بورسبورس اوراق

سناریوی تقاضای جدید پشت پرده عرضه ها

شاخص کل بورس تهران امروز تحت تاثیر فشار عرضه سهامداران در مسیر ریزشی حرکت کرد. شواهد حاکی از آن است خروح از ریل تحلیل محوری در روند معاملات مهمترین دلیل فشار عرضه ها طی روزهای اخیر است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  بسیاری از کارشناسان بورسی، طی روزهای گذشته هشدارهای لازم در خصوص خطر رخنه هیجان به روند معاملات بورس را داده بودند. با این وجود بی توجهی به شرایط بنیادی بازار سهام و بخش کلان اقتصاد باعث شد تا شاخص بورس تهران افت قابل ملاحظه ای را تجربه کند.

طی روزهای اخیر کوچ نقدینگی به چند گروه خاص ، این احتمال را تقویت کرد که صورت های مالی شرکت ها طی ۷ ماه اخیر از نگاه سهامداران دور مانده است.

توجه به شایعات مطرح شده در برخی صنایع ، عدم توجه به خروج از ریسک های سیستماتیک و بی توجهی به عملکرد مالی شرکت ها از ابتدای سال از مهمترین دلایلی است که کارشناسان در خصوص رفتارهای هیجانی این روزهای بورس تهران مطرح می کنند.

با توجه به اینکه چشم اندازها به گزارش های ۹ ماهه همچنان مثبت است و از سوی دیگر اثر تحریم های آمریکا برصنایع از گذشته پیش خور شده است، انتظار بر این بود که سهامداران عرضه و تقاضای خود را بر اساس تحلیل های بنیادی دقیق تنظیم کنند. با این وجود همچنان این امیدواری وجود دارد با توجه به حجم قابل ملاحظه تقاضا در عرضه اولیه روز گذشته “کگهر” ، بازار قصد دارد با نقد کردن پرتفوی قدیمی، آمادگی لازم برای خرید های جدید را کسب کند.

نماگر اصلی بورس تهران امروز بیش از ۵ هزار واحد افت کرد و به میانه های کانال ۱۷۳ هزار واحد رسید. فشار فروش در نمادهای بزرگ منجر به کند شدن افت شاخص هم وزن شد. این شاخص امروز با افت ۵۵۳ واحدی سطح ۲۷هزار و ۷۵۱ واحد رسید.

با وجود اینکه نمادهای فلزی – معدنی در صدر اثرگذارترین ها بر افت شاخص کل قرار داشتند، اما نکته مشهود معاملات امروز عرضه های سنگین در گروه های بانکی و خودرویی بود.

این گروه ها که طی روزهای گذشته لیدرهای اصلی تقاضای سهامدراران بودند، اکنون در سمت فروش تحرک بیشتری دارند.

در گروه خودرو فشار فروش بسیاری از نمادهای این صنعت را به صف فروش رساند. در گروه بانک ها نیز این موضوع دیده شد و افزایش عرضه ها در بانک های بزرگ به بانک های کوچک نیز تسری پیدا کرد و افت شاخص این صنعت را رقم زد.

ارزش معاملات امروز بورس تهران در محدوده ۷۴۰ میلیارد تومان رقم خورد. همچنین حجم معاملات این بازار به رقم ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون سهم رسید. بار دیگر، حقوقی ها در روند داد و سند روزانه مالکیت بازار را بر عهده داشتند. به این ترتیب ، خالص تغییر مالکیت امروز این بازار به ۱۷۰ میلیارد تومان رسید.

حقوقی ها همچنان در گروه های بزرگ در حال جمع آوری صفوف عرضه هستند. به این ترتیب این بازیگران امروز بیشترین حمایت را از صنعت فرآورده های نفتی و بعد از آن از صنعت محصولات شیمیایی داشتند.

در آن سمت حقیقی ها بیشترین خرید را در میان نمادهای گروه رایانه و قند و شکر داشتند.

امروز همچنین اکثر شاخص های صنایع تالار شیشه ای با نوسان مواجه شدند،  به طوری که شاخص صنایع بانک ها با (۲۸) واحد کاهش معادل (۳.۵۲) درصد به ۷۸۳ واحد، انتشار و چاپ با (۱۰۷۹۸) واحد ریزش معادل (۳.۹۴) درصد به ۲۶۳ هزار و ۲۶۹ واحد رسید.

 

منبع
SENA

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا