صنعت، معدن، تجارتكشاورزی و دامپروری

گرانی گوشت، زنگ خطری برای بهار سال آینده است؛ افزایش قیمت،‌ دام مولد را روانه کشتارگاه کرد؛ برخی با رانت، یک‌شبه ثبت سفارش می‌کنند

مدیر عامل اتحادیه صنعت دامپروری کشور:

مدیر عامل اتحادیه صنعت دامپروری کشور گفت: ما به عنوان واردکننده گوشت باید تمام فیلترهای دامپزشکی را بگذرانیم تا بتوانیم محصولی ثبت یا وارد کنیم و با مشکلات بسیاری در این ارگان مواجه می‌شویم و چندین ماه طول می‌کشد تا بتوانیم سفارشی را ثبت کنیم اما افرادی هستند که یک‌روزه کارشان انجام شده است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،جواد آزاد مدیرعامل اتحادیه صنعت دامپروری کشور در رابطه با تاثیر منفی گرانی گوشت قرمز بر کاهش دام کشور اظهار کرد: گران شدن قیمت گوشت زنگ خطری برای بهار سال آینده است. هرچه قدر قیمت گوشت بالاتر برود دامداران که مشکلات مالی دارند دام «داشتی» را به کشتارگاه می‌فرستند. دام داشتی باید آبستن شود و برای بهار بره‌آوری داشته باشد اما به کشتارگاه فرستاده می‌شود و باعث بروز یک فاجعه در بهار ۹۸ خواهد شد.

وی افزود: بالا بودن قیمت و خشکسالی باعث می‌‌شود دامداران بدون در نظر گرفتن شرایط بهار دام داشتی و پروار را با هم به کشتارگاه بفرستند و در مقابل خود را از فکر خشکی زمین در بهار رها کنند اما با این شرایط دامی در کشور باقی نخواهد ماند.

همچنین بخوانید

آزاد در خصوص اهمیت دام مولد تاکید کرد: دام مولد حکم ذخیره ژنتیکی را دارد و باعث افزایش دام در کشور می‌شود اما با این اوضاع به مشکل برمی‌خوریم.

وی افزود: البته قیمت دام داشتی از دام پرواری بسیار بیشتر است و اصلا به صورت کیلویی محاسبه نمی‌شود و روی خود دام قیمت‌گذاری می‌شود اما در حال حاضر با اتفاقی که افتاده قیمت گوشت بسیار بالاتر از قیمت میش یا دام داشتی شده است و اگر شرایط زندگی دامداران کمی بهتر از وضع موجود بود، این اتفاق نمی‌افتاد و این دام که ارزش بالایی دارد برای مصرف گوشتی به بازار نمی‌رفت.

مدیر عامل اتحادیه صنعت دامپروری کشور در ادامه تصریح کرد: ورود دام مولد به کشتارگاه باعث می‌شود دامی برای تولید مثل نباشد و با معضل گوشت در بهار مواجه خواهیم شد که به خاطر سوءمدیریت است. اگر دام کم داریم، باید آن را تامین کنیم و اگر کمبود گوشت وجود دارد، باید تامین شود نه اینکه با افزایش قیمت آن به منابع ژنتیکی و بومی کشور آسیب برسانیم.

آزاد در رابطه با ادعای کارخانه‌های فرآورده‌های گوشتی مبنی بر عدم دریافت گوشت منجمد وارداتی اذعان داشت: کارخانجات فرآورده‌های گوشتی هم اعتراض دارند که از زمانی که قرار شد گوشت منجمد ۲۷ هزار تومان خرید و فروش شود، به ما گوشت نمی‌دهند اما قیمت گوشتی که با ارز دولتی وارد می‌شود، کاملا مشخص است و کسی نمی‌تواند بیش از این قیمت آن را بفروشد. مگر می‌شود ارگانی که برای ورود گوشت فیلتر و موانع قانونی بسیاری وضع کرده، نتواند نحوه توزیع آن را مدیریت و کنترل کند.

وی در ادامه با اشاره به عدم رضایت اتحادیه دامپروری از افزایش قیمت گوشت عنوان کرد: ما به هیچ وجه از گران شدن گوشت راضی نیستیم و باید حدِ افزایش و کاهش قیمت‌ها رعایت شود. گرانی دام امسال مصرف‌کننده را از بین می‌برد و سال آینده تولیدکننده نابود می‌شود.

مدیر عامل اتحادیه صنعت دامپروری کشور تشریح کرد: جایی که قانون برای همه اعمال نشود، نمی‌توان به آن پای‌بند بود و بی‌عدالتی محسوب می‌شود. دولت اعلام کرده در این چند ماه اخیر به اندازه کل سال ثبت سفارش داشته‌ایم در حالیکه این اتفاق در صورتی می‌افتد که افرادی بتوانند از رانت استفاده کرده و به این میزان ارز دولتی دریافت کنند که بیش از هر زمان دیگری ثبت سفارش انجام شود.

وی افزود: به عنوان واردکننده گوشت باید تمام فیلترهای دامپزشکی را بگذرانیم تا بتوانیم محصولی ثبت یا وارد کنیم و با مشکلات بسیاری در این ارگان مواجه می‌شویم و چندین ماه طول می‌کشد تا بتوانیم سفارشی را ثبت کنیم اما افرادی هستند که یک‌روزه کارشان انجام شده است.

منبع
ایلنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا