خودروصنعت، معدن، تجارت

زیان خودروسازان، قطعه سازان را درگیر کرد

رییس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان کشور گفت: به سبب زیان انباشته خودروسازان در ماه های گذشته، پرداختی به قطعه سازان با تاخیرهای مکرر همراه شده است که این موضوع توقف تدریجی فعالیت این واحدهای صنعتی را در پی دارد.

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از ایرنا، «محمدرضا نجفی منش» افزود: مشکلات قطعه سازان در برهه کنونی به یک تراژدی غم انگیز تبدیل شده است و ادامه این روند مرگ تدریجی این صنعت ریشه دار را به همراه خواهد داشت.

به گفته این مقام صنفی، خودروسازان از یک ماه گذشته تاکنون پولی به قطعه سازان تحویل ندادند و برخی واحدها در حالی که تولید داشته و قطعه تحویل داده اند، اما در عمل نتوانستند حق و حقوق کارگران خود را بپردازند.

همچنین بخوانید

نجفی منش تاکید کرد «ادامه این روند به تعطیلی واحدهای قطعه ساز می انجامد.»

وی علت پرداخت نشدن پول از سوی خودروسازان را زیان انباشته آنها اعلام کرد و گفت: ۲ خودروساز بزرگ کشور در ۶ ماه نخست امسال بیش از پنج هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان زیان داشتند که «علت اصلی آن فروش خودرو با قیمت هایی پایین تر از قیمت تمام شده است.»

نجفی منش ادامه داد: از پارسال تاکنون شاهد بودیم نرخ ارز از حدود ۳۲۰۰ تومان به ۳۸۰۰ تومان، سپس ۴۲۰۰ تومان افزایش یافت و در نهایت «نیمایی» (حدود ۹ هزار تومان) شد، همچنین قیمت مواد اولیه داخلی چند برابر شده است.

وی بیان داشت: در حالی که دریافت ارز نیمایی نیز زمانبر شده است، برخی عرضه‌کنندگان در عمل این مواد اولیه را در بازار عرضه نمی‌ کنند؛ بنابراین دلالان وارد عمل شده و قیمت‌ها را افزایش داده ‌اند.

** پیشنهادی درباره تهیه مواد اولیه از بورس

رییس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان کشور ادامه داد: تهیه مواد از بورس کالا نیز با سختی همراه است و قطعه سازان نمی توانند چند برابر گذشته، قیمت مواد اولیه را بپردازند.

وی ادامه داد: قطعه سازان برای تهیه مواد اولیه در گذشته به صورت اعتباری و چند ماهه خرید می کردند اما این روزها به دلیل مشکلات یاد شده باید به طور نقدی خرید داشته باشند؛ همچنین پس از فروش محصولات به خودروسازان باید چهار تا هشت ماه در صف دریافت پول خود بمانند و همه اینها مشکلاتشان را چندین برابر کرده است.

نجفی منش پیشنهاد کرد برای کاهش مشکل واحدهای قطعه ساز، آن دسته از موادی که در بورس عرضه می شود با ال. سی های سه ماهه دریافت شود.

وی به خدشه دار شدن اعتبار شرکت های قطعه ساز ایرانی نزد خارجی ها به دلیل مشکلات ارزی اشاره کرد و افزود: در ماه های گذشته پیش از افزایش نرخ ارز، مواد اولیه خارجی را با نرخ ۳۲۰۰ تومانی ارز تهیه کرده بودیم اما اکنون که زمان بازپرداخت بدهی هاست باید با نرخ نیمایی ارز تهیه کرده و بازگردانیم.

وی «عطف به ما سبق» شدن این موضوع و بازپرداخت بدهی های خارجی با همان نرخ ارز خریداری شده را خواستار شد تا از زیان بیش از پیش خودروسازان جلوگیری شود.

** به روز رسانی عادلانه قیمت خودرو

نجفی منش تاکید کرد به روز رسانی قیمت قطعات، بازپرداخت یک ماهه مطالبات قطعه سازان، تسهیل در تامین مواد اولیه و تسویه مطالبات خارجی ها با همان نرخ های ارز زمان خرید، از مطالبات اصلی قطعه سازان است.

وی ادامه داد: تحقق همه این موارد در وهله نخست در گرو به روز رسانی عادلانه قیمت خودرو است.

این مقام صنفی هشدار داد در صورت روال پیشین تولید، خودروسازان و قطعه سازان زمین می خوردند.

چهارشنبه هفته گذشته (بیست و سوم آبان ماه) «محسن صالحی نیا» معاون پیشین امور صنایع وزیر صنعت، معدن و تجارت، به ایرنا گفت: قیمت نهایی خودروها بیست و ششم یا بیست و هفتم آبان با در نظر گرفتن همه جوانب کار از جمله قیمت های تمام شده خودروسازان و همچنین حق و حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان اعلام می‌شود.

بیش از ۸۴ درصد یک خودرو را قطعات آن تشکیل می دهد که شامل ۲۵ تا ۳۰ درصد قطعات پلاستیکی، ۳۰ درصد قطعات لاستیکی و بقیه قطعات فولادی و آلومینیومی است.

آمارها نشان می دهد اکنون نزدیک به یک هزار و ۵۰۰ قطعه ساز در زنجیره تامین داخلی حضور دارند.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا