خودروصنعت، معدن، تجارت

دوربرگردان قیمت‌ها در بازار خودرو/ رکود در پی کاهش خریدار

بازار خودرو در روزهای اخیر با رکود و نبود تقاضا روبه رو شده و همین موضوع در کنار ثبات نرخ ارز، کاهش قیمت ها را به دنبال داشته است.

اقتصاد آنلاین– فاطمه اکبرخانی؛ به گفته فعالان این بازار برخلاف ماه‌های گذشته، در دو سه هفته اخیر میزان تقاضا برای خرید خودرو به شدت کاهش یافته و بررسی‌ها نشان می‌دهد قیمت‌ خودرو‌های داخلی نیز در همین مدت حدود ۲تا ۵میلیون و خودرو‌های مونتاژی از ۱۵تا ۳۰ میلیون تومان کاهش یافته است.

همچنین بخوانید

 در طرف عرضه، بازار با افزایش فروشندگان مواجه شده و با توجه به این که خریداری وجود ندارد فروشندگان به ناچار مجبور به شکستن نرخ شده‌اند چرا که به گفته فعالان، بازار دیگر کشش افزایش قیمت و تحمل قیمت‌های نجومی فعلی را ندارد.

رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو: قیمت‌ها در بازار خودرو واقعی نیست

در این راستا رییس اتحادیه صنف نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودروی تهران در گفت‌و گو با خبرنگار اقتصادآنلاین به خواب زمستانی و رکود بازار خودرو اشاره کرد و گفت: بازار خودرو در حال حاضر راکد است و خرید و فروش قابل توجه انجام نمی‌شود به همین خاطر قیمت‌ها تا حدودی نزولی شده و اگر طی روز‌های آینده قیمت ارز نوسان نداشته باشد شاهد کاهش بیشتر قیمت‌ها خواهیم بود.

سعید موتمنی بیان کرد: در برخی روزها با بالارفتن نرخ ارز، شاهد افزایش قیمت خودرو هستیم اما این اعلام قیمت‌ توسط فروشنده‌ها سلیقه‌ای است و عملا خریداری در بازار وجود ندارد.

این فعال بازار خودرو با اشاره به این که قیمت خودرو نسبت به ابتدای مهر با کاهش نسبتا خوبی روبه رو شده است، افزود: بسیاری از خودرو‌های مونتاژی کاهش قیمت مناسبی داشتند به طور مثال قیمت خودروی "هایما" از ۲۱۳میلیون به ۱۹۷ میلیون و "مزدا" از ۳۱۰ به ۲۸۰میلیون تومان رسیده، همچنین "206 تیپ دو" از ۶۰ به ۵۸ میلیون و "405جی ال ایکس" از ۵۷میلیون به ۵۱ میلیون تومان کاهش یافته است.

موتمنی افزود: به طور کل در مقایسه با یک ماه گذشته، خودرو‌های مونتاژی از۱۵ تا ۳۰ میلیون و داخلی‌ها ۲تا ۵میلیون ارزان شده است.

وی با تاکید بر این که بازار خودرو کاملا به نرخ ارز و جو روانی آن بستگی دارد، تصریح کرد: مصرف‌کننده‌ها به این موضوع آگاه‌ هستند که قیمت‌های موجود واقعی نیست و اگرچه برخی قصد دارند قیمت‌ها را بالا ببرند اما حقیقت این است که بازار اصلا کشش افزایش قیمت را ندارد.

رییس اتحادیه صنف نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودروی تهران به کاهش عرضه خودروسازان اشاره کرد و افزود: اگر میزان عرضه از طرف خودروسازی‌ها افزایش پیدا کند به طور حتم شاهد ریزش بیشتر قیمت‌ها خواهیم بود.

موتمنی با بیان این که همچنان قیمت خودرو واقعی نیست و حباب دارد، اضافه کرد: قیمت خودرو‌های مونتاژی همچنان بین ۹۰ تا ۱۴۰میلیون و خودرو‌های داخلی حدود ۱۰ تا ۲۰ تومان حباب دارد و این حاشیه بازار تنها به ضرر مصرف‌کننده است.

او ادامه داد: قبول داریم خودروساز‌ها با جهش قیمت قطعه مواجه شده‌اند اما در این حالت نیز افزایش دو الی سه میلیونی قیمت خودرو منطقی است نه قیمت‌های نجومی فعلی.

رییس اتحادیه صنف نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو درباره آینده این بازار اظهار کرد: اولین باری نیست که تحریم را تجربه می‌کنیم بنابراین ما سابقه گذر از این شرایط را داریم و اگر مسئولان نظارت و برنامه‌ریزی کافی داشته باشند بازار خودرو با مشکل مواجه نخواهد شد.

بر اساس این گزارش، بررسی‌ها نشان می‌دهد ریزش تدریجی قیمت‌ها و کاهش فاصله قیمتی بین کارخانه و بازار همچنان ادامه دارد و بازار خودرو در حال رسیدن به تعادل نسبی است.

منبع

اقتصاد.آنلاین

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا