بین الملل

چشم انداز توسعه آسیا و اقیانوسیه از دیدگاه چین

شی جین پینگ در نشست سران اپک، راه حل چین برای تشخیص جهت توسعه اقتصاد جهان و یافتن خط مشی مدیریت جهان متکی بر اصول پنج گانه رویکرد باز، توسعه، فراگیری، نوآوری و برنامه ریزی را ارایه داد.

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از تلویزیون چین، «ما همه سوار بر یک کشتی هستیم»، این عبارتی است که شی جین پینگ رییس جمهوری خلق چین ۲۶ آبان (۱۷ نوامبر) برای آغاز سخنرانی خود در آیین گشایش نشست سران صنایع و بازرگانی سازمان اپک و توضیح مفهوم جامعه با سرنوشت مشترک بشری به کار برده است. او در این سخنرانی ۴۰ دقیقه ای با تحلیل تحولات معادلات جهانی در سده اخیر، راه حل چین برای تشخیص جهت توسعه اقتصاد جهان و یافتن خط مشی مدیریت جهان متکی بر اصول پنج گانه رویکرد باز، توسعه، فراگیری، نوآوری و برنامه ریزی را ارایه داد.

آسیا و اقیانوسیه پویاترین منطقه جهان و با پتانسیل بالا از لحاظ اقتصادی است. سازمان اپک شامل ۲۱ عضو، ۴۰ درصد جمعیت جهان، ۶۰ درصد ارزش تولید ناخالص جهان و ۴۷ درصد حجم تجارت جهان را به خود اختصاص داده است. این موفقیت از تعیین اهداف بوگور سال ۲۰۲۰ و پایبندی بر آزادسازی و تسهیل سرمایه گذاری و تجارت جدایی ناپذیر است.

اکنون مهلت تحقق اهداف بوگور ۲۰۲۰ در حال نزدیک شدن است و جوامع اقتصادی مختلف برای همکاری نیز با فرصت های ناشی از انقلاب علمی و فنی جدید و اصلاحات صنعتی از یک سو و چالش های ناشی از ضد جهانی شدن و حمایت گرایی تجاری و عقب ماندگی مدیریت اقتصادی رو به رو هستند. شی جین پینگ در سخنرانی فوق در این باره یادآور شده است: «همکاری یا مقابله؟ باز کردن یا بستن درها؟ بازی برد- برد یا بازی مجموع صفر؟ هر کدام از این گزینه ها بر منافع کشورها و سرنوشت بشر تاثیر می گذارد.»

شی جین پینگ نگاه روشنی به آینده همکاری آسیا و اقیانوسیه دارد. او در نشست اپک در جزیره بالی در سال ۲۰۱۳ نقشه راه ایجاد جامعه با سرنوشت مشترک بشری را مطرح و تا سال ۲۰۱۴ در نشست سازمان در پکن پیشنهاد تحقق آرمان آسیا و اقیانوسیه را مطرح کرد و اکنون، جهت توسعه آسیا و اقیانوسیه را به عنوان رویکرد باز، پیشرفته، فراگیر، نوآور و با برنامه ریزی تعیین کرده است.

شی جین پینگ در سخنرانی نظریات جامع خود نسبت به وضعیت کنونی توسعه را ابراز کرد: «با انزواگری هم جهان را از بین می بریم و هم خود سرگردان می شویم؛ دستاوردهای خلاقیت علمی و فنی نباید پنهان و به ابزار گروه کوچک از جمعیت برای سودآوری تبدیل شود؛ قانون بازی را باید همه اعضای جامعه جهانی تعیین کنند نه آن هایی که بازوهای قوی تر و قدرت بیشتر دارند؛ چه جنگ سرد، چه جنگ گرم یا تجاری، برنده ای بر جای نمی گذارد.» این نظریات شی جین پینگ نشانگر نقض قوانین در وضعیت کنونی توسعه جهانی است. وی همچنین خواست هایی از رهبران صنایع و بازرگانی سازمان اپک مطرح کرد و گفت: «باید در راستای تحقق چشم انداز همکاری ۲۰۲۰ به ساخت منطقه تجارت آزاد آسیا و اقیانوسیه ادامه داد؛ باید به رفاه مردم اولویت داده و روند توسعه پایدار سال ۲۰۳۰ را در راهبرد توسعه کشور خود گنجاند؛ باید کم تر به تبعیض و غرور و بیشتر به احترام و بخشش پرداخت؛ باید بدون تلف کردن یک روز از زمان خود، نیروی محرکه رشد اقتصاد و راه توسعه جدید را یافت.» این چشم انداز توسعه آسیا و اقیانوسیه از دیدگاه چین به شمار می آید.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا