بورسبورس اوراق

تعدیل منفی در «ثاخت»/ «شتوکا» پیروز مناقصه شد

معاملات امروز با ریزش سنگین شاخص و عرضه اولیه «کگهر» همراه بود. در این روز هشت نماد متوقف و شش نماد بازگشایی شدند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، در نخستین روز هفته شاخص بورس تهران با افتی سه هزار و ۱۷۵ واحدی، تا سطح ۱۷۸ هزار و ۸۱۹ واحد کاهش یافت. نمادهای «فولاد»، «کگل» و «شبندر» بیشترین تاثیر را در این کاهش داشتند. طی این افت که بسیاری از نمادهای بازار سرمایه کشور را دستخوش کاهش قیمت کرد، توقف نمادها به دلیل نوسان قیمت بسیار اندک بود، به طوری که تنها پنج نماد به این دلیل متوقف شدند. در این روز «سشرق» به منظور برگزاری مجمع عمومی سالانه متوقف شد و «ثاخت» خبر از تعدیل منفی داد. همچنین «غشصفا» از افزایش سود قبل از مالیات گفت.

«ثاخت» خبر از تعدیل منفی داد: نماد معاملاتی (ثاخت) متعلق به شرکت بین المللی توسعه ساختمان به علت افشای اطلاعات درمورد تعدیل منفی متوقف شد. شرکت اعلام کرده است که طبق برنامه ریزی به عمل آمده در سال قبل،  نتوانسته سود پیش بینی شده را محقق کند؛ از این رو سود پیش‌بینی‌شده هر سهم از ۸۶ ریال به ۴۵ ریال زیان کاهش خواهد یافت. بنا بر این اطلاعات که هنوز مورد بررسی حسابرس قرار نگرفته است٬ سود پیش‌بینی‌شده شرکت از ۵۱ میلیارد و ۵۲۴ میلیون تومان به زیان ۲۷ میلیارد و ۱۴۴ میلیون تومان کاهش خواهد یافت.

کاهش ذخیره شیر خشک سود «غشصفا» را افزایش داد: شرکت شیر پاستوریزه پگاه اصفهان (غشصفا) اعلام کرده است که با توجه به قرارداد شرکت شیر پاستوریزه پگاه اصفهان با سازمان‌های تعاون روستایی اصفهان و چهارمحال و بختیاری در پایان شهریور ۱۳۹۷ به میزان ۴۱۱ تن بدهی شیرخشک که مربوط به شیر حمایتی دریافتی تا پایان تیرماه ۱۳۹۷ بود٬ تسویه نشده بود که از این بابت با توجه به افزایش قیمت شیر خام معادل هفت میلیارد و ۳۳۵ میلیون تومان در دفاتر ذخیره در نظر گرفته شده بود که در مهرماه ۱۳۹۷ میزان ۳۳۸ تن تولید و در انبار شرکت طی صورتجلسه به عنوان قرنطینه تحویل اتحادیه های مورد اشاره شده است. از این رو کاهش این ذخیره در مهرماه ۱۳۹۷ تاثیر افزایشی در سود قبل از مالیات شرکت داشته به نحوی که سود قبل از مالیات شرکت از مبلغ هشت میلیارد و ۴۰۷ میلیون تومان در پایان شهریور ۱۳۹۷ به مبلغ ۱۲ میلیارد و ۷۰۶ میلیون تومان در پایان مهر ماه ۱۳۹۷ افزایش یافته که بخشی از آن مربوط به کاهش ذخیره شیرخشک مربوطه در حساب‌های شرکت است.

«شتوکا» کامیاب در مناقصه: نماد معاملاتی (شتوکا) متعلق به شرکت توکا رنگ فولاد سپاهان به منظور ارائه توضیحات درخصوص مناقصه انجام شده به منظور تامین رنگ مورد نیاز واحد ورق رنگی شرکت معظم فولاد مبارکه اصفهان متوقف شد. این شرکت اعلام کرده است که توانسته در این مناقصه ۴۱ درصد از مناقصه شرکت فولاد مبارکه اصفهان را به دست آورد و به این ترتیب موظف به تامین ۱۲۶۹ تن رنگ کویل کوتینگ جهت انجام تولیدات واحد ورق رنگی شرکت فولاد مبارکه اصفهان خواهد بود.

«مادیرا» و توضیحات درخصوص صورت های مالی: نماد معاملاتی شرکت صنایع ماشین‌های اداری ایران (مادیرا) با توجه به ارائه توضیحات درخصوص  صورت‌های مالی میاندوره‌ای حسابرسی شده و پروژه لوازم خانگی متوقف شد. بر این اساس شرکت اعلام کرده است: ۱- درخصوص اجاره قطعه زمین فرودگاه پیام به متراژ ۷۲ هزار و ۸۳۴ متر مربع، از شرکت خدمات هوایی و منطقه ویژه اقتصادی فرودگاه پیام به مدت ۲۵ سال، مقرر شده است که شرکت ماهانه مبلغ ۱۳۳ میلیون و ۵۲۹ هزار تومان را بابت اجاره به شرکت اجاره دهنده بپردازد. ۲- نرخ تسعیر تعهدات ارزی و سپرده های ارزی بانکی شرکت بر مبنای نرخ سامانه نیما به ازای هر یوان ۱۴۰۰ تومان و برای تسعیر ارز موجود و در صندوق و سایر حساب‌های پرداختنی دو هزار و ۷۹ تومان در نظر گرفته شده است. ۳- مبلغ چهار میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان به عنوان ذخیره کاهش ارزش موجودی مواد اولیه و بسته بندی به همراه جزئیات در نظر گرفته شده است.

 «وآتوس» و فرآیند مزایده: نماد معاملاتی شرکت توسعه سرمایه گذاری کشاورزی آرین توسکا (وآتوس) باتوجه به ارائه توضیحات درخصوص فروش و مشارکت در برنامه ریزی و توسعه اراضی در اختیار شرکت توسعه سرمایه گذاری کشاورزی آرین توسکا واقع در حریم شهر شریف آباد، متوقف شد. بر این اساس شرکت اعلام کرده است که جلسه گشایش پاکات شرکت کنندگان مزایده خرید اراضی واقع در حریم شهر شریف آباد (شهرستان پاکدشت) در تاریخ  و زمان مقرر در محل شرکت برگزار شد و سه شخص حقیقی به عنوان برنده مزایده انتخاب شد. گفتنی است مبلغ قراردادهای یاد شده درمجموع ۴۵۷ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان عنوان شده و قرار است وجه این قرارداد طی ۱۰ ماه و در قالب اقساط ماهانه پرداخت شود. شرکت خالص ارزش دفتری این دارایی را ۱۸۶ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان اعلام کرده است.

خلاصه پیام‌های امروز ناظران بورس و فرابورس در جدول زیر آمده است:

 

منبع
اقتصاد آنلاین - محمدامین خدابخش

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا