انرژی

۷۰۰ هزار خانوار شهری و روستایی در آستانه گازدار شدن

طرح جامع گازرسانی به ۷۰۰ هزار خانوار شهری و روستایی استان سیستان و بلوچستان درحالی در انتظار بررسی و تصویب است که طبق قول مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران به رییس جمهور و وزیر نفت، تا پایان سال ۱۳۹۸ همه روستاهایی که امکان گازرسانی به آن‌ها وجود دارد گازرسانی خواهند شد.

به گزارش آرمان اقتصادی، یکی از اهداف وزارت نفت در دولت دوازدهم، اتمام طرح‌های گازرسانی به شهرها و روستاها بوده و طبق آمار اعلام شده قرار است تا پایان دولت دوازدهم ۹۶ درصد جمعیت کشور از گاز استفاده کنند. در این میان گازرسانی به سیستان و بلوچستان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بود که قدم نخست آن در اواخر سال ۱۳۹۵ برداشته و مشعل گاز این استان در دهم اسفندماه این سال با حضور رییس جمهور روشن شد. شرکت ملی گاز اعلام کرده بود اگر همه چیز آماده باشد، طی سه سال همه نقاط زاهدان گازدار می‌شوند.

در این راستا، طرح گازرسانی به استان سیستان و بلوچستان در سفر فروردین ۹۷ رئیس جمهور به این استان با هدف گازرسانی به ۳۰۰ هزار خانوار شهری و روستایی در شهرستان‌های ایرانشهر، زاهدان، چابهار، خاش، زابل و کنارک تصویب شد.

همچنین بخوانید

محل تامین اعتبار این مصوبه، اجرای بند «ق» تبصره ۲ قانون بودجه سال ۹۳ به همراه اعتبار یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلاری بود. این طرح اواخر سال ۹۶ و اوایل امسال بازنگری شد و سرانجام، طرح جامع گازرسانی با هدف گازرسانی به ۷۰۰ هزار خانوار شهری و روستایی، صنایع و واحدهای تولیدی تا پایان سال ۱۴۰۱، با سقف اعتبار ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار اکنون در مرحله تصویب و بررسی قرار دارد.

طول شبکه گاز مورد نیاز در سطح استان  4000 کیلومتر است و طبق آخرین اخبار تاکنون ۱۰۵۰کیلومتر شبکه گاز در استان احداث شده است که بر اساس آن دو شهر زاهدان و ایرانشهر و چهار روستا از نعمت گاز بهره‌مند شده‌اند.

تعداد خانوار شهری بهره‌مند از گاز ۲۲ هزار و ۶۴۴ خانوار و تعداد خانوار روستایی بهره‌مند از گاز ۴۷۱ خانوار است. بر این اساس، ۶,۷ درصد خانوار شهری و ۰.۱۳ درصد خانوار روستایی از گاز استفاده می‌کنند. تاکنون فقط شهرهای زاهدان و ایرانشهر با بهره‌مندی از گاز خط هفتم سراسری (عسلویه – جنوب – جنوب شرق) گازرسانی شده‌اند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا