انرژی

افزایش چشمگیر بارندگی در کشور

براساس جدیدترین آمار ارائه شده از وضعیت بارندگی در کشور از اول مهرماه تا شش آبان‌ماه ارتفاع کل ریزش‌های جوی بالغ بر ۱۸.۴ میلی‌متر بوده که این میزان نسبت به میانگین دوره‌های مشابه درازمدت که عددی معادل ۱۰.۵ میلی‌متر بوده، ۷۵.۲ درصد و نسبت به دوره مشابه سال گذشته که عددی معادل ۸.۴ میلی‌متر بوده، ۱۱۴ درصد افزایش داشته است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، حجم بارش‌ها در این مدت معادل ۳۰.۳۲۴ میلیارد مترمکعب ثبت شده که بیانگر وضعیت خوب بارندگی در کشور است. علاوه بر این باید به این مساله نیز توجه کرد که برخلاف روزهای گذشته که در حوزه دریاچه ارومیه میزان بارندگی منفی بود، اکنون شاهد رشد ۱۳.۴ میلی‌متری بارندگی نسبت به سال گذشته در این حوزه هستیم.

از سوی دیگر در چهار حوزه دیگر نیز وضعیت بارش‌ها مثبت شده به گونه‌ای که در حوزه خلیج فارس و دریای عمان میزان بارش تجمعی ۲۵.۹ میلی‌متر، در حوزه فلات مرکزی ۵.۲ میلی‌متر، در حوزه مرزی شرق ۰.۷ میلی‌متر و در حوزه قره‌قوم ۷.۷ میلی‌متر شاهد افزایش بارندگی نسبت به سال قبل هستیم.

همچنین بخوانید

در حالیکه کل کشور ۹.۸ میلی‌متر افزایش باران را در شش حوزه اصلی کشور تجربه کرده اما در حوزه دریای خزر میزان بارندگی نسبت به سال قبل با عددی معادل ۳.۱ میلی‌متر، همچنان منفی است.

البته باید به این موضوع نیز توجه کرد که این اعداد و ارقام به معنای رفع بحران آب در کشور نیست چرا که همچنان از میان ۱۷۷ سد بزرگ موجود در شش حوضه آبریز اصلی کشور، ۱۰۰ سد بزرگ از جمله سدهای زاینده‌رود، شهیدرجایی، ساوه، کوثر، دوستی، سفیدرود، ارس و ملاصدرا کمتر از ۴۰ درصد آب ذخیره شده دارند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا