اقتصاد کلان

تعجب تقوی‌نژاد از ماندگاری پرونده‌های مالیاتی در هیئت حل اختلاف

به گزارش پایگاه خبری توسعه اقتصادی، رئیس سازمان امور مالیاتی می‌گوید زمان ماندن بسیاری از پرونده‌های مالیاتی در هیئت حل اختلاف چند سال طول می کشد و این موضوع برای من جای تعجب دارد.

سید کامل تقوی نژاد در پنجمین اجلاس دوره ششم نمایندگان اتاق اصناف ایران اظهار کرد: متوسط زمان رسیدگی هیئت حل اختلاف به پرونده های مالیاتی تعجب بر انگیز است همچنانکه بسیاری از پرونده‌های مالیاتی بیش از ١.۵ سال در هیئت حل اختلاف باقی می‌مانند. این موضوع نه به نفع دولت و نه به نفع مردم است.

او ادامه داد: باید در هر بخشی که نقص وجود دارد اصلاحات لازم صورت بگیرد، اگر لازم است باید در ضوابط، اجرا و … تغییراتی ایجاد شود که ما شاهد این همه اتلاف وقت نباشیم.

همچنین بخوانید

رئیس امور مالیاتی اظهار کرد: ما برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا در پایان سال ۱۳۹۵ بیش از ۹۵ درصد از پرونده‌هایی که در سال ۱۳۸۹ تا سال ۱۳۹۳ باقی مانده است تعیین تکلیف شوند.

وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان این‌که ۷۶ درصد از اصنافی‌ها مالیات زیر ۵۰۰ هزار تومان پرداخت می‌کنند، گفت: این در حالی است که هر پرونده برای ما یک میلیون هزینه دارد ولی ما به دنبال این هستیم که شفافیت در حوزه سازمان امور مالیاتی صورت بگیرد در نتیجه برای شناسایی درآمد مودیان و پرداخت‌های آنها اقدامات لازم در سازمان امور مالیاتی صورت می‌گیرد.

تقوی‌نژاد در بخشی از سخنان‌اش با بیان این‌که سازمان امور مالیاتی بنا را بر صداقت مودیان مالیاتی گذاشته است، اظهار کرد: ما بنا را براین گذاشته‌ایم که ۹۵ درصد از مودیان راستگو هستند و اظهارنامه‌ها را دقیق و صحیح پر می‌کنند و اگر پنج درصد چنین نیستند دلیلی نمی‌بینیم که به خاطر آن پنج درصد ۹۵ درصد را اذیت کنیم.

وی در خطاب به اصناف گفت: ما به شما اعتماد کرده‌ایم امیدواریم از شما جواب بگیریم.

معاون وزیر اقتصاد نقطه ضعف و صدر برنامه‌های خود را عدالت مالیاتی دانست و ادامه داد: مودیان باید باور داشته باشند که حقوق حقه دولت به شکل عادلانه‌ای از آنها اخذ می‌شود. با مودیان مالیاتی باید با معیارهای قانونی رفتار شود و افراد احساس عدالت کنند.

تقوی‌نژاد اضافه کرد: باید مودیان بدانند که اگر مالیات پرداخت می‌کنند افراد با درآمدهای کلان هم مالیات‌های متناسب با درآمدشان پرداخت می‌کنند. برای ما فرقی ندارد که فردی دارای پشتوانه سیاسی، اجتماعی باشد یا خیر. مردم باید احساس کنند که سازمان در امر مالیات عادلانه رفتار می‌کنند.

وی با اشاره به بحث صندوق‌های مکانیزه فروش گفت: در قانون نظام صنفی برنامه پنج توسعه، قانون مالیات‌های مستقیم به کرات نصب صندوق‌های فروش تاکید شده است و برای تشویق مودیان مالیاتی سازمان امور مالیاتی در سال ۱۳۹۴ بخشنامه‌ای صادر کرد که به موجب آن مودیانی که صندوق نصب می‌کنند از برخی تخفیف‌های مالیاتی برخوردار باشند.

رئیس سازمان امور مالیاتی افزود: با توجه به این‌که ما بنا را بر صداقت گذاشته‌ایم اگر فردی اظهار کند که صندوق فروش نصب کرده است و صنف آن را تایید کرده باشد ما این موضوع را قبول کرده و به مودیان اعتماد داریم.

تقوی‌نژاد در جمع خبرنگاران درباره اصناف توضیح داد: اصناف تعامل خوبی با سازمان امور مالیاتی دارد، به خاطر همین همکاری سازمان امور مالیاتی به آنها اعتماد کرده است و در موارد متعدد معیار را اظهارنامه‌های اصناف قرار داده است.

وی افزود: در سال ۱۳۹۴ دو مورد وجود داشت که هر دو مورد با توافق و اتفاق‌نظر اصناف موضوع حل و فصل شد. یکی از آنها بحث صندوق‌های مکانیزه فروش بود که اعلام شد در صورتی که هر واحد صنفی اعلام کند که صندوق‌های فروش را در واحد صنفی خود نصب کرده است نیازی به راستی‌آزمایی او از سوی سازمان وجود ندارد. از طرف دیگر در ارتباط با مالیات سال ۱۳۹۴ مبنا را براساس مالیات قطعی سال ۱۳۹۳ گذاشتیم اگر هم افرادی باشند که هنوز برگه قطعی مالیات سال ۱۳۹۳ آنها صادر نشده باشد، برگه قطعی سال ۱۳۹۲ معیار قرار می‌گیرد و در اظهارنامه مودی قرار می‌گیرد.

معاون وزیر اقتصاد اظهار کرد: اگر مودی مالیاتی سال ۱۳۹۴ بخواهد برای پرداخت کلیه مالیات خود در خرداد‌ماه اقدام کند برگه قطعی او تا ۱۵ مرداد‌ماه صادر خواهد شد. اگر بخواهد بخشی از مالیات خود را در خرداد‌ماه و بخشی دیگر را در تیرماه پرداخت کند ما برگه قطعی او را تا پانزدهم شهریورماه صادر خواهیم کرد.

رئیس سازمان امور مالیاتی افزود: افراد دیگر اگر بخواهند علاوه بر این از مزایای تقسیط استفاده کنند می‌توانند بخشی برخوردار و بخشی را در تیرماه و به این ترتیب تا چهار قسط مالیات خود را تا آبان‌ماه پرداخت کنند.

تقوی‌نژاد در بخشی از سخنانش درباره‌ی دریافت مالیات از مدیران با حقوق‌های بالا که اخیرا صحبت‌هایی از آن در رسانه‌ها مطرح شد، گفت: یکی از مالیات‌هایی که دریافت می‌شود مالیات‌های تکلیفی حقوق است، طبیعتا با توجه به این‌که هر درآمدی که پرداخت می‌شود باید وضعیت آن را تا ماه بعد به سازمان امور مالیاتی اعلام شود طبیعتا مدیران مالی باید نسبت به کسر مالیات از این افراد اقدام کنند.

معاون امور مالیاتی وزیر اقتصاد ادامه داد: مالیات در گذشته برای افرادی که درآمد دولتی داشته کمتر از مشاغل آزاد بود، ولی اخیرا مالیات پرداختی از سوی این دو یکسان شده است به این ترتیب که افرادی با حقوق زیر یک میلیون و ۳۵۰ هزار تومان در ماه از دریافت مالیات معاف است و هرگونه پرداخت اعم از پاداش و غیره مشمول پرداخت مالیات می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا از ماجرای مدیرانی با حقوق‌های چند ۱۰ میلیونی اظهار کرد: این موضوع در حیطه وظیفه سازمان امور مالیاتی نیست ولی به طور کلی در کشور ما هر کس که درآمد دارد مطابق با قانون و جدول دریافت مالیات ها باید مالیات پرداخت کند و اگر کسی گزارش دهد که افرادی با حقوق بالا مالیات پرداخت نمی‌کنند سازمان امور مالیاتی رسیدگی می‌کند و مالیات از آنها دریافت خواهد کرد.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا