بورسبورس اوراق

صعود شاخص با جولان بانکی‌ها و خودرویی‌ها/ پتروپالایشی‌ها عقب کشیدند

در دو‌ساعت ابتدایی بازار امروز شاخص کل به لطف افزایش تقاضا در گروه بانکی و خودرویی بیش از ۲۵۰ واحد افزایش یافته است. این در حالی است که نمادهای شاخص ساز گروه پتروپالایشی با افت قیمت مملوس مواجه شده و تا حد زیادی مانع از رشد بیشتر شاخص شده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، در آخرین روز معاملاتی هفته، همچون دوشنبه گذشته کلیت بازار تحت تاثیر افزایش تقاضا در نمادهای خودرویی و‌بانکی است به نحوی که کترین اقبال‌را در گروه‌های بزرگ و شاخص سازی همچون شیمیایی، پالایشی و فلزی شاهد هستیم. البته باتوجه به افزایش نرخ مجدد شیر و لبنیات از امروز، گروه غذایی نیز مورد توجه معامله گران قرار گرفته‌اند.

در این بین اما معاملات پر حجم و مثبت در نمادهای خودرویی بسیار مورد توجه است. دو لیدر اصلی خودرویی یعنی «خساپا» و «خودرو» با صف خرید روبرو شدند و همین امر سبب افزایش قیمت در سایر نمادها تا محدوده مثبت چهار درصد شد. البته گفتنی است در میانه‌های بازار حقوقی «خساپا» اقدام به عرضه صف خرید این نماد کرد که همین امر تاحدی سبب عقب نشینی شاخص به میزان ۲۰۰ واحد شد. در مجموع تاکنون گروه خودرو بازدهی ۴.۸ درصدی را برای امروز تجربه کرده است.

در گروه بانکی نیز تمام نمادها به پیروی از صف خرید «وبملت» در محدوده مثبت چهار درصد قیمت در حال معامله هستند. این گروه نیز تاکون با جابجایی ۲۴۱ میلیون سهم به ارزش ۵۸ میلیارد تومان بازدهی ۳.۸ درصدی را نصیب سهامدارانش کرده است.

اما در گروه‌های بزرگ و شاخص سازی همچون محصولات شیمیایی و پالایشی وضعیت همچون گروه خودرو و بانکی نیست و در برخی نمادها شاهد ادامه روند اصلاح قیمتی هستیم. در گروه پالایشی ادامه عرضه سبب افت قیمت سهام تا محدوده صفر تابلو شده که «شراز» و «شاوان» بیشترین کاهش قیمت را تاکنون متحمل شده‌اند. از سوی دیگر اما «شپاس»، «شنفت» و «شبهرن» بیشترین افزایش قیمت را تجربه کرده‌اند. در گروه محصولات شیمیایی نیز عقب نشینی «زاگرس»، «شاراک» و «پاکشو» تا حدی بیشتر از سایرین بوده و سبب افت بازدهی کلی گروه شده است.

در مجموع تاکنون شاخص کل با افزایش ۲۷۳واحدی خود را به میانههای کانال ۱۸۳ هزار واحد رسانده است. شاخص هم وزن اما به دلیل اقبال عمومی بازار به گروه بانکی و خودرویی رشد بیشتری را تجربه کرده و با افزایش ۲۲۰ واحدی به ارتفاع ۲۸ هزار و ۳۰۰واحد نزدیک شده است. در فرابوس اما به رغم صف خرید و معاملات مثبت نماد «ذوب» شاهد افت ۲۰ واحدی واحدی آیفکس هستیم.

همچنین تا این لحظه بیش از دو میلیارد ورقه بهادار به ارزش ۶۲۰ میلیارد تومان در بورس و فرابورس دادوستد شده است که از این میزان ۵۷۰ میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در این دو بازار اختصاص داشته است.

در بین نمادهای مهم بورسی، «پارس»، «شپنا» و «شتران» بیشترین افت را بر شاخص تحمیل کرده اند. از سوی دیگر اما «وامید» و «وبملت» بیشترین نقش را در مثبت کردن شاخص داشتهاند. در فرابورس نیز همانطور که گفته شد «میدکو»، «زاگرس» و «مارون» مجموعا ۲۰ واحد آیفکس عقب کشیدند.

منبع
اقتصاد آنلاین - مریم علیزاده

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا