انرژی

غفلت از ازدیاد برداشت به دلیل دلواپسی برخی‎ها جایز نیست

وزیر نفت تاکید کرد: تولید میدان مشترک آذر باید حداقل تا ١٠٠ هزار بشکه در روز افزایش یابد. وی افزود که غفلت از ازدیاد برداشت به دلیل دلواپسی برخی‎ها جایز نیست.

به گزارش آرمان اقتصادی، وزیر نفت بر ضرورت افزایش تولید میدان مشترک آذر تا ١٠٠ هزار بشکه در روز تاکید کرد و گفت: توسعه میدان‎های مشترک و حفظ زنجیره تولید در مسیر اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در استان ایلام با جدیت دنبال می‎شود.

بیژن زنگنه امروز (٢۴ اسفند ماه) در مراسم آغاز مرحله نخست تولید زودهنگام میدان آذر با ابراز خرسندی از این‌که استان ایلام در مسیر توسعه قرار گرفته است، عنوان کرد: این استان ذخایر قابل توجه نفت و گاز دارد و برنامه‎های توسعه‎ای برای بهره برداری مناسب از این ذخایر در دستور کار است.

همچنین بخوانید

وی با بیان این‌که توسعه میدان‎های مشترک و حفظ زنجیره تولید ٢ محور مورد تاکید در سیاست‎های اقتصاد مقاومتی است، افزود: این ٢ محور در برنامه های توسعه‎ای استان ایلام مدنظر قرار گرفته و همان‌طور که اکنون تولید از میدان مشترک آذر آغاز شده است، این روند توسعه تا افزایش تولید میدان به ٣٠ هزار بشکه در پایان اردیبهشت ماه سال آینده و ۶۵ هزار بشکه در پایان فاز نخست توسعه ادامه می‎یابد.

زنگنه با اشاره به ضرورت حفظ زنجیره تولید در این استان ادامه داد: گازهای همراه نفت پس از بهره برداری از واحد ان‎جی‎ال ٣١٠٠ به این کارخانه ارسال می شود و با تکمیل راه اندازی این واحد، پتروشیمی بزرگ دهلران با تکیه بر خوراک ان‌جی‎ال فعالیت خواهد کرد.

وی بر ضرورت تداوم فعالیت‎های توسعه ای در استان ایلام تاکید کرد و گفت: توسعه میدانهای آذر، چنگوله، چشمه خوش، دانان، پایدار غرب و به ویژه تنگه بیجار بسیار حائز اهمیت است.

وزیر نفت با اشاره به استفاده از مشاوران بین المللی در طرح توسعه میدان آذر گفت: در ادامه فرآیند توسعه این میدان نیز باید از مشاوران مجرب به منظور عملکرد بهینه و دستیابی به ضریب بازیافت مناسب بهره مند شد.

زنگنه با اشاره به ضریب بازیافت کنونی میدان آذر که حدود ١۶ درصد است، تصریح کرد: با احتساب چهار میلیارد بشکه ذخایر نفت درجای میدان آذر افزایش یک درصدی ضریب بازیافت به ٢ میلیارد دلار درآمدزایی و افزایش چهار درصدی ضریب بازیافت به هشت میلیارد دلار درآمدزایی منتهی می‎شود.

غفلت از ازدیاد برداشت به دلیل دلواپسی برخی‎ها جایز نیست

وزیر نفت ادامه داد: این درآمدزایی و کسب منفعت برای کشور چیزی نیست که بخواهیم به دلیل دلواپسی عده ای از آن غفلت کنیم.

زنگنه گفت: مردم روی برداشت از میدان‎های مشترک بسیار حساسیت دارند و اگر برای افزایش ضریب بازیافت در میدان‎ها به ویژه میدان‎های مشترک تلاش نکنیم، پاسخی در مقابل مردم نخواهیم داشت.

وی با بیان این‎که منافع حاصل از افزایش ضریب بازیافت بسیار است و هرگونه هزینه کردی در این زمینه جایز است، افزود: صرفه جویی در حوزه ازدیاد برداشت هیچ توجیهی ندارد.

وزیر نفت یادآور شد: باید از فرصتی که پس از برجام برای توسعه کشور فراهم شده است، به نحو احسن استفاده کنیم و با توجه به نیاز صنعت نفت به فناوری و سرمایه باید بتوانیم حداکثر استفاده را از منابع خارجی و ظرفیت‎های داخلی داشته باشیم.

برای تولید چند هزار بشکه نفت این جا نیامده‎ام

زنگنه با اشاره به مشکلات مدیریتی که در طرح توسعه میدان آذر وجود داشت، از شرکت مهندسی و توسعه نفت، صندوق بازنشستگی کارکنان صنعت نفت، شرکت اویک، شرکت سروک و آذر و همه دست اندرکاران این طرح توسعه‎ای، محمدرضا مروارید، استاندار ایلام و نمایندگان ایلام در مجلس شورای اسلامی قدردانی کرد و گفت: آنچه سبب حضور من در این طرح توسعه ای شده، تولید ١۵ هزار بشکه نفت نیست، بلکه حضور امروز من در این طرح به دلیل اهمیت استان ایلام و اهتمام وزارت نفت به انجام فعالیت‎های توسعه ای در این استان، همچنین ارج نهادن به تحول مدیریتی طرح توسعه آذر و قدردانی از تلاش و زحمات کارکنان برای به تولید رسیدن این میدان مشترک است.

انتهای پیام


منبع:ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا