اقتصاد کلانطلا و ارز

تعدیل قیمت دلار و فضای مساعدکسب وکار

هفته ای امید بخش با اتفاقات مهم، خوب و ارزشمند را پشت سر گذاشتیم که انگیزه بخش بود: اعطای معافیت ۶ ماهه برای خریداران نفت ایران و مستثنی شدن گاز و برق از تحریم ها و شکست ترامپ و جمهوریخواهان در انتخابات کنگره، قطع نشدن سویفت ، اعلام آمادگی فرانسه و آلمان برای استقرار سیستم جدید مالی( SPV ) در کشورشان, انتخاب یک نماینده جوان مخالف تحریم ایران از ایالت کانزاس که پایگاه جمهوریخواهان بوده و بالاخره اینکه دموکراتها ۷ فرمانداری را از چنگ جمهوریخواهان خارج کردند فضای مثبتی را ایجاد کرده وجالب است که با وجود اعلام معافیت بسیاری از کشورها خود را پایبند به آن ندانسته و اجرا نخواهند کرد، حتی بانک مرکزی امارات اعلام نموده که بانک ملی وصادرات می توانند به فعالیت خود ادامه دهند،ضمنا بسیاری از بانکهای خصوصی می توانند روابط بین الملل خود را خفط نمایند و صادرات نفت خام نیز به همه کشورها مجددا از سر گرفته خواهد شد .

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، نتیجه این موارد تثبیت نسبی قیمتها وتعدیل قیمت دلار و فضای مساعدکسب وکار خواهد بود.

در اتاق هم در این هفته اتفاقات خوبی رقم خورد, به اتفاق آقای ال اسحاق مصاحبه مفصلی با خبرنگار روزنامه معروف و پر تیراژ “یومیوری ژاپن” در رابطه با تحریم ها داشتیم و سفر تجاری و تحقیقاتی بسیار خوبی نیز به عراق داشتم و هیات خدمات شهری را در جلسه با شهردار بصره همراهی کردم.

همچنین بخوانید

کتاب دایرکتوری صادرکنندگان ایرانی به عراق منتشر شد و در نمایشگاه بین المللی بغداد رونمایی خواهد شد، استقبال از اعزام هیات تجاری در زمینه های فنی ،مهندسی ومصالح ساختمانی، نفت وگاز، گردشگری سلامت و مواد غذایی با استقبال بسیار خوب اعضا مواجه شده و در سفر سه شنبه به بصره هماهنگی لازم را با اتاق بازرگانی بصره، نفت بصره، سفارت و هتل بعمل آوردم تا این سفر با برنامه ریزی دقیق و نظم قابل قبول برگزار گردد.

چهارشنبه انتخابات اتاقهای بازرگانی عراق برگزار شد و بسیاری از بزرگان اتاق مجددا موفق شدند کرسی خود را حفظ نمایند لذا با آقای جعفر حمدانی که ریاست اتاق بغداد را بعهده داشته و مجددا آن را بدست آورده تماس گرفته و تبریک گفتم ، ضمناٌ اولین جلسه رییس جدید اتاق بصره با هیات اتاق مشترک بود.

خوشبختانه رییس جدید اتاق بصره ظرفیت های علمی و صنعتی ایران را بخوابی می شناسد و از اینکه شرکتهای کوچک و ناکارآمد ایرانی بعضی پروژه ها را در عراق بعهده گرفته که به علت عملکرد ضعیف اعتبار ایران را زیر سوال برده اند متاسف بود و از برخورد نامناسب مامورین گذرنامه ایران و معطلی توریستهای عراقی در منطقه اروند گلایه مند بود. توافق شد که اولین ملاقات هیات تجاری با اعضا اتاق بصره باشد وسپس کارگاه ها و نشستهای تخصصی در هتل و اتاق برگزار گردد.

در این سفر اولا برنامه های هیات تجاری را هماهنگ کردم، شرکتهای خدمات شهری که پروژه هایشان مورد تایید مقامات استان بصره قرار گرفته همراهی کردم.برای پروژه های مسکن و نمایشگاه عمده فروشی کالای ایرانی شرکای معتبری پیدا کردم و ظرفیت های عراق برای عبور از بحران تحریم را بررسی کردم.

جالب ترین بخش سفرم به عراق بازدید از بنادر ام الفلوس و فاو بود که همراه با مذاکرات موفقی داشتم ،در روز پنجشنبه نیز ارز منطقه صنعتی خورالزبیر، بندر خورالزبیر، بندر ام القصر ومرز سفوان بازدید کردم که اطلاعات ارزشمندی را کسب کردم و پنجشنبه شب نیز مسیر بصره تا کربلا را با خودرو یکی از دوستان طی کردم و اطلاعاتم در این رابطه تکمیل و اصلاح شد،

در مجموعه هفته پرکار و رضایت بخشی داشتم وخوشبختانه اغلب بیشن بینی هایم درست از کار درآمد و اعتماد به نفسم را افزایش داد.

*این یادداشت را جمعه شب در بغداد نوشتم و امروز در کربلا در دو نوبت موفق به زیارت عتبات عالیات شدم و همه دوستان دنیای واقعی ومحازی را دعا کرده وبرایشان سعادت دنیا و آخرت را از خداوند متعال آرزو کردم.

 

 

 

منبع
خبرآنلاین

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا