كشاورزی و دامپروری

گرانی برنج به واردات ربطی ندارد/سازمان حمایت نظارت کند

به گزارش پایگاه خبری توسعه اقتصادی، گرانی برنج طی ماه‌های اخیر به یکی از کشمکش‌های وزارت‌خانه‌های صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی تبدیل شده است و یکی کاهش واردات را عامل آن می‌داند و دیگری ادعای مطرح شده را کاملا رد می‌کند و بازرسی و نظارت بر قیمت‌ها در بازار را وظیفه وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌داند.

قیمت برنج در ماه‌های اخیر پر نوسان و گران شد اما برخی به جای نظارت بر قیمت‌ها با طرح ادعایی، کاهش واردات این محصول که از سوی وزارت جهاد کشاورزی مدیریت شده بود را عامل این گرانی دانستند و بر طبل کمبود برنج در بازار و واردات بیشتر کوبیدند.

علی اکبر مهر فرد- قائم مقام بازرگانی وزیر جهاد کشاورزی – معتقد است که افزایش قیمت برخی از ارقام کیفی برنج ایرانی آن در بازه زمانی که ذخایر سال گذشته آن رو به کاهش است و به فصل برداشت امسال برنج نزدیک می‌شویم هیچ ارتباطی به کاهش واردات ندارد. هم اکنون واردات این محصول آزاد است و تاجران هم برنج کیفی ایرانی وارد نمی‌کنند که با کاهش آن تغییری در قیمت آن در بازار به وجود آید اما دستگاه‌های نظارتی مانند سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان موظف به ارزیابی و نظارت در بازار برای کنترل قیمت‌ها در حد مطلوب است.

همچنین بخوانید

امسال هم واردات برنج ممنوع و مشروط می‌شود!

وی گفت: واردات برنج تا تیر ماه امسال آزاد است و با شروع فصل برداشت تا پایان فصل ممنوع خواهد شد اما پس از آن نیز ارزیابی‌های لازم صورت می‌گیرد تا برای ادامه و آذر سال جاری در صورت نیاز واردات یا ممنوعیت آن ادامه پیدا کند.

قائم مقام بازرگانی وزیر جهاد کشاورزی اظهار کرد: ذخایر برنج به اندازه کافی در کشور وجود دارد و کسانی که از واردات ناراحت هستند باید بدانند که هم اکنون ماه‌هاست (از آذر ماه سال گذشته) واردات این محصول آزاد بوده، همه متقاضیان و تاجران واردات خود را انجام داده‌اند و امروز قیمت برنج خارجی نسبت به سال گذشته ارزان‌تر شده است.

مهرفرد افزود: ذخایر برخی از ارقام کیفی برنج ایرانی مانند طارم و هاشمی با توجه به گذشت زمان زیادی از فصل برداشت و نزدیک شدن به فصل برداشت جدید کاهش یافته و طبیعی است که قیمت آن قدری بالاتر برود.

وی ادامه داد: حتی اگر قیمت برنج در بازار بالا رفته باشد دستگاه‌های نظارتی مانند سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان موظفند این موضوع را پیگیری کنند؛ نه وزارت جهاد کشاورزی، چرا که یک تاجری برنج خریده و ذخایری داشته و آن‌ها باید کنترل کنند تا این ذخایر چگونه و با چه قیمتی در بازار عرضه و فروخته می‌شود.

قائم مقام بازرگانی وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد: برنج به وفور وجود دارد و قیمت آن به صورت کلی و به غیر از برخی ارقام کیفی ایرانی بالا نرفته است و با توجه به اینکه از نظر تنظیم بازار وزارت جهاد کشاورزی متعهد است که برنج در دسترس مردم باشد و قیمت آن هم متفاوت نباشد اما در برخی مقاطع ممکن است چنین نوساناتی به وجود آید.

این مقام مسئول در وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: اما نمی‌توان گفت چون این نوع برنج قیمتش بالا رفته بنابراین واردات کم بوده است. این موضوع هیچ ربطی به واردات ندارد، چرا که هم اکنون واردات برنج آزاد است و برنج هاشمی یا طارم وارد نمی‌شود که با کاهش یا افزایش واردات قیمت آن تغییر کند.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا