بورسبورس اوراق

توسعه ابزارهای قابل معامله؛ شاخص مهم توسعه بازار سرمایه

مدیرعامل سرمایه گذاری دانایان پارس، یکی از شاخص های بسیار مهم توسعه بازار سرمایه را توسعه ابزارهای قابل معامله دانست و گفت: توسعه ابزارها، هم به جذب نقدینگی در بازار و هم به مدیریت ریسک سرمایه گذار کمک خواهد کرد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادیشهاب الدین شمس  اظهار داشت: فرهنگ سازی در خصوص بسیاری از ابزارهای بازار سرمایه همچنان چالشی است که پیش روی مجموعه توسعه دهنده بازار و علاقه مندان به آن وجود دارد و البته بازار هم اخیرا به این مساله به خوبی توجه کرده است .

وی با بیان اینکه توسعه ابزارهای مالی در طرح استراتژیک سازمان بورس هم وجود داشته است، گفت: تلاش سازمان بورس و اوراق بهادار همواره بر این بوده که با امکاناتی که وجود دارد – چه از نظر فقهی، چه از نظر عملیاتی  و چه از نظر سلیقه بازار – ابزارها را توسعه دهد و این توسعه ابزارها حتما در جذب نقدینگی در بازار و مدیریت بهینه ریسک سرمایه گذار در بسیاری از بخش ها اثرگذار خواهد بود.

همچنین بخوانید

این کارشناس بازار سرمایه، همچنین مقوله آموزش و فرهنگ سازی را از اصلی ترین فاکتورهای لازم برای تعمیق بازار دانست و گفت: هر ابزار در دوره معرفی خود نیازمند است که بخشی از معاملات آن متولی داشته باشد.

شمس توضیح داد: در نظر گرفتن متولیانی که به هرحال نقدشوندگی این ابزار را در بازار تامین کنند ، به نحوی که جذابیت آن برای سهامدار یا سرمایه گذاری که برای اولین بار  رویکردی به این ابزار دارد افزایش پیدا کند، بسیار مهم است .

وی در ادامه این گفت و گو با اشاره به تحریم های اخیر و ریسک های احتمالی ناشی از آن بر بازار سرمایه گفت: یکی از بزرگترین متغیرهایی که بازار در روزهای اخیر با آن مواجه است، مسایل مرتبط با تحریم های ظالمانه و یکجانبه امریکاست . با این حال، یک تفاوت اصلی که دور جدید تحریم ها با تحریم های قبلی دارد این است که اجماع جهانی علیه ایران شکل نگرفته است .

مدیرعامل سرمایه گذاری دانایان پارس افزود: در واقع می شود گفت که ساختار تحریم ها ، نه ساختاری یکپارچه بلکه ساختاری متخلخل است و این ساختار قاعدتا به ما اجازه خواهد داد که با رویکرد بهتری با تحریم ها مواجه شویم و عملا بتوانیم واکنش های مناسب تری داشته باشیم.

شمس همچنین اظهار داشت: آنچه در این زمینه بااهمیت است این است که ما در این دور، همه واکنش ها و امکاناتمان را به طور کامل تشریح نکردیم و به اصطلاح گزینه ها را از پیش عیان نکردیم تا مجموعه تحریم کننده ما قادر نباشد به طور فوری راه هایی را که ما برای آن چاره اندیشی کرده ایم ، پوشش دهد.

این کارشناس بازار سرمایه در عین حال افزود: در مورد اثر تحریم ها و نیز مناسب بودن واکنش های خود هنوز نیاز به زمان داریم تا به طور روشن مشخص شود که چقدر می توانیم در صنایع مختلف از عهده تحریم ها برآییم. اما شخصا امیدوارم و فکر می کنم به طور موفق بتوانیم از تحریم ها عبور کنیم و بالنسبه بتوانیم واکنش های مناسبی داشته باشیم.

شمس همچنین درخصوص تاثیر دلار بر بازار سرمایه اظهار داشت: به نظر می رسد که همچنان اثر دلار در بورس به طور کامل منعکس نشده است؛ علی الخصوص ابهامی که در مورد صنایع ارزآور وجود دارد، میزان فروش هاست .

مدیرعامل سرمایه گذاری دانایان پارس افزود: در صنایع پتروشیمی ما با این مساله مواجه هستیم که میزان فروش ها با توجه به واکنشی که به تحریم ها خواهیم داشت، چه میزان کاهش خواهد یافت؛ البته  شاید هم کاهشی در این بخش نداشته باشیم.

شمس توضیح داد: در واقع گزارش های ماهانه ای که ما برای ماه های آبان و آذر از شرکت های یپتروشیمی و میزان فروش هایی که گزارش می کنند خواهیم داشت، به ما نشان می دهد که آیا ما توانسته ایم این مرحله را به خوبی پشت سر بگذاریم یا خیر.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: مساله ای که در مورد پتروشیمی ها وجود دارد، نرخ خوراک  و تعیین حد آن هست و به نظر می رسد که این عامل با توجه به فروش با دلار آزاد یا دلار نیمایی شرکت های پتروشیمی اثر چندانی نداشته باشد .

وی افزود: گزارش های ماهانه ای که درآینده برای مجموعه های پتروشیمی و پالایشی منتشر می شود و همین طور گزارش مجموعه هایی که احیانا انتظار می رود تحت تاثیر تحریم ها واقع شده باشند، روشن تر به بازار نشان می دهد که ما توانسته ایم از پس تحریم ها برآییم یا خیر؛ با این حال همچنان به آینده بازار امیدواریم .

این کارشناس بازار سرمایه همچنین با اشاره به تمرکز اخیر دولتمردان بر بازار سرمایه و طرح سخنان آنها در حمایت از بازار سرمایه گفت: برای مدت طولانی وزارت مهم و کلیدی امور اقتصادی و دارایی سکاندار نداشت و  قبلا نیز ما با چالش هایی در مورد بانک مرکزی  رو به رو بودیم ، اما به نظر می رسد که مجموعه سیاستگذار کشور توجه بیشتری به بازار سرمایه نشان می دهد.

شمس اظهار داشت: بانک مرکزی از یک طرف و وزارت اقتصاد از طرف دیگر ، دو نهاد بسیار  مهم در سیاستگذاری اقتصادی هستند که خوشبختانه الان تعیین تکلیف شده اند و افرادی که در این دو مسند قرار گرفته اند، رویکرد بسیار مثبتی به بازار سرمایه دارند .

مدیرعامل سرمایه گذاری دانایان پارس در پایان افزود: در رده های بالاتر هم شاهدیم که اخیرا توجه بیشتری به بازار سرمایه می شود و البته انتظار ایفای نقش بیشتری هم از بازار سرمایه در این راستا دارند و به نظر می رسد که این رویداد، به عنوان یک فرصت در جهت توسعه ابزارهای نوین، توسعه بازار و تعمیق بازار سرمایه قابل استفاده است.

 

منبع
SENA

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا