اقتصاد کلان

رد سی‌اف‌تی چه تأثیری بر مراودات مالی ایران و جهان دارد؟

کامران ندری گفت: انتقال مراودات مالی ایران از مبادی رسمی به غیررسمی هزینه‌های مبادلات ایران با جهان را افزایش خواهد داد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه امام صادق (ع) با اعلام این مطلب  افزود: اظهار نظر درباره اینکه رد CFT خطری را متوجه ما می‌کند یا خیر بسیار سخت است، به هر حال در یک کلیت ممکن است پذیرش الزامات پیش بینی شده در FATF در برخی موارد به ضرر ما تمام شود اما باید موضوع را در بستری کلان با تکیه بر اولویت‌ها مورد تحلیل قرار داد.

وی گفت: کسانی که معتقدند پذیرش CFT به زیان ماست باید دلایل خود را ارائه دهند البته بخشی از فعالیت‌هایی که در حوزه مالی اتفاق می‌افتد به بخش امنیتی کشور مرتبط است و در نتیجه محرمانه تلقی می‌شوند از این رو ممکن است مخالفان با تکیه بر همین موضوع امنیتی بودن از اعلام عمومی و رسانه یا کردن مساله خودداری کرده و تاکید کنند توضیحات را به شورای نگهبان و همچنین مجمع تشخیص مصلحت نظام ارائه می کنند.

همچنین بخوانید

وی گفت: از این رو بهتر است بحث از منظر نظری و تئوریک پیش برود چرا که ما موضوعات محرمانه و … را نمی‌دانیم و نمی‌توانیم در مورد آن اظهار نظر کنیم.

این کارشناس اقتصادی اضافه کرد: در بستر نظری، پذیرش الزامات و توصیه‌های FATF که یکی از آنها الحاق به کنوانسیون CFT است، روابط مالی ما با دنیا را تسهیل می‌کند و رغبت کشورها برای برقراری ارتباط مالی با ایران را افزایش می‌دهد.

وی در توضیح این مطلب افزود: به عبارت دیگر طرف‌های تجاری ما در جهان مطمئن می‌شوند که پولی که از مبدا ایران جابجا می‌شود یا به مقصد ایران می آید سالم است و صرف پولشویی و تامین مالی تروریسم نمی‌شود.

وی با تاکید بر اینکه این مهم از الزامات و پیش نیازهای برقراری ارتباط با جهان است، گفت: حالا اگر این موارد پذیرفته نشود، طبیعی است که مراودات ما در بستر غیررسمی معنا می‌یابد. در این حالت ممکن است برای انتقال پول نفتی که مثلا بشکه‌ای هشتاد دلار می فروشیم، مجبور شویم چهل دلار هزینه واسطه‌ها کنیم کمااینکه این اتفاقات در تحریم‌های قبلی نیز رخ داده است.

به گفته وی مبادی غیررسمی مستعد شکل گیری بابک زنجانی‌ها در این ساختار است.

وی گفت: از سوی دیگر ما باید بپذیریم دشمنانی را در جهان داریم که مترصد ضربه زدن به ما هستند، حالا حقوقدانان با بررسی مفاد CFT و FATF می‌توانند اعلام کنند آیا زیان ما در پیوستن است یا عدم پیوستن.

او در پاسخ به سئوالی در خصوص نتایج عدم همراهی ایران در این مسیر، گفت: باید بپذیریم ما یک کشور خاص در جهان هستیم، در عمل نشان داده‌ایم که زیر بار مناسبات و روابط حاکم بر دنیا نمی‌رویم، از این رو وقتی ۹۵ درصد کشورهای جهان  به هر دلیلی موضوعی را می‌پذیرند، ما آن را نمی‌پذیریم.

ندری در توضیح این مطلب ادامه داد: چین و روسیه را ببینید، این‌ها حاضر به پذیرش استیلای غرب نیستند اما در برخی زمینه‌ها با تساهل و تسامح برخورد می‌کنند این در حالی است که ما بر ایدئولوژی و جهان بینی خودمان اصرار داریم و در فرمایشات مقامات افتخار به این عملکرد مشهود است. به هر روی  آمریکا می‌تواند روی چین و روسیه هم اثر بگذارد اما روی تصمیمات ما نمی‎‌تواند تاثیری بگذارد.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: در عمل مجموعه سیاستگذاران نشان داده‌اند در تصمیم گیری‌ها، اقتصاد اولویت دوم و سوم ما هم نیست، مهم این نکته است که امریکا نمی تواند تصمیمات مسئولان را هدایت کند و ما از ابتدای انقلاب حاضر نبودیم به هیچ شکلی  در این زمینه ها کوتاه بیاییم  .

وی گفت: حداکثر نرمش ما بعد از جنگ، پذیرش برجام بود که البته مخالفان جدی هم دارد.

وی افزود: پذیرفتن با عدم پذیرفتن FATF ر ا باید در کلیت همان جهان بینی مور بررسی قرار داد. در این قالب روشن می شود منافع سیاسی این اقدام بیشتر است یا هزینه‌های اقتصادی آن.

این کارشناس اقتصادی اضافه کرد: کسانی که تصمیم می‌گیرند باید این هزینه و فایده را مورد بررسی قرار دهند اما در کل قبول کنیم ساختار سیاسی ما به گونه‌ای است که سیاستمداران و سیاستگذاران ما منتخب مردم هستند و در نتیجه به نمایندگی از مردم چنین تصمیماتی را می گیرند.

منبع
خبرآنلاین

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا