اقتصاد کلان

اروپایی‌ها برای حمایت از ایران برابر تحریم‌ها چه می‌کنند؟

بسیاری از تحلیلگران بین‌المللی تلاش اروپا برای حراست از توافق هسته‌ای ایران را نشانه تعمیق شکاف میان غرب یا به عبارت دیگر قدرت‌های اقتصادی دانست.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، به دنبال خارج شدن  امریکا از توافق هسته ای ایران و بازگرداندن تحریم های اقتصادی علیه ایران، اروپا تلاش زیادی برای حفظ توافق انجام داد. اروپا بارها مخالفت خود را با سیاست بی توجهی امریکا به توافق های جهانی اعلام کرد و خواستار  حفظ توافقی شد که برای حصول ان بالغ بر یک دهه زمان و انرژی صرف شده است. اما  امریکا با اروپایی ها همراهی نکرد.

اروپا رسما اعلام کرد سازو کاری برای حمایت از ایران در مقابل فشار تحریم ها ایجاد خواهد کرد که البته هنوز در مورد عملکرد ان  اطلاعات کاملی در دست نیست ولی شواهد و خبرها نشان میدهد اوضاع روبه  پیشرفت است. این خبر زمانی به اوج اهمیت خود رسید که اروپایی ها  از طرح کامل خود با در نظر گرفتن نواقصی هر چند کوچک پرده برداری کردند و این مساله باعث تقابل مقامات اروپایی و امریکایی در عرصه رسانه ای شد.

همچنین بخوانید

پیش از این آلمان خط اعتباری به منظور حمایت زا توافق هسته ای اختصاص داد، در عین حال تداوم خرید نفت و پتروشیمی و مبادله موثر بانکی با ایران و … دیگر تدابیر اندیشیده شده در این حوزه است . در این شرایط بسیاری می پرسند آیا برجام با اقدامات اروپا از آی سی یو خارج می شود؟ پیش تر عراقچی تاکید کرده بود با خروج آمریکا از برجام، برجام در آی سی یو است و باید اروپا برای نجات آن فداکاری کند.

اخیرا مقامات اروپایی از طرح تازه خود در حمایت از ایران در مقابل تحریم های غرب پرده برداری کرده اند. طرحی که یک نظام مالی برای تبادلات اقتصادی با ایران با استفاده از واحد پولی یورو  را معرفی می کند و به بنگاه های اقتصادی متوسط و کوچک که منافعی در امریکا ندارند امکان می دهد  تا با ایران همکاری کنند. این همکاری در عرصه اقتصادی و صنعتی انجام  خواهد شد و دولتهای اروپایی هم از این سیاست حمایت خواهند کرد . ولی با وجود اعلام  این خبر هنوز هیچ کشوری  به عنوان مقر اصلی این طرح انتخاب نشده است .

اروپایی ها تلاش می کردند تا اتریش را برای میزبانی  دفتر اصلی مدیریت این طرح   متقاعد کنند ولی اتریش  این پیشنهاد را نپذیرفت. برایان هوک  در مصاحبه ای به رویترز در این مورد گفت: جای تعجب ندارد که اروپا تا کنون نتوانسته است کشوری را به عنوان  مرکز استقرار دفتر اصلی طرح همکاری اقتصادی اروپا با ایران انتخاب کند زیرا تمامی پایتخت های اروپایی نگران این مساله هستند که همکاری انها با ایران باعث متحمل شدن هزینه های زیاد و جریمه های کلان علیه آن کشور یا بنگاه های اقتصادی آن شود. اما ورا جوروا کمیسیونر اروپایی در حوزه عدالت، مصرف و برابری جنسیتی در پاسخ به برایان هوک گفت: سیاست اروپا در تقابل با سیاستهای   امریکا نیست بلکه تلاشی است برای افزایش سطح شفافیت در تعاملات مالی و اقتصادی با ایران.

وی ادامه داد: حفاظت از توافق هسته ای و حفظ آن برای تامین امنیت  اروپا و دوستان خاورمیانه ای ما و حتی امریکا امری بسیار ضروری است و اروپا تلاش می کند تا از تمامی ابزارهای خود برای حفظ این توافق استفاده کند.

ورا جوروا تاکید کرد ، ما در تلاش هستیم تا کشور لوکزامبورگ را برای میزبانی دفتر اصلی این طرح با خود همراه کنیم و انتظار داریم به زودی مقر اصلی این طرح معرفی شود . باید در نظر داشته باشیم که کشور میزبان باید زیر ساختها و موقعیت استراتژیک و اقتصادی خاصی داشته باشد  در غیر این صورت نمی تواند به عنوان پلی میان اروپا و ایران در مساله تبادلات مالی و اقتصادی در حوزه های مالی وصنعتی تبدیل شود.

در صورتی که طرح اروپا اجرایی شود و ایران بتواند با حمایت اروپا از فشار تحریم های امریکا بکاهد ، می‌توان این طور ارزیابی کرد که شکاف بین قدرت های اقتصادی در دنیا تعمیق شده است.

منبع
خبرآنلاین

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا