اقتصاد کلانراه و ساختمان

کنترل سوداگری در بازار با مالیات بر عایدی سرمایه

یک کارشناس بازار مسکن گفت: مالیات بر عایدی سرمایه ابزاری مناسب برای کنترل سوداگری و کاهش سفته بازی در تمامی بازارهای به خصوص مسکن است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، مهدی سلطان محمدی در گفتگو با رادیو اقتصاد افزود: بازار مسکن همیشه با چرخه های منظم رونق و رکود رو به رو بوده است.

وی همچنین اظهارداشت: این دوره های رونق و رکود طبق معمول هر پنج تا شش سال یکبار در بازار مسکن نمود پیدا می کند.

همچنین بخوانید

این کارشناس بازار مسکن گفت: طی دوره های رونق پیش بینی ها همواره بر این که قیمت ها رشد قابل توجهی پیدا خواهند کرد از این جهت یکسری سرمایه ها از بخش های دیگر به قصد بهره گیری مالی در یک دوره کوتاه زمانی به سمت بازار مسکن سرازیر می شوند.

وی افزود: وقتی هیجان رونق بازار فروکش می کند طبق معمول این سرمایه ها از بازار خارج و صاحبان سرمایه در دوره های رکود حاضر به سرمایه گذاری و حضور در بازار نخواهند بود.

سلطان محمدی بیان داشت: بطور کلی سیاست گذاری های اقتصادی باید به نحوی باشد که هر نوع کسب درآمدی بدون تلاش، کوشش و پذیرش ریسک به شدت در جامعه کاهش یابد.

وی گفت: خیلی از کشور های توسعه یافته دنیا برای دستیابی به این هدف اعمال سیاست مالیات بر ارزش افزوده و مالیات برعایدی سرمایه را مدنظر خود قرارداده اند.

این کارشناس بازار مسکن در ادامه مالیات بر عایدی سرمایه را یک ابزار سیاستی مناسب در جهت کاهش انگیزه سفته بازی و سوداگری در بازار مسکن دانست و بر ضرورت تسریع در اعمال این سیاست در جامعه تاکید کرد.

وی در این مصاحبه افزود: اگر چنین مالیاتی در کشور وضع شود علاقه و اشتیاق افراد فرصت طلب و سودجو در جامعه کمتر خواهد شد.

سلطان محمدی بیان داشت: بدون شک با اعمال چنین سیاستی رشد قیمت ها در دوره های هیجانی آرام و سوداگران بازار را بیش از اندازه داغ نخواهند کرد.

وی یادآورشد: اخذ مالیات از عواید حاصل از فعالیت های سوداگرانه در بازار مسکن می تواند با تعدیل انتظار کسب سود توسط سوداگران در مقایسه با سایر فرصت های سرمایه گذاری ورود این نوع سرمایه گذاران به بازار مسکن را کاهش دهد که این خود تا حدزیادی مانع از شکل گیری حباب های قیمتی و تلاطم در بازار می شود.

برنامه «نود و هشتی ها» کاری از گروه اقتصاد و جامعه به تهیه کنندگی «مهرگان سوادکوهی و مهدی شیار» از شنبه تا پنجشنبه ساعت ۱۷ به مدت ۸۵ دقیقه با هدف اطلاع رسانی درباره موضوعات اقتصادی با جلب مشارکت و تعامل مخاطبان و ارتقای فرهنگ اقتصادی با تاکید بر اقتصاد مقاومتی و ترویج سبک زندگی اسلامی – ایرانی از رادیو اقتصاد پخش می شود.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا