انرژی

موافقت آمریکا با اعطای معافیت از تحریم‌های نفتی به هند

نشریه اکونومیک تایمز هند به نقل از منابع آگاه خبر داد با اقدام هند برای کاهش واردات نفت به ایران به میزان حدود یک سوم، آمریکا با اعطای معافیت از تحریم‌های نفتی ایران به دهلی‌نو موافقت کرده است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، انتظار می‌رود این خبر ظرف چند روز آینده رسما اعلام شود.

تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران در چهارم نوامبر اجرایی خواهد شد و آمریکا تهدید کرده است هر کشور یا شرکتی که پس از این تاریخ، با ایران معامله کند با قطع دسترسی به سیستم مالی آمریکا روبرو خواهد شد.

همچنین بخوانید

آمریکا همواره بر هدف خود برای به صفر رساندن واردات نفت از ایران تاکید کرده، با این حال اعلام کرده آماده است با کشورهایی که وارداتشان را به میزان قابل توجهی کاهش داده‌اند برای اعطای معافیت موردی همکاری کند.

هند و سایر خریداران بزرگ نفت ایران ماه‌هاست که سرگرم مذاکره برای دریافت معافیت آمریکا هستند.

یک منبع آگاه گفت: هند و آمریکا درباره معافیت به توافق رسیده‌اند. هند واردات خود را نسبت به سال مالی ۲۰۱۸-۲۰۱۷ به میزان حدود ۳۵ درصد کاهش خواهد داد که کاهش قابل توجهی است.

هند در سال مالی ۲۰۱۸-۲۰۱۷ حدود ۲۲ میلیون تن نفت خام از ایران وارد کرد و قصد داشت در سال مالی ۲۰۱۹-۲۰۱۸ میزان واردات خود را به حدود ۳۰ میلیون تن افزایش دهد. اما شرط معفایت این است که شرکت‌های نفتی هندی واردات خود را به ۱۴ تا ۱۵ میلیون تن کاهش دهند.

اعطای معافیت مایه آسودگی خاطر شرکت ایندین اویل و MRPL خواهد شد که بزرگترین مشتریان نفتی ایران در هند هستند.

منابع آگاه درباره این که چگونه پول واردات نفت ایران پرداخت خواهد شد، اظهار کردند: دو کشور احتمالا از مکانیسم فعلی استفاده خواهند کرد که تحت آن ۵۵ درصد پرداخت به یورو و ۴۵ درصد به روپیه از طریق بانک UCO انجام خواهد گرتف. تحت این مکانیسم، روپیه برای واردات برنج، دارو و سایر محصولات از هند مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

در طول این مذاکرات، هند به آمریکا اعلام کرد اگر شرایط خرید نفت آمریکا رقابتی‌تر شود واردات بیشتری از این کشور انجام خواهد داد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا