بورسبورس کالا

صندوق های کالایی، گزینه ای جذاب برای سرمایه گذاران

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس معتقد است که در شرایطی که سرمایه گذاران و افراد جامعه به دنبال سود بالا و حفظ ارزش پول شان هستند، باید با برنامه ریزی و اقدامات کارشناسی، زمینه ورود سرمایه ها به بازارهای رسمی فراهم شود. در این زمینه توسعه ابزارهای مالی بورس کالا همچون اوراق مبتنی بر کالاها و صندوق های کالایی می تواند از گزینه های اصلی باشد تا دیگر شاهد هجوم پول های سرگردان به سمت بازار های کاذب نباشیم.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، سید تقی کبیری عنوان کرد: امروز برای همگان اثبات شده که کشور نیاز به شفافیت حداکثری برای توسعه و جلوگیری از هر گونه سو استفاده اقتصادی دارد؛ از این رو تقویت بسترهای الکترونیکی یکی از شاهراه های ایجاد شفافیت در فعالیت های اقتصادی است که در این زمینه می توان به کارکرد بورس کالای ایران در ایجاد شفاف در حوزه بازارهای کالایی اشاره کرد.

کبیری یکی از مشکلات اساسی که در حوزه پولی و مالی کشور با آن رو به رو هستیم، نبود شفافیت است؛ هر جا آمار دقیق و واقعی از فعالیت ها وجود نداشته باشد، به طور طبیعی برآورد دقیقی نیز از اوضاع نمی توان انجام داد. هرچند در برخی از ساختارها تاحدودی توانسته ایم این ضعف شفافیت و اطلاعات را ترمیم کنیم اما  هنوز رسیدن به وضعیت مطلوب راه بسیاری در پیش داریم.

همچنین بخوانید

شفافیت، فاکتور مهم بورس کالا

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی به ایجاد شفافیت در مبادلات کالاها از طریق عرضه در بورس کالا اشاره کرد و گفت: از مهمترین فاکتورهای بورس کالا، ایجاد شفافیت است. این فاکتور در اقتصاد ایران بسیار ارزشمند است چراکه خریدار و مصرف کننده در مبادله یک کالا در بورس به شکل واقعی از جزییات آن کالا همچون تولیدکننده، کیفیت، قیمت و سایر موارد مطلع می شوند و در رقابتی برابر به دادوستد می پردازند.

وی با بیان اینکه بورس کالا طی یک دهه گذشته در حوزه شفافیت کمک بزرگی به اقتصاد کشور کرده است، گفت: فعالان صنعت به خوبی اوضاع گذشته بازار کالاها، معاملات زیرزمینی و رابطه ای و فسادها را به یاد دارند، اما شرایط امروز به هیچ عنوان قابل مقایسه با آن زمان نیست و آمار معاملات به واسطه بورس کالا برای همگان شفاف شده است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: این در شرایطی است که در خارج از بورس کالا، اطلاعات مبادلات کالاها و موارد مرتبط به دادوستدها، به مردم و مسوولان منعکس نمی شود و به این ترتیب بورس کالا در حوزه شفافیت در معامله مواد مرتبط با صنایع گوناگون، کمک بزرگی به اقتصاد کشور می کند.

عرضه زنجیره تولید محصولات در بورس

وی اظهار داشت: باید به این نکته توجه داشت که بورس کالا، یک بستر شفاف، قانومند و تضمین شده ای را برای تولیدکنندگان و مصرف کنندگان ایجاد کرده است که البته با نگاهی به بازارها به این نکته می رسیم هر محصولی که در بورس کالا معامله نشده یا کمتر وارد شده است، اقتصاد ما از شفافیت اطلاعاتی تولید و مصرف آن محصول محروم مانده است؛ از این رو عرضه زنجیره تولید محصولات در بورس به سود اقتصاد ماست.

این نماینده مردم در مجلس دهم اظهار داشت: بورس کالا در زمینه عرضه و تقاضا نشان دهنده واقعیت های بازار کالای کشور است به طوریکه همه افراد از جمله مسوولان تصمیم گیر می توانند دقیق از حجم عرضه و تقاضای یک محصول مطلع شوند و با بررسی واقعیت های بازار در راستای تنظیم بازارها اقدام کنند.

هدایت سرمایه سرگردان به ابزارهای مالی

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه می توان با توسعه ابزارهای مالی بورس کالا، مسیری جذاب را برای مدیریت نقدینگی و جذب سرمایه های داخلی و خارجی ایجاد کرد، گفت: به طوری طبیعی سرمایه گذاران و افراد جامعه به دنبال سود بالا و حفظ ارزش پول شان هستند، در این میان در مجموعه مدیریت اقتصادی کشور باید با برنامه ریزی و اقدامات کارشناسی، زمینه ورود سرمایه ها به بازارهای رسمی فراهم شود که توسعه ابزارهای مالی بورس کالا همچون اوراق مبتنی بر کالاها و صندوق های کالایی می تواند از گزینه های اصلی باشد؛ در این شرایط دیگر شاهد هجوم پول های سرگردان به سمت بازار های کاذب نخواهیم بود و بورس نیز علاوه بر سرمایه گذاران در میان مردم نیز جایگاه ویژه پیدا می کند.

 

منبع
باشگاه خبرنگاران

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا