بورسبورس اوراق

بازگشت سبز شاخص با جهش دو هزار و ۲۰۰ واحدی/ فعالان به رشد بازار امیدوارند

در جریان معاملات سومین روز هفته تالار بورس تهران شاهد بازگشت همه شاخص‌ها از محدوده منفی به مثبت بودیم. از این رو معاملات در گروه‌های فرآروده‌های نفتی، پتروشیمی و فلزات اساسی با رشد قیمتی قابل توجهی روبرو شد.در این بین اما گروه بانکی و خودرویی در میانه‌های بازار با افزایش عرضه مواجه شده و اندکی از رشد شاخص کاستند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، در سومین روز هفته شاهد افزایش قابل ملاحظه شاخص اصلی بازار بودیم به نحوی که سه شاخص بورس، فرابورس و هم وزن در محدوده های مثبت قرار گرفتند. از این رو کمی خیال فعالان بازار در خصوص ادامه روند ریزشی شاخص راحت شد. اما همچنان بازار ازافت ارزش و حجم معاملات خرد رنج می برد. گفتنی است روز جاری شاهد افت نسبی ارزش معاملات خرد به میزان ۶۱۰ میلیارد تومان در بورس و فرابورس بودیم.

اما در مجموع کارشناسان معتقدند دلیل بنیادی برای ریزش های بازار وجود ندارد و بیشتر جو منفی و روانی است که سمت و سوی معاملات را فاز فروش و عرضه می کند. البته گفتنی است در مقاطع حساس کنونی فعالان منتظر شنیدن اخبار خوش از صنایع پُرطرفدار و دلاری بازار هستند که نشان دهد با وجود آغاز تحریم های آمریکا دچار افت تولید و فروش شدند. از این رو پس از این گزارش های ماهانه و همچنین گزارش ۹ ماهه شرکت ها زیر ذره بین سهامداران قرار خواهند گرفت.

اما امروز در گروه فرآورده‌های نفتی شاهد افزایش اقبال اشخاص حقیقی به نمادهای اصلی این گروه بودیم. در این گروه نمادهای «شپنا»، «شاوان»، «شسپا» و «شپاس» در صف خرید به کار خود پایان دادند. در این گروه مجموعا ۳۷ میلیون سهم به ارزش ۳۴ میلیارد تومان دادوستد شد که بازدهی ۳.۹ درصدی را نصیب سهامداران کرد.

پس از آن گروه محصولات شیمیایی بود که با افزایش تقاضا از همان ابتدای بازار مواجه شد. در این گروه نیز بیشتر نمادها با افزایش قیمت مواجه شدند. از این رو شاهد معامله بیش از ۵۲ میلیون سهم به ارزش ۳۲ میلیارد تومان بودیم که بازدهی ۱.۷ درصدی را به ثبت رساند.

اما گروه پُرطرفدار این روزهای بازار همچنان در گیر نهایی شدن تصمیم رئیس جمهور در خصوص افزایش نرخ خودرو بوده و نمادهای این گروه نوسان های قابل توجهی را تجربه می کنند. در این گروه «خساپا» که در ابتدای صبح کار خودر ا در محدوده منفی یک درصد قیمت تابلو آغاز کرد در میانه های بازار به نزدیکی صف خرید رسید اما بازهم در پایان ساعت معاملاتی و افزایش فشار عرضه به اجبار به محدوده های منفی بازگشت. در مجموع در این گروه نیز شاهد دادوستد بیش از ۲۴۹ میلیون سهم به ارزش ۳۷ میلیارد تومان بودیم که بازدهی ۰.۶۷ درصدی را به همراه داشت.

همچنین در گروه بانکی ها نیز شاهد عدم یکنواختی در بین تقاضا برای نمادهای بانکی بودیم. از یک سو در نماد «وتجارت» صف خرید چندین میلیونی تشکیل شده اما در سویی دیگر در نماد «وبملت» حقوقی تمام تلاش خود را برای جلوگیری از صف فروش در این نماد را انجام داد.

آمار و ارقام بازار امروز

در طی معاملات امروز بازار سهام ۲۴ صنعت از ۳۸ صنعت حاضر در بازار بازدهی مثبت را به ثبت رساندند. در نتیجه  نماگر اصلی با رشد ۲۲۵۸ واحدی (معادل ۱.۳ درصد) به ارتفاع ۱۷۵ هزار و ۸۱۶ واحد رسید. این در حالی است که شاخص هم وزن که دو روز گذشته در محدوده های منفی به سر می برد، امروز  وارد محدوده های مثبت شد و با رشد ۱۷۰ واحدی به رقم ۲۷ هزار و ۹۲۲ واحد رسید.

در این بین یک میلیارد و ۸۱۰ میلیون ورقه بهادار به رازش ۵۵۲ میلیارد تومان در ۲۰۶ هزار نوبت دادوستد شد که از این میزان ۴۲۰ میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در بورس اختصاص داشت.

ترین‌های بازار

در گروه های صنعت نیز بابانکی ها، خودرو و فرآروده های نفتی بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند. گفتنی است روز جاری معاملات در نمادهای «شپنا»، «پارس»، «فولاد» و «شبندر» بیشترین تاثیر مثبت را صعود شاخص داشته است.

کوتاه از فرابورس

آیفکس هم از صعود جا نماند و باافزایش ۳۰ واحدی به محدوده یک هزار و ۹۱۰ واحدی رسید. در این بازار نیز ۶۹۸ میلیون ورقه بهادار به ارزش ۴۰۷ میلیارد تومان دادوستد شد که از این میزان ۱۸۰ میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در این بازار اختصاص یافت.

همچنین در بین نمادهای با اهمیت فرابورسی، «مارون»، «کگهر» و «زاگرس» بیشترین تاثیر مثبت را بر آیفکس داشتند. از سوی دیگر معاملات منفی «میدکو» تا حدی زیادی در منفی کردن شاخص فرابورس نقش داشتند. امروز نیز شاهد معامله بیش از یک میلیون و ۲۰۰ سهم در سقف قیمتی بودیم.

گفتنی است امروز با وجود رشد بیش از ۲۲۰۰ واحدی شاخص کل، شاهد خروج بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان نقدینگی توسط اشخاص حقیقی از بازار بودیم که بیشترین میزان خروج پول در گروه بانکی، فلزات اساسی و استخراج کانه های فلزی رقم خورد. در مجموع امروز معاملات مثبت «شپنا»، «پارس»، «فولاد» و «شبندر» بیشترین نقش را در رشد شاخص داشتند.

 

منبع
اقتصاد آنلاین - مریم علیزاده؛

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا