اقتصاد کلان

چند دستگی در آمریکابرسر تحریم‌های ایران

دور جدید تحریم های اقتصادی ایران از چند روز قبل آغاز شده است ولی  هر روز اخباری در مورد معافیت های داده شده به برخی از کشورها و صنایع مخابره می شود. اخباری که نشان می دهد فشار تحریم های این دور امریکا با آنچه پیشتر گفته بود فاصله زیادی دارد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، در درجه اول  خبر  معاف شدن ۸ کشور از تحریم خرید نفت ایران منتشر شد . کشورهایی که خریداران اصلی نفت ایران بودند. جالب این جاست که دونالد ترامپ در پاسخ به خبرنگاری که  در نشست خبری بعد از اعلام نتایج انتخابات میان دوره ای شرکت کرده بود و در مورد دلیل معاف شدن این کشورها از تحریم خرید نفت ایران  پرسیده بود گفت: من عامل اصلی  حفظ قیمت نفت در سطح کنونی هستم. اگر تحریم ها به طور کامل اجرا می شد ما شاهد رسیدن قیمت نفت تا مرز ۱۰۰ و حتی ۱۵۰ دلار  بودیم و این فاجعه ای بزرگ برای اقتصاد دنیا بود و نه تنها رشد اقتصادی را تحت تاثیر قرارمی داد بلکه قیمت بسیاری از کالاهای مصرفی را هم بیشتر می کرد. من باعث شدم گه قیمتها افزایش پیدا نکند.

 او حتی به سوال خبرنگاران مبنی بر اینکه آیا تحریم نفتی ایران تشدید می شود یا خیر پاسخ روشنی نداد و گفت  در اینده در این زمینه تصمیم گیری می کنیم. از طرف دیگر تاکید اروپایی ها به اشتباه بودن تصمیم دولت امریکا و ادامه همکاری اقتصادی انها با ایران علیرغم فشارهای زیاد امریکا موضوع دیگری است که باعث چند دستگی در دولت امریکا در مورد مساله ایران شده است. اوج این چند صدایی را می توان در عدم حضور جان بولتون درزمان  اعلام اغاز تحریم های  امریکا علیه ایران در کاخ سفید مشاهده کرد. او یکی از حامیان وضع تحریم های بسیار سخت  علیه ایران بود و معاف شدن برخی از کشورها از تحریم خرید نفت از نظر او نادرست بود .

 از طرف دیگر یکی از نشریات امریکایی به نقل از مایک پومپئو گفت که بسیاری از بانکهای ایران می توانند از سویفت استفاده کننده ولی ما بر عملکرد انها در این نظام  مالی جهانی نظارت کامل داریم. البته پیشتر اخباری در مورد قطع دسترسی بانکهای ایران به سیستم سویفت منتشر شده بود  که این دو خبر در تضاد با هم است.

نشریه نیورکر با اشاره به  این اخبار ضد و نقیض در مورد تحریم های ایران نوشت به نظر می رسد برنامه های دولت امریکا در مورد ایران تغییر کرده است . ترامپ متوجه شده است رویکرد مقابله و تشدید  فشار روی ایران نمی تواند زیاد تاثیر گذار باشد. با کاهش فشار تحریم ها روی ایران ولی حفظ سازوکار آن به نظر می رسد دولت امریکا به دنبال تکرار سناریوی کره شمالی و وارد شدن از در مذاکره است . حال اگر طرف ایرانی هم به این رویکرد نگاه مثبت داشته باشد و مذاکره را در دستور کار خود قرار دهد در آینده ای نه چندان دور اخباری در مررد توافق های احتمالی منتشر می شود.

نشریه freebeacon  هم در گزارش دیگری به تحریم های ایران اشاره کرد  و نوشت:  هم اکنون کنترل مجلس نمایندگان در دست اعضای حزب دموکرات است و این به معنای سنگ اندازی های بیشتر در مسیر سیاستگذاری های ترامپ  انجام خواهد شد.

به هر حال به نظر می رسد مساله تحریم های ایران نه تنها در داخل  امریکا چند دستگی ایجاد کرده است بلکه  این کشور را در مقابل کشورهای اروپایی که شرکای بزرگ اقتصادی ان هستند هم قرار داده است. این موضوع برای امریکا که سالها ابر قدرت دنیا بود بحرانی بزرگ محسوب می شود.

 

 

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا