امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

ادامه چالش‌ها برسرشیرخام/ازدیادخریدار؛کاهش سهم واحدهای لبنی‌ بزرگ

در حالی که متولیان تولید از افزایش ۶ درصدی تولید شیرخام در سالجاری خبر می دهند، کارخانجات لبنی معتقدند تولید این کالا کاهش یافته و ورودی شیرخام آنها حدود٢۵ درصد افت کرده است.

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی، حدود ۲۰ روز بعد از منتفی شدن واردات شیرخشک به کشور، مجددا کارخانجات لبنی بحث کمبود شیرخام را مطرح کرده اند و می گویند مطرح کردن کمبود شیرخام ربطی به بحث شیر خشک ندارد. کارخانجات از کاهش ورودی شیرخام گله مند هستند و می گویند که ورودی شیر خام آنها به طور متوسط بین ۲۰ تا ۲۵ درصد کاهش یافته اما وزارت جهاد و تشکل های تولیدی شیرخام  می گویند تولید نه تنها کاهش نیافته بلکه افزایش هم یافته است؛  در همین زمینه رضا باکری، دبیر انجمن لبنی کشور در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه تولید شیرخام در واحدهای سنتی دچار مشکل شده است، گفت: در برخی شرکت های لبنی ورودی شیرخام تا ۵۰ درصد کاهش یافته است.

باکری درباره اینکه میزان شیرخام ورودی به کارخانجات چه میزان کاهش یافته است؟، گفت: در شرکت های بزرگ این کاهش خیلی شدید است، بعنوان مثال ورودی شیرخام به یکی از شرکت های معروف لبنی ۵۰ درصد کاهش یافته، اگر قبلا ۲۵۰۰ تن شیر دریافت می کرد الان ۱۲۵۰ تا ۱۳۰۰ تن شیرخام تحویل می گیرد، کارخانجات لبنی حتی حاضر هستند شیرخام را به قیمت ۲۵۰۰ تومان بخرند اما شیر نیست.

او تاکید دارد که میانگین ورودی شیرخام به کل صنعت لبنی بین ۲۰ تا ۲۵ درصد کاهش یافته است.  

احتمال ازادسازی صادرات شیرخشک صنعتی

وی درباره مباحث مطرح شده مبنی بر اینکه قبلا دامداران با واحدهای تولیدکننده شیرخشک در ارتباط مستقیم نبودند و شیر تولیدی را به کارخانجات لبنی می دادند   اما الان در ارتباط مستقیم با واحدهای شیرخشک  هستند و مستقیما شیرتولیدی را در اختیار آنان قرار می دهند، به همین دلیل ورودی کارخانجات لبنی کاهش یافته است؟، افزود: مگر کارخانجات لبنی، واحد شیرخشک کم دارند؟، بیش از سه چهارم کارخانه های شیرخشک متعلق به واحدهای لبنی است بنابراین این حرف منطقی نیست و این مسائل ربطی به یکدیگر ندارد.  

باکری گفت: دعوا بر شیرخشک نیست، این بحث انحرافی است که مطرح شده و الان اصلا بحث سر شیرخشک نیست ضمن اینکه شیرخشک جدای از صنعت لبنی نیست.  

با این حال، تولیدکنندگان شیرخام معتقد هستند کارخانجات لبنی بخاطر اینکه بعنوان واسطه بین دامداران و کارخانجات شیرخشک حذف شده اند، دارند با طرح این مساله که تولید شیرخام کاهش یافته، بهانه گیری می کنند.  

تولیدکنندگان شیرخام می گویند،  بحث کارخانجات لبنی، همچنان بر سر شیرخشک است چرا که تولید شیرخام نه تنها کاهش نداشته بلکه نسبت به سال گذشته بیش از ۵ درصد نیز رشد کرده است. در همین زمینه سید احمد مقدسی، رئیس هیات مدیره انجمن صنفی گاوداران کشور در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه مطرح کردن چنین مباحثی فرافکنی است، گفت:روز شنبه گذشته نیز جلسه ای در سازمان توسعه تجارت برای آزاد سازی صادرات شیرخشک صنعتی  برگزار شد و ما آنجا نیز توضیح دادیم که در حال حاضر واحدهای تولیدکننده شیرخشک به طور مستقیم شیر را از گاودار خریداری می کنند، قبلا کارخانجات لبنی شیر را از دامداران خریداری می کردند و آن را به صورت کارمزدی به واحدهای تولیدکننده شیرخشک تحویل می دادند.

وی ادامه داد: الان رابطه واحدهای تولیدکننده شیرخشک با دامداران مستقیم شده و روزانه حدود ۲۵۰۰ تن شیرخام توسط کارخانجات شیرخشک از دامداران خریداری می شود.  

دامداران:تحویل شیر به لبنی‌ها کاهش یافته چون پول دامداران  را نمی‌دهند

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی گاوداران کشور تصریح کرد: مطرح کردن بحث کمبود شیرخام در کشور با این هدف است که بستر واردات شیرخشک صنعتی فراهم شود، تعرفه واردات به صفر برسد و ارز دولتی به واردات آن اختصاص یابد.  

مقدسی درباره مباحث مطرح شده مبنی بر اینکه یکی از شرکت های بزرگ لبنی در گذشته روزانه ۲۵۰۰ تن شیرخام دریافت می کرده اما الان این میزان حدودا ۵۰ درصد کاهش یافته است، گفت: این شرکت پول گاوداران را پرداخت نمی کرد به همین دلیل تولیدکنندگان رغبتی به فروش محصول خود به شرکت مذکور ندارند ضمن اینکه این شرکت، کارخانه های کوچک را در استان های مرزی اجاره کرده، شیر خریداری شده را به این کارخانجات منتقل و محصولات تولید شده در آنجا را صادر می کند.  

وی درباره مباحث مطرح شده مبنی بر اینکه کارخانجات خواهان انعقاد قرارداد برای تحویل شیرخام شده اند اما متولیان تولید این مساله را رد کرده اند، اضافه کرد: میزان تولید شیرخام در کشور سالانه ۱۰ میلیون و ۷۰۰ هزارتن است و امسال نسبت به سال گذشته میزان تولید ۵.۷ درصد رشد داشته است ضمن اینکه از این میزان تولید ۸ میلیون و ۲۰۰ هزار تن آن جذب صنایع لبنی کشور و باقی به صورت خود مصرفی و در حوزه لبنیات سنتی مصرف می شود.  

مقدسی ادامه داد: بنابراین روزانه حدود ۲۲ هزار و ۵۰۰ تن شیرخام جذب صنایع لبنی و شیرخشک کشور می شود که حدود ۲۵۰۰ تن آن مربوط به واحدهای شیرخشک است همچنین نوسانات بازار ارز باعث شد واحدهای لبنی کوچک بسیار فعال شوند بنابراین بخشی از شیرکشور نیز جذب این واحدها می شود.  

وی تصریح کرد: به ما گفته اند قیمت را هر چه می خواهید اعلام کنید اما برای تحویل تناژ مشخص قرار داد منعقد کنید، ما قیمت را می توانیم تعیین کنیم اما نمی توانیم دامداران را مجبور کنیم شیر تولیدی خودشان را به کارخانجات بدهند شاید دامداری به هر دلیلی نخواهد چنین کاری انجام دهد و ما و وزارت جهاد کشاورزی نمی توانیم آنها را وادار کنیم. ما صاحب شیر تولیدی دامداران نیستیم و هیچکس نمی تواند دامداران را مجبور کند شیرشان را تحویل کارخانجات لبنی  دهند. مگر در ۵ سال گذشته که کارخانجات شیر دامداران را نخریدند کسی توانست آنها را مجبور به خرید کند؟  

نرخ جدید شیرخام بزودی ابلاغ می شود

مقدسی با بیان اینکه میانگین قیمت خرید شیرخام از دامداران هم اکنون بین ۲۰۰۰ تا ۲۱۰۰ تومان است، افزود: در حال حاضر سازمان حمایت قیمت ۲۰۰۰ تومان برای شیرخام را درب دامداری قبول کرده و بزودی ابلاغ خواهد شد.

وی درباره اینکه افزایش قیمت شیرخام ربطی به کمبود این محصول ندارد؟، گفت: خیر، صادرات این محصول با توجه به تغییرات نرخ ارز سود آور شده است.

وزارت جهادکشاورزی: تولید شیرخام ۶درصد افزایش یافت

وزارت جهاد کشاورزی نیز به عنوان متولی تولید، موضوع کاهش تولید شیرخام را تکذیب می کند.  مرتضی رضایی، معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه کارخانجات لبنی ادعا می‌کنند تولید شیر در کشور بین ۲۰ تا ۲۵ درصد کاهش پیدا کرده است، گفت: چنین مسئله‌ای صحت ندارد بلکه تعداد خریداران افزایش پیدا کرده و همین امر سبب شده ورودی شیر کارخانجات کاهش پیدا کند.

وی افزود: به عنوان مثال اگر در گذشته ۲۰ کارخانه اصلی، شیر را از دامداران خریداری می‌کردند، در حال حاضر تعداد این کارخانجات به ۴۰ مورد افزایش پیدا کرده و این‌گونه نیست که همه این شیر، جذب واحدهای تولید شیرخشک شود.

همچنین  مختار علی عباسی، مدیرکل مرکزاصلاح نژاددام وبهبود تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی  هم به خبرنگار مهر گفت: براساس بررسی های انجام شده تولید شیرخام در سالجاری نسبت به سال گذشته ۵ تا ۶ درصد رشد داشته است.

وی میزان تولید شیرخام را در سال گذشته حدود ۱۰ میلیون و ۲۰۰ هزارتن و در سال جاری نزدیک به ۱۰ میلیون و ۵۵۰ تا ۱۰ میلیون و ۶۵۰ هزارتن اعلام کرد.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا