بورسبورس اوراق

ارز دیجیتالی در راه بورس نفت

ششم آبان‌ماه بود که بورس انرژی، میهمان عرضه یک میلیون بشکه نفت خام شد. میهمانی‌ که حاصلش، خرید ۲۸۰ هزار بشکه نفت خام از سوی یکی از مشتریان با خرید هشت محموله ۳۵هزاربشکه‌ای با نرخ ۷۴.۸۵ دلار بود.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، حالا قرار است شرکت ملی نفت ایران به‌عنوان تولیدکننده انحصاری نفت خام در ایران، نتیجه این محک یک‌میلیون‌بشکه‌ای بخش خصوصی را اعلام کند، اما پیش از اینکه این زمان موعود برسد، مدیر بین‌الملل شرکت نفت در برنامه تیتر امشب شبکه خبر، اعلام کرد عرضه بورس نفت را تا مادامی ‌‌که مشتری برای آن باشد، ادامه خواهیم داد. به گفته سعید خوشرو، عرضه نفت در بورس حتما مستمر خواهد بود و اگر مقدار یک میلیون بشکه در این مرحله عرضه شد برای آزمایش و محک‌زدن بخش خصوصی بود. او گفت: استقبالی هم که از عرضه نفت در بورس شد به‌واسطه انعطاف‌های خوبی بود که ما نشان دادیم؛ انعطاف‌هایی که در قراردادهای مستقیم نداشتیم. به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، خوشرو با اشاره به انعطاف در قیمت عرضه برای تسهیل معامله و کمک به بخش خصوصی افزود: ما جلساتی هم با بخش نفت‌کش و بانک‌ها خواهیم داشت، اما قاعدتا فشار خارج از قاعده‌ای نمی‌توانیم بر آنها بیاوریم.

‌ معامله با چند ارز

مدیر بین‌الملل شرکت نفت گفت: اکنون برای خریداران امکان معامله با چند ارز مانند یوان، یورو و درهم وجود دارد، اما ما دراین‌باره از بانک مرکزی اعلام نیاز می‌گیریم و چنانچه قبول کنند، ارز دیگری را هم در صورت تأیید لحاظ خواهیم کرد. خوشرو با بیان اینکه تحویل در مقصد، دور از ذهن نیست و در برخی مقاصد شدنی است، گفت: معامله به صورت تهاتر، پیچیدگی‌هایی دارد؛ برای اینکه نیاز به هماهنگی‌های بیشتر با وزارتخانه‌های دیگر دارد.

‌ اهلیت خریدار در بورس نفت مطرح نیست

همچنین سیدحمید حسینی، سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فراورده‌های نفتی، اظهار کرد: عرضه نفت در بورس را باید به فال نیک گرفت و این حرکتی است برای مقابله با تحریم‎ها و نشان می‌دهد که ما دست‌بسته نیستیم و به کشورهای صادرکننده در منطقه نشان می‌دهد که اگر قرار باشد ما نتوانیم نفت صادر کنیم، این قدرت را داریم که در قیمت‌ها انعطاف داشته باشیم و می‌توانیم نفت را با تخفیف مناسب به بازار عرضه کنیم. او افزود: عرضه نفت در بورس برای بخش خصوصی جذابیت‌های فراوانی دارد؛ از جمله اینکه محموله‌ها کوچک شده است، بحث اهلیت خریدار مطرح نیست و نیز نوع نفت، باز است و سبک و سنگین ندارد که با اراده‌ای که نظام دراین‌باره دارد، قطعا این‌بار بورس نفت موفق خواهد بود.

‌ بلاک‌چین راهی بورس نفت می‌شود؟

حسینی گفت: اگر در بحث ارز تنوع باشد، بتوان محصول را در مقصد هم تحویل گرفت، متنوع‌شدن محصولات نفتی و نیز استفاده از بلاک‌چین و ارز دیجیتال که قابل ردیابی نیست، این موارد می‌تواند به بخش خصوصی و موفقیت تجارت نفت توسط بخش خصوصی کمک کند.

‌ اولین کارکرد بورس انرژی؛ ایجاد شفافیت اقتصادی

بابک باقری، کارشناس بورس انرژی نیز در این برنامه اظهار کرد: اولین کارکرد بورس انرژی ایجاد شفافیت اقتصادی است و دومین کارکرد این بورس بحث مشارکت مردم در زمینه صادرات و تجارت نفت خام است.

او افزود: عرضه نفت در بورس، یک روز تاریخی در اقتصاد ایران بود، مثل ملی‌شدن صنعت نفت که نقطه‌عطفی در اقتصاد کشور است و این مشارکت بخش خصوصی، می‌تواند ملی‌شدن صنعت نفت را به معنای واقعی خودش محقق کند. باقری گفت: اگر عرضه نفت و محصولات وابسته به آن در بورس ادامه یابد، بورس نفت ایران در منطقه می‌تواند جایگاه ویژه‌ای پیدا کند، زیرا اولین بورس از این نوع است که در کشوری که خودش تولیدکننده نفت است، ایجاد شده است.  او افزود: برنامه‌ریزی توسط فعالان اقتصادی رقابت را در این بازار افزایش خواهد داد و باید با قوانین مالیاتی مناسب، معافیت‌های مالیاتی و مشوق‌های صادراتی به بخش خصوصی کمک کرد تا انگیزه‌اش برای حضور در تجارت نفت بالا رود.

 با وجود این اظهارنظرها پرسش اینجاست که تفاوت ویژه این دوره عرضه نفت در بورس با ۲۰ سال چالش و درگیری با عرضه یا عدم عرضه آن در بورس چیست که مسئولان و برخی از دست‌اندرکاران بخش خصوصی، از آن به‌عنوان واقعه‌ای تاریخی و مؤثر در دورزدن تحریم‌ها یاد می‌کنند؟ درحالی‌که هنوز هم شائبه‌های فراوانی در مورد چندوچون عرضه نفت خام در بورس و شیوه بازپرداخت آن، اهلیت خریداران و… وجود دارد، این همه تعجیل را چگونه می‌توان تعبیر کرد؟

 

منبع
اقتصاد.آنلاین

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا