بورسبورس کالا

سنگ آهن صدر‌نشین شد/ مازاد عرضه در بازار «وکیوم باتوم»

بیشترین ارزش معاملات بورس‌کالا در این روز به «سنگ آهن دانه‌بندی» مجتمع سنگ آهن فلات مرکزی ایران در حدود ۸۷ میلیارد تومان اختصاص داشت. این محصول با قیمت پایه کیلویی ۲۹۱ تومان در حجم ۳۰۰ هزار تن، برای نخستین بار معامله شد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، امروز یکشنبه (۲۷ مهرماه)، تالارهای مختلف بورس ‌کالا در مجموع ارزشی حدود ۲۱۰.۵ میلیارد تومان داشتند که در ۷۰ قرارداد منعقد شدند. از این حجم، حدود ۱۶۹میلیارد تومان آن به رینگ داخلی تعلق داشت. در این میان، تالار محصولات صنعتی نیز بیشترین ارزش معاملات را در حدود ۱۳۶ میلیارد تومان به خود اختصاص داد.

بیشترین ارزش معاملات بورس کالا در این روز به «سنگ آهن دانه بندی» مجتمع سنگ آهن فلات مرکزی ایران در حدود ۸۷ میلیارد تومان اختصاص داشت. این محصول با قیمت پایه کیلویی ۲۹۱ تومان در حجم ۳۰۰ هزار تن و برای نخستین بار در بورس کالا معامله شد.

همچنین بخوانید

گفتنی است، امروز معاملات وکیوم باتوم اغلب به قیمت پایه و در حجمی کمتر از میزان عرضه معامله شد. براین اساس، محصول حاضر امروز با مازاد عرضه رو به رو بود.

تالار پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی 

براساس این گزارش، امروز هفت هزار و ۷۰۰ تن وکیوم باتوم، ۱۲۴ تن قیر و یک هزار و ۱۸۰ تن مواد شیمیایی و ۱۵۶ تن مواد پلیمری در تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی به فروش رسید.

شایان ذکر است، امروز معاملات وکیوم باتوم اغلب به قیمت پایه و در حجمی کمتر از میزان عرضه معامله شد. براین اساس، محصول حاضر امروز با مازاد عرضه رو به رو بود.

در این میان، پر‌ارزشترین معامله این تالار هم به محصول وکیوم باتوم پالایش نفت تهران (شتران) به میزان حدودی ۸.۴ میلیارد تومان اختصاص داشت. این محصول با قیمت پایه کیلویی ۲۹۱۲ تومان و ۵۹۰۰ تن فروخته شد. این محصول نسبت به معامله قبلی خود در ۲۷ آبان، ۵ درصد کاهش قیمت داشت.

گفتنی است، وکیوم باتوم «پالایش نفت اصفهان» نیز در این روز جزو معاملات پر ارزش (حدود ۸ میلیارد تومان) بود. این محصول نیز با قیمت پایه کیلویی ۲۹۱۲ تومان در حجم ۲۸۰۰ تن داد و ستد شد. این محصول نیز نسبت به معامله قبلی خود در ۲۷ آبان، ۵ درصد کاهش قیمت داشت.

کمترین ارزش معاملات این تالار نیز به «اسید نیتریک» پتروشیمی شیراز، به ارزش حدود ۵۶.۷ میلیون تومان تعلق گرفت. این محصول در این روز با قیمت پایه کیلویی ۷۰۹ تومان در حجم ۸۰ تن فروخته شد.

این گزارش حاکی است، تالار صادراتی بورس کالای ایران نیز در این روز شاهد معامله ۱۲ هزار و ۳۹۰ تن قیر بود.

تالار صنعتی

تالار محصولات صنعتی و معدنی بورس کالا برای نخستین بار میزبان دادوستد ۳۰۰ هزار تن سنگ آهن مجتمع سنگ آهن فلات مرکزی ایران بود، این در شرایطی است که تاکنون سنگ آهن در تالار صادراتی بورس کالا معامله شده بود. طی این روز و در تالار مذکور یک هزار و ۱۰۰ تن تیرآهن، ۸۲۰ تن مس کاتد و ۵۰۰ تن مس کم عیار نیز معامله شد.

شایان ذکر است، امروز اغلب معاملات تالار صنعتی به قیمت پایه انجام شد. دراین میان، بیشترین ارزش معاملات تالار صنعتی به «سنگ آهن دانه بندی» مجتمع سنگ آهن فلات مرکزی ایران در حدود ۸۷ میلیارد تومان اختصاص داشت. این محصول با قیمت پایه کیلویی ۲۹۱ تومان در حجم ۳۰۰ هزار تن به طور نقدی معامله شد.

گفتنی است، تنها کالای رقابت شده امروز این تالار به تیرآهن ۳۰ «شرکت ذوب آهن اصفهان» تعلق داشت. این محصول با ۲۹.۵ درصد رقابت نسبت به قیمت پایه، کیلویی ۴۷۹۳ تومان در حجم ۱۱۰۰ تن فروخته شد. معامله این محصول امروز حدود ۵.۲ میلیارد تومان ارزش داشت.

همچنین طی امروز، مس کاتد (فملی) با قیمت پایه کیلویی ۵۳ هزار و ۴۶۳ تومان فروخته شد و با حدود ۳۸.۴ میلیارد تومان ارزش، از پرمعامله ترین معاملات این تالار به حساب میاید. میزان عرضه این محصول ۳۰۰۰ تن بود که با ۷۲۰ تن تقاضا مواجه بود.

کمترین ارزش معاملات این تالار نیز به «مس کم عیار» شرکت ملی صنایع مس ایران اختصاص یافت. این محصول با قیمت پایه کیلویی ۹۳۶ تومان در حجم ۱۰ هزار تن به طور نقدی معامله شد. ارزش این معامله حدود ۴۶.۸ میلیون تومان بود.

تالار کشاورزی

تالار محصولات کشاورزی بورس کالای ایران نیز معامله هشت هزار تن گندم خوراکی را تجربه کرد.

در اینتالار گندم خوراکی استان های مرکزی، کرمانشاه، همدان و زنجان همگی بدون رقابت به قیمت پایه کیلویی ۹۰۲ تومان، هر کدام در حجم ۲۰۰۰ تن به طور نقدی معامله شد. این محصول امروز در مجموع، حدود ۷.۲ میلیارد تومان ارزش داشت.

 

منبع
اقتصاد آنلاین - لیلی شهیر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا