صنعت، معدن، تجارت

اصلاح اساسنامه سازمان حمایت در دستور کار/اوضاع «کیفیت» خوب نیست

رییس انجمن مدیریت کیفیت با بیان اینکه اساسنامه سازمان حمایت در حال اصلاح است، گفت: جریمه ناشی از بی کیفیتی تولید نباید به خزانه واریز شود، بلکه باید به دست مصرف کننده برسد.

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، فرزین انتصاریان در نشست خبری امروز خود با خبرنگاران، با اشاره به برگزاری مراسم روز ملی کیفیت، گفت: کیفیت در ایران بعنوان مهمترین عامل توسعه اقتصادی کشور است که البته گلایه مندی هایی را نیز در این راستا در پی داشته است؛ اما در طول سال های گذشته تلاش هایی را برای ارتقای کیفیت انجام داده ایم؛ اما در سطح بنگاهها و تولیدکنندگان نیز باید زیرساختهای لازم برای این موضوع فراهم شود.

رییس انجمن مدیریت کیفیت افزود: البته در سطح کلان نیز باید زیرساختهای کیفیت فراهم شود؛ به این معنا که استانداردسازی باید مدنظر قرار گیرد؛ چراکه زیرساختهای کیفیت در کشور جاری نیست، ضمن اینکه شناخت نیاز به یک استاندارد باید مدنظر قرار گرفته و اصلاحاتی نیز بر روی نظارت بر شیوه استانداردسازی انجام گیرد.

وی تصریح کرد: قانون تقویت و توسعه استاندارد مصوب و ابلاغ شده است که می تواند یکی از ابزارهای توسعه کیفیت باشد.

انتصاریان در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه اساسنامه سازمان حمایت مصرف کنندگان در حال بازنگری است که امیدواریم به موضوع کیفیت نیز توجه نماید؛ این در حالی است که اگر مصرف کننده زیان ببیند و طرف مقابل جریمه شود، جریمه به حساب خزانه واریز می شود؛ ولی در اصلاح اساسنامه وجه به مصرف کننده برمی گردد.

انتصاریان ادامه داد: صادرات ما به ترکیه به دلیل اینکه نظام استاندارد سازی مطابق با اروپا دارد، با ترمز مواجه می شود و این مشکل ساز می شود؛ پس باید به سمت استانداردسازی کالاهای خود منطبق با اروپا پیش رویم.

همچنین فرشید شکرخدایی، عضو هیات مدیره انجمن مدیریت کیفیت ایران نیز گفت: اکنون در کیفیت یک مبحث نو تحت عنوان قانون تقویت و توسعه استاندارد وجود دارد؛ این در حالی است که ارزیابی اعطای جایزه ملی کیفیت، بر اساس مصوبه مجلس است؛ ضمن اینکه عناوین نهادهای زیرساختی  در قانون اعلام شده ولی راه طولانی داریم تا از رویکرد قدیمی استانداردسازی به رویکرد نوین رجوع کنیم.

همچنین محمدحسین فروزان فرد، عضو دیگر هیات مدیره انجمن مدیریت کیفیت گفت: باید میزان اثربخشی نظامات موجود استاندارد را سنجید و از آن غافل نشد.این در حالی است که امروز ما برای بهستزی و اصلاح امور به سازمان استاندارد مشاوره می دهد. ما مسیر بهبود را برای شرکتها ترسیم کرده و به آنها نکاتی که می توانند بهبود شرایط را داشته باشند، بسیار هوشمندانه ارایه می دهیم.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا