بانکبانک و بیمه

امکان پرداخت وام ازدواج بامنابع قرض الحسنه ،بانک ها نمی پذیرند!

به گزارش پایگاه خبری توسعه اقتصادی،محمدرضا پورابراهیمی در مورد افزایش وام ازدواج اظهار کرد: در تسهیلات وام ازدواج این طور بیان می‌شود که ما آن را بر اساس منابع قرض‌الحسنه پس‌انداز پرداخت کنیم.

وی افزود: ما در مصوبه مجلس اعلام کردیم که تسهیلات وام ازدواج بر اساس قرض‌الحسنه پس انداز نیست، بلکه بر اساس قرض‌الحسنه جاری نیز هست.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: تفاوت قرض‌الحسنه پس‌انداز و جاری در این است که پس‌انداز مدت‌دار بوده و جاری مدت دار نیست.

وی خاطرنشان کرد: بنابراین ما می‌گوییم منابعی که به بانک‌ها وصول می‌شود به عنوان قرض‌الحسنه جاری از نظر ما امکان پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه وجود دارد اما می‌تواینم منابع آن را‌ کوتاه‌مدت‌تر در نظر بگیریم اما بانک‌ها این را قبول ندارند.

پورابراهیمی تصریح کرد: اگر ما آن منابع را به این اضافه کنیم یعنی منابع قرض‌الحسنه پس‌انداز و جاری را با هم جمع بزنیم مشکلی در پرداخت وام ازدواج نخواهیم داشت.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: البته اینها هم یک حد و حدودی دارند و اینطور نیست که بدون انتها شود و متناسب با آن عددی که اضافه می‌شود امکان وام‌دهی بانک‌ها فراهم خواهد شد.

درحالی پورابراهیمی اعتقاد دارد که پرداخت وام ازدواج با جمع منابع قرض‌الحسنه جاری و پس انداز امکان‌پذیر است که بانک مرکزی آب پاکی را روی دست مردم ریخته است.

سیدعلی میرمحمدصادقی، مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی درباره پرداخت وام ازدواج ۱۰ میلیونی از محل سپرده‌های جاری می‌گوید: ۷۰ هزار میلیارد تومان منابع جاری بانک‌ها است ولی باید پرسید این منابع موجود است؟ چرا که حساب جاری به عنوان سرمایه در گردش بانک‌ها تلقی می‌شود که عندالمطالبه است.

وی عنوان کرده که چون منابع کم است اگر قانون را اجرا کنیم (وام ۱۰میلیونی ازدواج) صف دریافت این وام طولانی‌تر می‌شود، چون رقم بالاست و متقاضیان نیز زیاد هستند.

در حالی بانک‌ها از پرداخت وام برای ازدواج جوانان می‌ترسند که در پرداخت وام خرید خودرو این ترس نمایان نمی‌شد و یا زمانی که با پول همین مردم وام‌های کلان به کارکنانشان پرداخت می‌کنند هیچ ترسی به خود راه نمی‌دهند.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا