بورسبورس انرژی

نفت خام بورس انرژی ایران تمام شد

امروز رینگ بین الملل بازار فیزیکی بورس انرژی ایران میزبان عرضه ۷۰۰ هزار بشکه نفت خام سبک شرکت ملی نفت ایران بود که کل حجم عرضه با ارزشی بالغ بر ۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال مورد معامله قرار گرفت.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، خریداران این محموله با ارائه سفارش های خرید خود ازطریق شرکت های کارگزاری عضو بورس انرژی ایران به ثبت سفارش در سامانه معاملاتی بورس اقدام کردند. حجم تقاضا برای خرید دومین محموله نفت خام سبک عرضه شده در بازار فیزیکی بورس انرژی ایران به میزان ۷۰۰ هزار بشکه بود که در نهایت خریداران با ۳ سفارش خرید ۲۱۰،۰۰۰، ۲۴۵،۰۰۰ و ۲۴۵،۰۰۰ بشکه ای جمعاً به میزان ۷۰۰ هزار بشکه با قبول قیمت ۶۴دلار ۹۷ سنت به ازای هر بشکه موفق به خرید دومین محموله صادراتی نفت خام سبک ایران در رینگ بین الملل بورس انرژی ایران شدند.

شیوه تسویه معامله به صورت شرایطی است و ۲۰ درصد ارزش معامله به صورت ریالی و ۸۰ درصد ارزش معامله به صورت ارزی تسویه خواهد شد. موعد تحویل محموله متناسب با شرایط مندرج در اطلاعیه عرضه نفت خام سبک که در سایت بورس انرژی ایران موجود است در بازه زمانی ۲۰ آذرماه تا ۲۰ دی ماه سال جاری است.

در همین رابطه سیدعلی حسینی، مدیرعامل بورس انرژی ایران، ضمن اعلام این خبر افزود: از مزایای انجام این معاملات می‌توان به کاهش ریسک نکول تعهدات طرفین معامله با استفاده از خدمات اتاق پایاپای، کاهش هزینه‎های معاملاتی برای مشتریان در مقایسه با هزینه‌های قراردادی معامله در خارج از بورس، شفافیت در قیمت قراردادها و برخورداری از چارچوب مقرراتی جامع در حوزه معاملات و تسویه معاملات اشاره کرد.

وی ابراز امیدواری کرد با حمایت روزافزون واحدهای مربوطه در مجموعه وزارت نفت و تداوم مشارکت خریداران این محصول در بورس انرژی ایران، شاهد رشد و رونق روزافزون در بورس انرژی ایران باشیم و بازار فروش نفت خام صادراتی و استمرار عرضه این محصول استراتژیک ضمن افزایش شفافیت و کارایی، بتواند فرصت‌های جدیدی برای حضور فعالان بخش خصوصی داخلی و خارجی در بازار انرژی ایران فراهم نماید.

منبع
SENA

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا