بانک و بیمهپرداخت الکترونیک

تمام مشکلات نظام بانکی با بلاک چین رفع نمی‌شود

شهاب جوانمردی، مدیر عامل هلدینگ فناپ در بخش سخنرانی پنل تخصصی بلاکچین نمایشگاه تراکنش ایران با اشاره به تاثیر بلاکچین در موسسات مالی گفت: بلوغ دیجیتالی اولین موضوعی است که باید به آن پرداخته شود؛ در زمینه بلاک چین بیشترین سطح بلوغ را در بنگاه‌ها شاهد هستیم و پس از آن دولت‌ها باید دارای بلوغ نسبی و در نهایت مشتری نیاز به بلوغ کمتری داشته باشد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  مدیرعامل هلدینگ فناپ ادامه داد: در حال حاضر شاهد آن هستیم که ناگهان تکنولوژی جدید وارد گفتگوها می‌شود و بلاک چین نیز این روزها وارد بورسِ صحبت‌ها در میان مردم عادی، کارشناسان و مسئولان دولتی شده و بسیاری فکر می‌کنند که زنجیره بلوک بسیاری از مشکلات کشور و سازمان‌ها را در حال حاضر و آینده ما رفع خواهد نمود.

 

جوانمردی با اشاره به تحول سیستم بانکی افزود: بانک‌ها با ادعای معرفی محصولات جدید و پیاده سازی نسل جدید نظام بانکی عمدتاً تنها ذهن مردم را مشغول کرده‌اند؛ چرا که تحول نظام بانکی به معنای ایجاد بستر نوین در سیستم بانکی است؛ بانک‌ها برای تحقق تحول در نظام سیستم بانکی باید علاوه بر افزایش دسترسی و همکاری با بازیگران جدید از جمله فین تک‌ها، خدمات جدیدی را ارائه کنند که در نهایت، سرویس‌های جدیدی به بانک اضافه می‌شود.

شهاب جوانمردی مدیر عامل هلدینگ فناپ

به گفته مدیرعامل فناپ، بدون کامل شدن پازل خدمات و سرویس‌های نوین، تحول نظام بانکی تحقق پیدا نمی‌کند.

وی درباره کاربردهای بلاک چین و ترکیب آن با سایر فناوری‌ها گفت: زنجیره بلوک در بخش زیرساخت خدمات مالی می‌تواند کاربردهای متعددی داشته باشد و در این بخش، ترکیب هوش مصنوعی با بلاک چین و همچنین ترکیب اینترنت اشیا با بلاک چین می‌تواند علاوه بر افزایش امنیت در پرداخت‌ها، تسهیلاتی فراهم کند.

جوانمردی خاطر نشان کرد: هنوز در جامعه ما موضوع بلاک چین بیشتر به بحث رمزارزها و بیت کوین می پردازد، اما در همین بخش با استفاده از زنجیره بلوک می توان سرویس‌هایی را در بخش امنیت، مبارزه با پولشویی، یا سرویس‌های ویژه مالی ایجاد کرد که کاربردهای بیشتری دارد.
مدیرعامل هلدینگ فناپ تاکید کرد: برای استفاده از فناوری بلاک چین ضروری است تا سطح بلوغ سازمان‌ها، دولت و مشتریان ارتقاء یابد.

بلاک چین فرصتی طلایی برای بانک‌ها
در ادامه، محمد صمدی در بخش سخنرانی سمینار بلاک چین با بیان این که پیش بینی‌های جهانی نشان از افزایش سهم بازار بلاک چین در اقتصاد جهانی دارد، اظهار داشت: بر اساس آمارهای جهانی پیش بینی شده است که ۱۰ درصد از GDP جهان به بلاک چین اختصاص خواهد یافت؛ بلاک چین با تغییراتی در سیستم بانکی هزینه‌های بانک‌ها را کاهش می‌دهد و می‌تواند دگرگونی در بازار سرمایه و مالی ایجاد کند.

وی افزود: برآورد ها نشان از ۲.۵ میلیارد دلار سرمایه گذاری در صنعت زنجیره بلوک در زمینه بازار سرمایه دارد. بلاکچین کاربردهای متعددی دارد که از جمله آن‌ها باید به احراز هویت مشتریان اشاره داشت؛ این فناوری فرصتی طلایی برای بانک‌ها است.
صمدی با اشاره به ادعای دور زدن تحریم‌ها با استفاده از رمز ارزها گفت: برخی می‌گویند بیت کوین مشکل تحریم را رفع می‌کند؛ ارزهای رمزنگار صرفا می‌توانند پرداخت‌های خرد در بخش تحریم را رفع کنند و به عنوان مثال فناوری بلاک چین می‌تواند مشکل تحریم را با قابلیت ایجاد بانک کارگزار با توجه به وجود صدها شعبه بانک ایرانی در خارج از کشور رفع کند.

تمام مشکلات نظام بانکی با بلاک چین رفع نمی‌شود

مسعود زمانی، مدیر سیستم‌ها و روش‌های شرکت فناپ در پنل سمینار بلاک چین که با حضور برخی از متخصصین این حوزه برگزار شد، گفت: تکنولوژی ابزار است و هدف محسوب نمی‌شود؛ بلاک چین نیز ابزار است و باید هدف از به کارگیری این تکنولوژی را بررسی کنیم.

وی با اشاره به عدم رفع تمامی مشکلات نظام بانکی با به کارگیری بلاک چین گفت: فناوری زنجیره بلوک می‌تواند در نظام بانکی رشد ایجاد کند و بهره‌وری را بالا ببرد اما بسیاری از فناوری‌های موجود نیز در سیستم بانکی به صورت کامل و پیشرفته پیاده سازی نشده که با آن‌ها می‌توان بسیاری از مشکلات موجود را رفع کرد.

زمانی تصریح کرد: باید واقعیت در اکوسیستم بانکی کشور را قبول کنیم که وضعیت آن با کشورهای خارجی متفاوت است؛ بر همین اساس باید ابتدا بررسی کنیم که نظام مالی کشور چه مشکلاتی دارد و سپس باید ببینیم که بلاک چین و به معنای دیگر غیرمتمرکز شدن، کدام مشکلات نظام بانکی ما را حل می‌کند.

شهاب جوانمردی، مدیرعامل هلدینگ فناپ در بخش پنل این سمینار در پاسخ به سوالی مبنی بر چگونگی وضعیت تصمیم گیری رگولاتور در خصوص فناوری‌های جدید گفت: باید بدانیم رگولاتور معمولاً همراه با کسب و کارها نیست و همین مسئله باعث می‌شود تا تاریخ انقضاء برخی از تکنولوژی‌ها قبل از قانون گذاری به اتمام برسد.

چهارمین نمایشگاه تراکنش ایران از تاریخ ۲۲ تا ۲۴ آبان ماه در محل دائمی نمایشگاه‌های تهران، بوستان گفتگو در حال برگزاری است؛ هلدینگ فناپ با حضور زیرمجموعه‌های خود از جمله فناپ پرداخت، داتین و پرداخت الکترونیک پاسارگاد در نمایشگاه تراکنش ایران حضور دارد.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا