خودروصنعت، معدن، تجارت

افزایش قیمت خودرو در کارخانه منطقی است/ هزینه‌های سربار تولید خودرو کاهش یابد

عضو هیأت رییسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه افزایش قیمت خودرو در کارخانه از جهاتی منطقی است، گفت: البته پیش از چنین اقدامی باید هزینه‌های سربار تولید خودرو ارزیابی و کاهش پیدا کند.

اقتصاد آنلاین – المیرا اکرمی؛ سعید باستانی در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی اقتصاد آنلاین اظهار کرد: در سال ۹۱ هم همین اتفاق افتاد و خودروسازها ۵ تا ۱۰ درصد زیر قیمت بازار خودرو را به بازار دادند و تا وقتی بازار متعادل شد همین رویه را ادامه دادند تا زمانی که به نوعی بازار کنترل شد. بنابراین به لحاظ منطقی می توان این را پذیرفت که این افزایش قیمت صورت بگیرد ولی نکته بر سر هزینه های سربار تولید خودرو است.

وی در ادامه افزود:بخشی از آنالیز قیمتی که خودروسازها ارائه می دهند ناشی از افزایش قیمت مواد اولیه است که بخش عمده ای از آن هم به قیمت ارز برمی گردد زیرا برخی از مواد اولیه قطعات خودرویی وابستگی زیادی به خارج از کشور دارند. بنابراین یک بخشی از افزایش قیمت را می توان ارزیابی و محاسبه کرد و حتی می توان قابل قبول دانست.

باستانی با بیان اینکه اختلاف نظر مجلس با خودروسازها در هزینه های سربار خودرو است، گفت: ما معتقدیم که هزینه های سربار خودرو را خودروسازها و سیستم دولتی باید کاهش دهند. این هزینه های سربار شامل مازاد بودن تعداد پرسنل، پرداخت سود بانکی بالا و شرکت داری خودروسازها است، ومعتقدیم  که مردم نباید این هزینه های سربار را پرداخت کنند.  

باستانی در ادامه افزود: این خودروسازان سالانه حدود ۵ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان سود بانکی پرداخت می کنند که طبیعتا روی هزینه های سربار و هزینه های تمام شده تاثیر دارد. همچنین حدود ۱۵۰ شرکت زیرمجموعه خودروسازی ها هستند و این شرکت ها دارای خدم و حشم هستند و خودروسازها باید این شرکت ها را مدیریت کنند که هزینه های سرباری را به وجود می آورد.

عضو هیئت رییسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس در پایان اظهار  کرد: حرف خودروسازان درست است و باید خودرو را با قیمت واقعی بفروشند اما در عین حال باید هزینه های سربار کاهش بیابد.

منبع

اقتصاد.آنلاین

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا