بین الملل

لهستان قرارداد واردات ال‌ان‌جی از آمریکا را امضا کرد

شرکت اصلی گاز لهستان، پی‌جی‌نیگ، قراردادی ۲۴ ساله را با شرکت آمریکایی چنی‌یر امضا کرد تا از آمریکا ال‌ان‌جی وارد کند.

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از اسپوتنیک، شرکت اصلی گاز لهستان، پی‌جی‌نیگ، در مراسمی در ورشو، قراردادی ۲۴ ساله را با شرکت آمریکایی چنی‌یر امضا کرد تا از آمریکا ال‌ان‌جی وارد کند.

 رییس‌جمهور لهستان، آندرزی دودا و وزیر انرژی آمریکا، ریک پری، هم در این مراسم شرکت داشتند. پری در حال انجام تور شرق اروپاست و در تلاش است تا شراکت انرژی آمریکا با کشورهای این منطقه را گسترش دهد تا با این کار وابستگی کشورها به گاز لوله‌کشی روسیه را کاهش دهد. او مدعی شد که سرنوشت قاره اروپا به این تصمیم لهستان وابسته است و گفت این قرارداد صلح و استقلال را برای آنها به ارمغان می‌آورد.

وزیر انرژی آمریکا گفت: این نشانه‌ای در اروپا خواهد بود که چگونه می‌توان امنیت انرژی خود را گسترش داد و در منابع تأمین انرژی خود تنوع ایجاد کرد.

رییس‌جمهور لهستان هم سخنان پری را مورد تاکید قرار داد و گفت: این قرارداد نه تنها برای لهستان، بلکه برای کل منطقه اروپای شرقی و مرکزی، امنیت انرژی به همراه می‌آورد.

 طبق این قرارداد شرکت وی‌جی‌نیگ از ایالات متحده آمریکا گاز مایع طبیعی (ال‌ان‌جی) وارد خواهد کرد. به این ترتیب شرکت گازپروم روسیه که تحت قراردادی تا ۲۰۲۲ به پایان می‌رسد، تامین‌کننده بیش از  نیمی از گاز لهستان است، به چالش کشیده می‌شود.

 تحویل گاز آمریکا از سال ۲۰۱۹ آغاز خواهد شد. در ابتدای این پروژه، واردات با تمام قدرت آغاز نخواهد شد. سطح واردات در بین سالهای ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۲، سالیانه ۷۰۰ میلیون مترمکعب افزایش می‌یابد تا در آغاز سال ۲۰۲۳ به ۳۹ میلیارد مترمکعب برسد. قیمت این قرارداد توسط غول صنعت گاز لهستان اعلام نشده است، اما رییس هیأت مدیره این شرکت، دیوار ووزنیاک، گفت که قیمت‌ها ۲۰-۳۰ درصد از آن‌چه لهستان به تامین‌کننده شرقی خود پرداخت می‌کند، کمتر است.

 یکی دیگر از اهداف این پروژه این است که در صورتی که روسیه گاز همسایه لهستان، اوکراین را قطع کرد، به داد این کشور برسد.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا