بانک و بیمهطلا و ارز

محدوده مقاومتی ریزش قیمت ارز کجاست؟

حالا کم کم از پس کاهش چند روزه قیمت ارز و سکه در بازار، دلایل فنی و اقتصادی این اتفاق اعلام شده است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  گشتی در بازار ارز و سکه تهران نشان می‌دهد مهمترین عامل کاهش قیمت ارز و  سکه در بازار ایران به تصمیمات جدید بانک مرکزی در خصوص محدود کردن تراکنش های بانکی در روز باز می گردد . در عین حال ترس از معاملات کلان، در پی اعدام سلطان سکه و همکار وی نیز دلیل دیگری است که عامل کاهش قیمت ارز و سکه در روزهای اخیر بوده است .

 پیش از این افراد می توانستند در یک روز بارها و بارها نسبت به انجام تراکنش بانکی تا سقف ۵۰ میلیون تومان اقدام کنند اما با بخشنامه بانک مرکزی ، مقرر شد در ۲۴ ساعت تنها یک بار امکان تراکنش بانکی تا سقف ۵۰ میلیون تومان فراهم باشد . روند تسویه از طریق خریدهای کارتی نیز برای فروشنده طولانی‌تر از قبل است و این اقدام نیز با هدف کند کردن حرکت نقدینگی در دستور کار قرار گرفته است .پیش از این هفت بار در روز امکان تسویه حساب وجود داشت اما در حال حاضر به یک بار در روز کاهش یافته است.

 امروز در ادامه ریزش قیمت ها در بازار ، بهای ارز مسافرتی و بهای خرید ارز از سوی بانک ها نیز کاهش یافت.در عین حال دلار امروز در محدوده ۱۱ هزار و پانصد تومان نیز معامله شد . بر اساس این گزارش هر قطعه سکه تمام بهار آزادی نیز با قیمت سه میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رسید .

صرافان معتقدند کند کردن حرکت نقدینگی از یک سو و همچنین اتخاذ تدابیری به منظور محدود کردن شدید خروج غیرقانونی ارز می تواند این روند را تقویت نماید .

در عین حال وعده رییس کل بانک مرکزی مبنی بر اینکه تدابیری برای بازگشت ۴۷ میلیارد دلار ارز به داخل کشور در دستور کار است، امید دیگری را در میان فعالان بازار ایجاد کرد . برخی فعالان اقتصادی بر این اعتقادند که پیش بینی پذیر شدن بازار می تواند کمک بزرگی به دور زدن تحریم ها در شرایط ویژه اقتصادی داشته باشد.بسیاری از صرافان قیمت ۱۰ هزار تومانی را محدوده مقاومتی دلار در ریزش اعلام می کنند.

سخنان مهم سیف

ولی الله سیف در مصاحبه ای امروز ، آزادتر و رها تر از قبل سخن گفت.وی که در مصاحبه های متعددش پس از فروردین ماه بارها از سیاست دولت مبنی بر تعیین قیمت ۴۲۰۰ تومان برای دلار دفاع می کرد حالا می گوید با این تصمیم موافقت چندانی نداشته است.

او از تزریق ۱۸ میلیارد دلار برای پایین نگه داشتن قیمت ارز سخت گفته و حالا آنچه بازگو می کند، می تواند چراغ راهی باشد برای تنظیم بازار ارز در روزهای حساس پیش رو ، در شرایطی که تحریم نفتی ایران از سوی آمریکا اجرایی شده است و این کشور تلاش می کند ایران را بیش از پیش در فشار و مضیقه قرار دهد .

او درباره چگونگی هزینه کرد ۱۸ میلیارد دلار گفته است: مداخله ۱۸ میلیارد دلاری بانک مرکزی در بازار ارز در سال ۹۶ صحت دارد. مبلغ ١٨ میلیارد دلار عرضه شده به بازار علاوه بر اینکه از جهش نرخ ارز جلوگیری کرده، منابع ارزی مورد نیاز برای واردات را نیز تامین کرد. برای کاهش نیاز به این حجم از مداخله ارزی، روش مناسب و کم هزینه‌ای که بتواند منجر به جلوگیری از افزایش قیمت ارز شود، تجدید نظر در سیاست‌های تجاری و جلوگیری از ورود غیر قانونی کالاهای قاچاق به کشور و اصولا اقداماتی است که منجر به کاهش تقاضای ارز شود.

اخم ترامپ به بازار نفت

حالا کشمکش های آمریکا با عربستان به سود ایران تمام شده است .عربستان که از کاهش قیمت نفت آسیب دیده ، تصمیم دارد نسبت به کاهش تولید نفت اقدام کند تا بازار دیگر شاهد کاهش بیش از پیش قیمت نباشد .

این تصمیم بی تردید سود ایران در شرایط کنونی را در پی خواهد داشت چرا که مانع از تداوم ریزش بهای نفت در بازارهای جهانی می شود . آمریکا تمام تلاش خود را برای خارج کردن ایران از بازار نفت به کار گرفت اما در عمل مجبور به اعمال معافیت برای هشت کشور عمده خریدار نفت شد . بسیاری از تحلیلگران بین المللی معتقدند این اقدامات به معنای شکست طرح های ترامپ علیه ایران در بازار نفت است.

 

منبع
خبرآنلاین

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا