بورسبورس اوراق

قاطعیت حقوقی ها در حمایت از بازار

ورق معاملات بورس تهران امروز برگشت و تالار شیشه ای با حجم قابل توجهی از تقاضا در نمادهای بزرگ فعالیت خود را آغاز کرد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، بازار سهام امروز در روندی متفاوت نسبت به مدت اخیر با هجوم خریداران در بسیاری از نمادها فعالیت خود را آغاز کرد. به این ترتیب دماسنج بورس تهران در پایان معاملات روز دوشنبه با رشد بیش از ۲هزار و ۲۵۰ واحدی همراه شد و به یک قدمی سطح ۱۷۵هزار و ۸۱۶ واحد رسید. شاخص هم وزن نیز هم راستا با شاخص کل در مسیر صعودی قرار گرفت و ۱۷۰ واحد رشد کرد. آیفکس نیز امروز با رشد حدود ۳۱ واحدی به کار خود پایان داد و به در سطح ۱۹۱ هزار واحدی قرار گرفت.

امروز مجموع ارزش معاملات بورس و فرابورس به حدود یک میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات بورس تهران بیش از ۵۵۰ هزار میلیارد تومان ثبت شد و حجم معاملات نیز به بیش از یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون سهم رسید.

چرخش تفکر سهامداران امروز به خوبی در صفوف تقاضا آشکار بود. به نظر می رسد نمادهای کالامحور بعد از چند روز افت قیمتی، از لحاظ ارزندگی مورد توجه سهامداران قرار گرفته اند. در آن سو بعد از روزها توجه سهامداران به گروه های بانکی و خودرویی، عرضه سهام در این گروه ها مشهود بود. با این وجود انتشار خبری در خصوص تعیین فرمول جدید قیمت خودرو بر مبنای قیمت حاشیه بازار باعث شد تا نمادهای خودرویی بار دیگر و در نیمه دوم معاملات مورد توجه بازیگران بازار قرار بگیرند.

با این وجود، این موضوع پیش تر نیز پیش بینی شده بود که بازار بعد از مدتی ، بار دیگر تحلیل های منطقی را در دستور کار قرار می دهد و به سمت نمادهای بنیادی حرکت می کند.

در همین رابطه بسیاری از کارشناسان بر این باورند این روزها بهترین زمان برای حضور در تالار شیشه ای است. اصلاحات قیمتی اخیر، فرصت مناسبی را ایجاد کرده است تا سهامداران بتوانند در قیمت های مناسب و ارزنده، پرتفوی های خود را ارتقا دهند.

سیگنال مهم دیگری که امروز بازار را تحت تاثیر قرار داد رشد قیمت جهانی نفت بود. بعد از انکه نفت روزهای شوک آوری را پشت سر گذاشت و افت سنگینی را تجربه کرد، در روزهای پایانی هفته گذشته بار دیگر در مسیر صعودی قرار گرفت. در این بین روسیه به عنوان بزرگترین تولید کننده نفت غیر اوپکی از آغاز مذاکرات با کشورهای تولید کننده نفت  عضو اوپک در خصوص کاهش سطح تولید خبر داده است که این موضوع نیز می تواند اثرات مثبتی بر رشد قیمت طلای سیاه داشته باشد.

به این ترتیب امروز نمادهای پتروپالایشی بیشترین اثرگذاری را رشد شاخص کل داشتند. پالایش نفت اصفهان امروز حدود ۱۹۵ واحد اثر مثبت بر بازار داشت و بعد از آن پتروشیمی پارس در رده دوم قرار گرفت. فولاد مبارکه اصفهان نیز امروز با رشد قیمتی مناسب در جدول اثرگذارهای بورسی قرار گرفت و بعد از آن پالایش نفت بندرعباس قرار گرفت.

نکته حائز توجه معاملات امروز تداوم حمایت حقوقی ها از بازار بود. با توجه به سطح تقاضای خوب حقیقی ها، حقوقی ها از حمایت دست نکشیدند و برای دهمین روز معاملاتی تغییر مالکیت بورس را به نام خود ثبت کردند. وجه تمایز عملکرد بازیگران بزرگ بورس نسبت به روزهای گذشته انتخاب گروه های مورد حمایت بود.

تغییر مالکیت بورس تهران امروز در حالی حدود ۲۰ میلیارد تومان ثبت شد که حقوقی ها عمده خرید خود را در نمادهای بانکی داشتند. بانک ها امروز نیز از نظر ارزش معاملات برترین گروه بورسی شناخته شدند و حدود یک میلیارد تومان ارزش معامله به ثبت رساندند. در آن سمت بازیگران خرد بیشترین تقاضا را در گروه فرآورده های نفتی به ثبت رساندند.

منبع
SENA

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا