اقتصاد کلانصوت

بخشنامه بودجه ۹۸ تخصصی تر از ۹۷

 

عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی و کارشناس مسائل اقتصادی گفت: بخشنامه بودجه سال ۹۸ نسبت به بودجه سال ۹۷ تخصصی تر است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، سید محمدهادی سبحانیان در برنامه «روی خط اقتصاد» رادیو اقتصاد افزود: خوشبختانه در بخشنامه بودجه سال ۹۸ مسائل و مشکلات اقتصاد کشور ریشه یابی و راهکارهای مناسبی هم ارائه شده است.

وی از اقدامات مثبت دولت در تدوین بودجه سال ۹۸ توجه به نظرات ذینفعان مختلف مانند بخش خصوصی بوده است، اظهارداشت: هم اکنون دولتمردان به این نتیجه رسیده اند که پروژه های عمرانی نیمه تمام باید با مشارکت بخش خصوصی به پایان برسد.

عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی و کارشناس مسائل اقتصادی گفت: حرکت به سمت قیمت های واقعی و متناسب با اقتصادبایستی از مهمترین مباحث مورد توجه درتدوین بودجه سال آینده کل کشور باشد.

وی افزود: بدون شک با واقعی کردن قیمت ها یارانه واقعی باید عادلانه توزیع و به مصرف کنندگان واقعی تعلق گیرد.

سبحانیان در ادامه با بیان اینکه نقدینگی هنگفت در جامعه تلاطم بازارهای سکه، ارز، خودرو و غیره را به دنبال داشته است، اظهارداشت: هم اکنون یک هزار و ۸۰۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی در جامعه وجود دارد که هنگام ورود به هر بازاری مشکل آفرین خواهد بود.

وی گفت: اصلاح ساختار ترازنامه بانک ها از راهکارهای مهم برای کنترل نقدینگی بوده که در دستور کار دولت، مجلس نشینان و شورای عالی سران سه قوه قرار گرفته است.

عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی و کارشناس مسائل اقتصادی افزود: اصلاح برخی از ابزارهای مالیاتی که می تواند نقدینگی هنگفت در جامعه را هدایت کند که خوشبختانه از سوی اهالی خانه ملت و دولت مورد مطالعه قرار گرفته است.

وی همچنین با تاکید بر اینکه از ابتدای سال ۹۷ سیاست ارزی دولت صحیح نبوده است، اظهارداشت: بطورکلی با وجود تحریم ها و محدودیت های ارزی به هر میزان درخواستی در بازار نباید با ارز غیر متعارف چهار هزار و ۲۰۰ تومانی پاسخ داد.

سبحانیان تصریح کرد: هرچند دولت در مسیر اصلاح سیاست ارزی مدنظر گام برداشته ولی اجرای این سیاست تبعات زیادی در جامعه برجا گذاشته است.

وی در ادامه ضمن تاکید بر کاهش فشار مالیاتی موجود بر روی تولید کنندگان و اصلاح نظام بانکی گفت: طی سال آینده باید در بخش های مختلف اصلاحات مناسبی صورت گیرد تا بتوان سالی با کمترین فراز و نشیب اقتصادی را سپری کرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی و کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه در تعیین قیمت حامل های انرژی باید نرخ متعادلی در نظر گرفته شود، افزود: بدون شک با تحقق این مهم از مصرف بی رویه و غیر ضروری و قاچاق سوخت جلوگیری خواهد شد.

وی تصریح کرد: بجای تخصیص ارز یارانه ای برای واردات کالا باید قیمت ارز تک نرخی و از طرفی دیگر یارانه به صورت هدفمند به اقشار مشخصی پرداخت شود.

سبحانیان اذعان داشت: ارز تک نرخی برای شکوفایی اقتصادی بسیار ضروری و مهم است بنابراین می طلبد دولتمردان گام های موثر و بلندی در این حوزه بردارند.

وی یادآورشد: سیاست های تجاری کشور در صیانت از منابع ارزی تعیین کننده نرخ ارز است بنابراین با وجود تحریم ها و محدودیت در منابع ارزی باید سیاست های مناسبی اتخاذ و عملیاتی شود.

برنامه «روی خط اقتصاد» کاری از گروه کشاورزی شبکه رادیویی اقتصاد است که از شنبه تا پنجشنبه هر روز ساعت ۱۹ به مدت ۶۰ دقیقه به تهیه کنندگی «نازنین کتابچی، سید وحید موسوی و حمید رضا کجوری» با هدف تحلیل و بررسی مهمترین خبرهای اقتصادی ایران و جهان به منظور اطلاع رسانی و آگاه کردن مخاطبان بر روی موج اف‌ام ردیف ۹۸ مگاهرتز قرار می‌گیرد وعلاقه مندان می‌توانند برای دریافت فایل صوتی برنامه به سایت این رادیو مراجعه کنند.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا