بورسبورس اوراق

گردش نگاه سهامداران به تشدید تقاضا

گردش نگاه سهامداران به سمت تقاضا منجر به رشد بیش از هزار و ۵۰۰ واحدی شاخص کل در دومین روز هفته شد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، تعیین و تکلیف در خصوص انتخاب وزیر اقتصاد از سوی مجلس شورای اسلامی، از مهمترین خبرهای اقتصادی امروز بود که توانست خوشبینی در خصوص بهبود شرایط اقتصادی را افزایش دهد.

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، بورس تهران امروز از اغاز معاملات، شاهد تشدید تقاضا در بسیاری از نمادها بود. به این ترتیب دماسنج بورس تهران امروز با جهش هزار و ۷۸۰ واحدی جایگاه خود در نیمه های کانال ۱۸۰ هزار واحد را تثبیت کرد. شاخص هم وزن نیز امروز در روندی همسو با شاخص کل، شاهد جهش ۱۷۳ واحد بود و به سطح ۲۷هزار و ۵۵۴ واحد برسد.

حمایت تمام قد دولت از بازار سرمایه

شب گذشته بهارستان، شاهد رای اعتماد نمایندگان مردم به ۴ وزیر پیشنهادی دولت روحانی بود. در این خصوص فرهاد دژپسند با ۲۰۰ رای اعتماد، سکان وزارت اقتصاد را بدست گرفت.

اما در جلسه طولانی مدت روز گذشته مجلس شورای اسلامی، صحبت از مزیت های بازار سرمایه بارها شنیده شد.

در این خصوص رییس جمهور رشد چندماه اخیر این بازار را افتحار اقتصاد کشور و دولت دوازدهم دانست. همچنین دژپسند نیز در ارائه برنامه های آتی وزارت اقتصاد به هدابت نقدینگی به سمت بازار سرمایه اشاره کرد. از این رو برخی کارشناسان حمایت همه جانبه دولت از توسعه بازار سرمایه را سیگنال مهمی در تصمیم امروز سهامداران دانستند.

از سوی دیگر، بسیاری از شرکت ها گزارش عملکرد ماهانه خود را  طی روزهای اخیر منتشر کردند. بررسی اجمالی این گزارش ها نشان از عملکردی نسبتا مطلوب دارد. از این رو به نظر می رسد بورس بازان نتایج این گزارش ها را مد نظر قرار داده اند.

احتیاط تا عبور از تحریم

اما ارزش معاملات امروز بورس تهران به نسبت میانگین روزهای گذشته با افت نسبی همراه است. ارزش معاملات در حالی حدود ۶۰۰میلیارد تومان بود که به نظر می رسد احتیاط در خصوص تحریم های آمریکا میان سرمایه گذارن وجود دارد.

دولت آمریکا در ادامه بدعهدی های خود، روز ۱۳ آبان دور جدید تحریم های ایران را آغاز می کند. این موضوع باعث شده تاحدی سرمایه گذاران در لاک احتیاط فرو روند .

با توجه به اینکه دولت ایران به همراه همتایان اروپایی، تمهیدات لازم را در خصوص مقابله با این تحریم ها در نظر گرفته اند، به نظر می رسد دولت آمریکا چندان موفقیتی برای رسیدن به اهداف خود نداشته باشد. به عنوان مثال، با توجه به اینکه عمده این دور از تحریم ها در خصوص حوزه نفت و فرآورده های نفتی است، اما همچنان دولت هند به عنوان یکی ازبازارهای هدف مهم ایران برنامه خرید نفت ایران را مانند گذشته در برنامه دارد. با این وجود به نظر می رسد کمتر صنعتی در تیرراس این تصمیم خصمانه کاخ سفید قرار بگیرد.

غول های پتروشیمی در راس

بررسی نمادهای موثر بر رشد شاخص حاکی از لیدر محوری غول های پتروشیمی در راس حرکت صعودی است. به این ترتیب پتروشیمی خلیج فارس مانند روز گذشته بیشترین تاثیر را بر رشد شاخص برجای گذاشت.

بعد از پتروشیمی ها ، معادن نیاز با استقبال قابل توجه سهامداران همراه شدند، به طوری که دو نماد “ومعادن” و ” کچاد” با رشد قیمتی قابل توجه اهرم های دیگر رشد شاخص بودند.

برای چندمین روز متوالی بار دگر حقوقی ها تغییر مالکیت بازار را در اختیار داشتند. خالص تغییر مالکیت مالکیت امروز بورس تهران به حدود ۳۰ میلیارد تومان رسید . بزرگان بازار امروز بیشترین خرید را در گروه فراورده های نفتی داشتند و از نمادهای فلزات اساسی حمایت قابل توجهی داشتند.

 

منبع
SENA

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا