بورسبورس اوراق

بازگشت شاخص به کانال ۱۸۰ هزار واحد؛ عرضه اولیه نابه‌هنگام بالای جان بازار شده است

در دو ساعت ابتدایی معاملات امروز شاهد افزایش فروش در اغلب گروه های بازار هستیم که این امر سبب افت نزدیک به ۲۲۰۰واحدی شاخص کل در این مدت شده است. به نظر می رسد این هجم از فروش بیشتر به جهت شرکت در عرضه اولیه «کگهر» باشد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، در اولین روز معاملات هفته جاری با شکل گیری جو فروش مجدد بازهم شاخص ها نتوانستند مسیر صعودی را بپیمایند و مجبور به عقب نشینی شدند. 

در این میان با اعلام ساعت ثبت سفارش عرضه اولیه شاهد افزایش فشار فروش در کلیت بازار به دلیل نقد کردن برای شرکت در این عرضه هستیم. به اعتقاد کارشناسان روانه کردن سهام عرضه اولیه در چنین مقاطع حساسی از شاخص که منجر به افت های ادامه دار نماگرهای بازار می شود می تواند تاثیرات مخربی در شکل گیری روند صعودی شاخص در روزهای آتی داشته باشد. به نظر می رسد عرضه اولیه در روزهای صعودی و پروازی شاخص تاثیرات مثبتی بر بازار داشته و شاخص ها را دچار نوسانات منفی نخواهد کرد.

همچنین بخوانید

اما تا کنون شاخص کل باتوجه به موارد یاد شده با عقب نشینی ۲۲۸۶ واحدی کانال ۱۸۰ هزار واحد را نیز از دست داد و در ارتفاع ۱۷۹ هزار و۷۰۷ واحد قرار دارد. شاخص هم وزن نیز که در ابتدای صبح در محدوده مثبت ۴۵ واحد قرار داشت با افزایش عرضه در نمادهای بانکی و خودرویی، با افت ۱۶۷ واحدی مواجه شده و در ارتفاع ۲۸ هزار و ۳۷۶ واحد نوسان می کند. در فرابورس اما ریزش ها سنگین تر بوده و ایفکس تا کنون بیش از ۳۷ واحد عقب نشسته است. در نتیجه شاخص فرابورس هم اکنون در محدوده ۱۹۱۹ هزار واحد قرار دارد.

در مجموع تا کنون بیش از یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون سهم به ارزش ۶۵۰ میلیارد تومان در دو بازار بورس و فرابورس دادوستد شده است که از این میزان بالغ بر ۴۰۰ میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در این دو بازار اختصاص داشته است.

همچنین در بین نمادهای با اهمیت بورسی، معاملات منفی «فولاد»، «شبندر»، «فارس» و «شتران» بیشترین نقش را در افت شاخص کل داشتند. همچنین در فرابورس هم نمادهای «زاگرس»، «ذوب»، «مارون» و «هرمز» مجموعا ۳۰ واحد آیفکس را عقب کشانده است.

 

منبع
اقتصاد آنلاین - مریم علیزاده

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا