بورسبورس کالا

مزایای توسعه ابزارهای مالی بورس کالا برای صنایع

کارشناس ارشد بازار سرمایه معتقد است که با توسعه ابزارهای مالی بورس کالا و افزایش عمق و تعداد بازیگران این ابزارها، شاهد سهولت در تامین مالی و رفع بسیاری از دغدغه های فعالان صنایع از جمله نوسانات قیمتی و تامین مواد اولیه در آینده، خواهیم بود.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، سید حمید میرمعینی  درباره نقش بورس کالا در اقتصاد گفت: بورس‌های کالایی ماموریت‌های مختلف دارند، از جمله آنها می‌توان به دسترسی یکسان به محصولات، شفافیت قیمتی و کشف قیمت صحیح و منصفانه اشاره کرد.

وی افزود: بورس کالا بستری است که در آن عرضه و تقاضا و کشف قیمت ها به طور شفاف و با نظارت شکل می‌گیرد و طرفین در یک ساختار امن و دارای قوانین مشخص با یکدیگر رقابت می‌کنند. وی ادامه داد: در حالت عادی معاملات در بورس کالای ایران به بهترین شکل پیگیری می شود، اما در برخی مواقع تحریم‌ها و فضای اقتصادی کشور منجر می شود تا فضای رقابتی به طور کامل شکل نگیرد و محیط کسب و کار به شکل منسجم فعالیت نکند.

همچنین بخوانید

این کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد: بورس کالا با هدف کشف قیمت درست محصولات و رسیدن سود حاصل از تولید به تولیدکنندگان به وجود آمد تا محصولاتی که در این بورس معامله می‌شوند، از قیمت گذاری در امان باشند که امیدواریم این موضوع حتی در شرایط های مختلف اقتصادی نیز رعایت شود تا از واقعیت های اقتصادی فاصله نگیریم و فعالان اقتصادی قدرت تصمیم گیری براساس واقعیت ها را داشته باشند.

میرمعینی تصریح کرد: عملکرد بورس کالا طی یک دهه گذشته برای همه فعالان صنایع مشخص است، بازارهایی که بدون هیچ معیار و قاعده ای فعال بودند وارد یک چهار چوب مشخص، شفاف و قانونی شدند و دیگر خبری از ایجاد قیمت‌گذاری‌ های غیرمنطقی  و تشکیل بازار سیاه نشد.

او با اشاره به کارکرد ابزارهای متنوع بورس کالا تشریح کرد: بورس کالا ابزارهای کاربردی زیادی دارد که باید توسعه یابد؛ با توسعه این ابزارها و افزایش عمق و تعداد فعالان در این ابزارها، شاهد سهولت در تامین مالی و رفع بسیاری از دغدغه های فعالان صنایع از جمله نوسانات قیمتی و تامین مواد اولیه در آینده، خواهیم بود.

منبع
مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا