امور زیربناییراه و ساختمان

آیا با کاهش قیمت دلار خانه ارزان می شود؟

دبیر کانون انبوه سازان با اشاره به این موضوع که با شروع تحریم‌ها نباید انتظار کاهش قیمت مسکن را داشت یکی از راه‌های به تعادل رسیدن بازار مسکن را تولید سالانه ۹۰۰هزار خانه عنوان کرد.
به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، فرشید پورحاجت درباره دلایل رکود ماه‌های گذشته در بازار مسکن گفت: با بروز برخی نوسانات طلا و ارز سرمایه‌های خرد و کلانی که همیشه جذب بازار مسکن می‌شدند به سمت این بازارها رفتند و با توجه به این که مسکن هم کالای گرانی است که نقدینگی بسیاری لازم دارد با گران‌تر شدن مصالح اولیه قدرت خرید مردم هم کمتر شد.

او اضافه کرد: به همین دلیل بازار مسکن امسال شرایط خوبی نداشت ولی با وجود اینکه انتظار می‌رفت با کاهش معاملات قیمت‌ها افزایش نیابد اما متاسفانه ما همچنان شاهد افزایش قیمت‌ها هستیم.

پورحاجت تاکید کرد: چون رشد قیمت مسکن متناسب با افزایش قدرت خرید مردم نبوده بازار دچار رکود شده‌است، در واقع نمی‌توان گفت در بازار متقاضی وجود ندارد، متقاضی هست اما توان خرید را ندارد.

همچنین بخوانید

وی در پاسخ به این پرسش که چرا با کاهش قیمت دلار، خانه ارزان‌تر نشد؟ گفت: مسکن از کالاهایی است که به سرعت به تغییرات نرخ دلار واکنش نشان نمی‌دهد ضمن اینکه در حال حاضر هم افزایش قیمت‌ها متناسب با افزایش نرخ دلار نبوده و بسیار از آن کمتر است.

پورحاجت با اشاره به این نکته که مسکن ظرفیت گران‌تر شدن را دارد، افزود: مصالح ساختمانی همچنان گران‌تر خواهند شد و در نتیجه باید انتظار افزایش قیمت مسکن را هم داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: کاهش قیمت مسکن دور از انتظار است مگر اینکه اتفاق جدیدی در سطح اقتصادکلان رخ دهد که با وجود تحریم‌های پیش‌رو کمی بعید به نظر می‌رسد.

دبیر کانون انبوه سازان درباره انتظارات بخش خصوصی از وزیر جدید راه‌وشهرسازی گفت: انتظار می‌رود وزارت راه‌وشهرسازی برای تدوین برنامه‌های جدیدش در اولین قدم به سوی بخش خصوصی برود و از آن‌ها دعوت کند.

پورحاجت با تاکید بر افزایش تولید مسکن به عنوان یک اصل اساسی برای حل مشکلات فعلی گفت: طی سال‌های گذشته به طور سالانه حدود ۳۵۰ تا ۳۶۰هزار مسکن تولید شده‌است که به نظر من کافی نیست و لازم است هر سال حدود ۸۰۰ تا ۹۰۰هزار خانه تولید شود تا بازار مسکن به یک تعادل نسبی برسد.

 

منبع
اقتصادآنلاین

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا