیات بر ارزش افزوده کار خوب مجلس بود که از نمایندگان مجلس تشکر می‌کنیم.منابع و مصارف نمی‌تواند باید آن را حل کرد یا وظایف بیمه کاهش یابد یا برنامه دقیق برای تخصیص منابع درنظر گرفته شود.اجناس و اقلام چقدر افزایش قیمت داشته است؟ پتروشیمی ۱۵۰درصد، فولاد افزایش قیمت داشته است که اینها بر حوزه سلامت تاثیرگذار است.

هاشمی گفت: سازمان برنامه حساب کرده است ۱۳۰۰میلیارد تا پایان سال در بیمارستان‌های دولتی کسری خواهیم داشت اگه اگر پرداخت نشود معنی آن است است که کیفیت کاهش پیدا کند که اوضاع در بخش خصوصی سخت‌تر است به دلیل اینکه آنها ارز نیمایی دریافت می‌کنند.

وزیر بهداشت اضافه کرد:۵۰۰میلیون یورو هنوز ابلاغ نشده است که امیدواریم پیگیری شود و در حوزه بیمه قرار گیرد تا شادابی و نشاطی به‌وجود آید.

منبع

اقتصاد.آنلاین

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا