صنعت، معدن، تجارت

حمایت از تولید ملی با اتکا به سرمایه ایرانی

معاون کسب و کار اتاق بازرگانی تهران گفت: موضوع حمایت از تولید ملی امروز بدون اتکا به سرمایه ایرانی قابل دستیابی نیست.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  هومن حاجی پور در برنامه «کالای ایرانی» رادیو اقتصاد افزود: اقتصاد ایران امروز با مشکلات عدیده ای مواجه و در عین حال ریسک سرمایه گذاری در کشور بسیار بالاست.

وی همچنین اظهارداشت: نگاه به توسعه در کشور امروز خیلی مورد حمایت ویژه نیست.

معاون کسب و کار اتاق بازرگانی تهران گفت: مقررات دست و پاگیر، بروکراسی کاذب اداری، تصمیمات خلق الساعه مسئولان، تصمیم گیری بدون مطالعه و کارکارشناسی و موارد مشابه دیگر از موانع جدی بر سر راه تولید و رونق کسب و کار در حوزه های مختلف است.

وی افزود: شرایط فضای کسب و کار به خصوص با مشکلات ناشی از تحریم های یک جانبه آمریکا امروز به هیچ وجه مناسب برای تولید نیست.

حاجی پور بیان داشت: راهکارهای که برای این موضوع وجود دارد اینکه فضای لازم برای برون گرایی به معنای واقعی در کشور ایجاد شود.

وی گفت: تاکید بر اینکه در بسیاری از جهات با توجه به مشکلاتی که بر فضای کسب و کار مملکت سایه انداخته شاید نگاه به بازارهای کشورهای همسایه هم در حوزه کالا و هم در حوزه خدمات یکی از عمده راه ها برای برون رفت از این چالش ها و تنگناها باشد.

معاون کسب و کار اتاق بازرگانی تهران جذب پروژه های مرتبط با خدمات فنی و مهندسی در کشورهای همسایه را بسیار ضروری دانست و افزود: عرضه توان فنی و مهندسی و اجرای طرح های مختلف در بخش های گوناگون نقش قابل توجهی در مبادلات کشورها و تحکیم روابط اقتصادی دارد.

وی بیان داشت: خدمات فنی و مهندسی یکی از ستون های اصلی توسعه اقتصادی کشورهاست که خوشبختانه ایران در این حوزه از توان بسیار بالایی برخوردار است.

حاجی پور ضمن اشاره به اینکه در حال حاضر ایران کمترین سهم رادر بازارهای عراق، افغانستان حتی سوریه در حوزه خدمات فنی و مهندسی دارد، گفت: انتظار می رود دولت شرایط حضور بخش خصوصی برای فعالیت و ارائه خدمات فنی و مهندسی در کشورهای همسایه به بهترین وجه ممکن فراهم کند.

وی در ادامه بر ضرورت اجرای صحیح سیاست های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی، برطرف کردن شرایط دیوان سالاری پیچیده فراروی سرمایه گذاری و تولید، هدایت و تخصیص منابع بانکی و تامین نقدینگی برای فعالیت های مولد اقتصادی، اصلاح مدیریت کلان اقتصادی و ایجاد یک الگو ملی در حکمرانی اقتصادی در کشور با رویکرد تولید ملی و برون گرایی، ارزش گذاری به کار و تلاش و همینطور فرهنگ سازی در بحث تقویت تولید ملی و غیره از دیگر مواردی که باید در این زمینه مورد توجه دولتمردان قرار گیرد.

برنامه «کالای ایرانی» کاری از گروه صنعت و بازرگانی شبکه تخصصی رادیو اقتصاد است که از شنبه تا پنجشنبه هر روز ساعت ۱۰ صبح به مدت ۶۰ دقیقه به تهیه کنندگی «الهام مصطفوی وحمیده سلطانی» با هدف معرفی، ترویج، و تبلیغ کالای ایرانی، تولید داخلی و حمایت ازتولید کنندگان داخلی و مقابله با مصرف بی رویه کالای خارجی بر روی موج اف ام ردیف ۹۸ قرار می‌گیرد .

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا